Jag tog mig verkligen till Lunds konsthall för att se på den utställning som jag redan hade skrivit om. Den intressanta frågan är om något överraskande tillskott skulle infinna sig. Jo, något var det faktiskt, utställningen var något segare än vad jag hade föreställt mig.
För den som inte minns eller vet handlar det om Ellipsis och konstnärerna Francesca Woodman, Chantal Akerman och Lili Dujourie. Och utgångspunkten är en feministisk diskurs. Arbetena härrör från 1970-talet och mitt intresse bestod främst av att se ett konsthistoriskt material. Dujouries videoinstallation är typisk för 70-talet, när konstnärerna arbetade med långsamma saker i minimalistisk anda. Woodman (foto) och Akerman (film) drogs in i konsten under 1980-talet när postfeminismen slog genom.
Men så ser jag att kritikerna är förtjusta och det är inte ofta man ser sådan glöd i pennorna. Postfeminismen kommer plötsligt fram i ännu ett varv och utställningen blir, som det heter, drabbande och känslosam. Den kvinnliga aspekten kommer dock inte fullständigt till uttryck i Tor Billgrens recension i SDS. När han ser Dujourie ligga och vrida och vända sig i oändlighet tänker han på bakfylla (men i övrigt gör han samma knäfall som de andra och som om det här var något som handlar om nuet). Karin Westeman i HD associerar något annorlunda: ”I tystnad får vi följa en kropp som ständigt måste förhålla sig till själv och till rummet vilket gör att minsta rörelse blir betydelsefull.” Ja, det blir den säkert om man orkar engagera sig.
För Sinziana Ravini i Aftonbladet handlar det om att dra fram ett kärt gammalt ämne. Kvinnan är begärsobjektet och gör sig till bild, mannen är betraktaren. Woodmans verk får bilda utgångspunkten: ”Det fungerar också som en enda stor aktivering av den feministiska diskurs som hävdar att den kvinnliga sexualiteten är determinerad av den manliga blicken.”
Och Ravini kan sammanfatta:
”I mina ögon är denna diskurs endast ett fortsatt förtryck av den kvinnliga sexualiteten. Ett effektfullt sådant, eftersom det är kvinnor som gör det mot kvinnor. I Woodmans bilder är denna konflikt inte riktigt löst. Heller inte i Lili Dujouries bilder där den nakna kvinnan går omkring som ett djur i bur.”
Det är mycket som väller fram från recensenternas hjärteblod och man kan undra varför. Ett skäl är att konsten just nu inte bjuder på så mycket av intim teori. Särskilt inte sådan som är kombinerad med arbeten som inte glittrar av marknadslystnad. Den här utställningen är för de invigda. Kraven är högt ställda, här behövs både diskursvana, tålamod och en avancerad minimalistisk estetik.
Angående förtrycket av den kvinnliga sexualiteten får man kanske suspendera problematiken om man ett ögonblick tänker på feminismen i Iran. Där är det strängt förbjudet att klä skott för den manlige voyeuren. Om utställningen Ellipsis skulle ha visats i Teheran (fullständigt otänkbart förstås) skulle den ha uppfattats precis tvärtemot dess avsikter och tolkningar.
Endast Fredrik Svensk är vaken och nykter och skriver väl summerande i GP:
”Denna utmärkta utställning kastar framförallt ett historiskt ljus över intresset för att göra sig själv till både subjekt och objekt med hjälp av film och fotografi. Något som i dag har blivit en vardagskonvention för både narcissism, självundersökning och motstånd.”
Eftersom postfeministisk diskursbildning sedan länge har kokat över av inflation och då den tvingas att ta itu med sådana svåra problem som vi t ex har mött i fjolårets väskdebatt kan en rakare linje förefalla som en intressant möjlighet. Redan 1984 kunde problematiken sammanfattas på ett övertygande sätt av Lena ’sson:
Neue Zürcher Zeitung (21. Februar 2008):
”Bedauernswerte Brandstifter
Die jüngsten Ausschreitungen in Dänemark sind eine Folge falscher Nachsicht
Von Jens Christian Grøndahl
Nach einer Woche mit nächtlichen Brandstiftungen und Überfällen auf Feuerlöschmannschaften flauten die Unruhen ab, und die Einwohner Kopenhagens und einer Reihe dänischer Provinzstädte konnten sich einen Überblick über die Schäden verschaffen: Zahllose Autos, etliche Schulen, sogar eine Kinderkrippe waren in Flammen aufgegangen, und mehr als einmal hatte man Wohnhäuser evakuieren müssen. Aber wieso eigentlich liefen junge Muslime Amok, darunter zwölfjährige Kinder? Jeden Tag gab es dafür neue Erklärungsversuche, entweder vonseiten der jungen Täter oder von Soziologen, Pädagogen und Leitartiklern.”
http://www.nzz.ch/nachrichten/kultur/aktuell/bedauernswerte_brandstifter_1.675284.html
Nina Lekander talar om ”den svenska kvinnorörelsens stora nervositet i de här frågorna”!
– ”De här frågorna” handlar i grund och botten om SEX!
Den svenska kvinnorörelsen består, som bekant, av en massa fula oattraktiva motbjudande frånstötande anskrämliga gräsliga groteska medusor som lider av svåra kroppskomplex, psykiska problem och outhärdlig sexuell frustration! Dessa hycklande bigotta ondskefulla illasinnade elaka blodtörstiga nuckor saknar den mentala stabilitet och den psykiska trygghet som behövs för att kunna ta itu med frågor som rör människans (näst)starkaste sentiment; SEXUALDRIFTEN! De är rädda för att blotta sina tillkortakommanden på det planet! Därför blir de nervösa!
(Definiera inte ut mig som sexist/ manschauvinist/ kvinnohatare o dyl nu! Jag ogillar förvisso elaka vidriga bedagade frigida feministragator men jag tycker om unga snälla trevliga vackra kåta flickor)!
Ps Motjucket är världens äldsta kvinnorörelse (och bästa)!
Äh, utställningen i Lund är väl bara en knähund :-).
Hej vad vi är bra som förstår det svåra… och accepterar det dessutom! Hurra!
Allvarligt talat, den sortens diskussioner är väl accepterade, införlivade och numera ett allmänt förbannat evigt gissel i det intellektuella förstående samhället.
Var udda. Tänk själv. Det är så svårt att var udda idag… fast man har fräcka glasögon, anti-mode eller attribut som vill ”utmana”. Tanken sitter inte i attributen, även om intentionen är bra. Intensionen är ett nytt mode, eller hur? Och det är skitbra. Tycker jag.
Vad jag förstår, så är väl nutidskonstens mening att vara utmanande, föda nya tankar och bryta tabun.
Och att bryta tabun, gör man ju inte inom gängse ramar i samhället…
Nutida ramar tycks så vida, så att de knappt kan utmanas mer… men det beror kanske på att man tittar på fel håll.
Som alltid. Fast nuförtiden så tycker man ju att förståelsen har nått oanade höjder – se ovan.
http://sydsvenskan.se/kultur/article302884.ece
Ibland blir jag rätt trött på att allt går så långsamt framåt. Och tycker, ta er i häcken; trögtänkta, självcentrerade, korkade människor. För att inte tala om alla de som är programmerade till hängivenhet intill dumhet, utan susning om att……. livet är ens eget, litet men stort bara för en själv; att man är en bland 5 miljarder… och att ens egen förgänglighet, är en rent privat historia. Eller hur?
Fast vill man skriva in sig i historien – av någon anledning – så kan man ju vara lite mer drastisk. Och då räcker ju inte självmordsstuket.
Det är snabbt glömt, precis som en vanlig död är. Nja, man måste nog ta i lite. Fler döda. Oförståeligt resonemang – typ Hitler eller Stalin t ex.
Som man genom nu populära ”härskarteknik”-definition bekräftar – inget nytt under solen.
Jo, jag skriver kanske flummigt. Men är kristallklar själv, i mitt huvud.
Dvs:
Historiens gång är intressant. Har alltid varit.
Det är svårt att vara udda idag, även för de som kämpar. Grundgen var väl slutet? 🙂 (Förlåt I!)
Skit på alla ”förstående”. Det är bara en passande attityd.
PS.
Själv har jag köpt en otrolig handknuten kelim helt på måfå för ett tag sedan, i ett svenskt snabbköpsvaruhus.
Konstigt! Både inköpsställe och vad jag köpte…
Kul är ändå att överraska sig själv.
PPS.
Jag avskyr att shoppa. Förrutom mat förstås.
Snaphanen.dk viderebringer en kommentar til reaktionerne på Muhammed-tegningerne:
Kastholm : Politikens salonvås
………. danske muslimer er gidsler i en borgerkrig, en sær asymmetrisk én af slagsen, den føres nemlig kun fra én side, den side, der også mente, at Jyllands-Postens Muhammed-tegninger var en diskriminerende provokation mod et stakkels mindretal. Den anden side fører også krig, kunne man hævde. Men det mener jeg ikke er tilfældet. Den markerer blot, ganske jordbundet, at i Danmark gælder dansk skik, og at den danske nation har en selvfølgelig ret til at regulere, hvem og hvor mange der skal ind i landet. Talerør for den krigsførende part er Politiken, der nyligst har gjort sig bemærket ved at svulme over af forståelse for nogle håndfulde andengenerations indvandreres bølleoptøjer og imod alle fakta forklare dem som en reaktion på »social og etnisk stigmatisering« og »ikke mindst den offentlige debats ekskluderende karakter«. ………..Dette er salonvås.
http://snaphanen.dk/
Konst kan, enligt den tyska filosofen Gadamer, provocera oss till större förståelse av våra fördomar och få oss att utvidga vår livsvärld. Men konsten säger inte någonting absolut sant – det är en produkt av en livsvärld och på så sätt också uttryck för densamma. God konst kan dessutom ständigt tolkas och omtolkas. Gadamer liknar härvid konsten vid lek. Lekar har bestämda regler som alla måste rätta sig efter, men samtidigt finns ett stort utrymme för egna initiativ. Ett konstverk sätter på ett liknande sätt vida gränser för möjliga tolkningar, där många egna ideer och reflexioner ryms inom ramen för de möjliga tolkningarna. Liksom en lek alltid kan lekas på nytt under nya betingelser kan också konsten ständigt tolkas och omtolkas på nytt eftersom uttolkarnas livsvärld ständigt förändras.
Gadamer’s poäng är att ett konstverks publik inte bara är en passiv mottagare av ett budskap utan en medskapare av mening.
Christer. Tack för det inlägget. Vad Gadamer inte får med sig är att konsten på ett helt avgörande sätt skiljer sig från leken genom att den är konstant teoriberoende. Konsten utgår ifrån en hög diskursnivå och varje konsthandling, om den väcker något intresse och emottas seriöst, blir föremål för tolkningar som är teoretiskt avancerade. En icke-initierad publik kan tillföra ett material som sedan skall teoretiseras av konstvärlden. Detta förhållande ger konsten en egen identitet.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_906413.svd
………….
”Jordanska medier ska sjösätta en kampanj för att protestera mot publiceringen av de kontroversiella danska karikatyrerna på profeten Muhammed.
Åtminstone 18 oberoende tidningar och internetsajter ska delta i kampanjen, som fått namnet ”Guds budbärare förenar oss”.
– Vi kommer att stå enade och bestämda i kampen mot kristna sionister som försöker skada bilden av islam med svepskälet att de försvarar yttrandefriheten, sade Zakaria Sheikh, chefredaktör för veckotidningen Fact international, på söndagen.”
…………..
Inder rubriken ”Debatt” återfinnes i Ljusdals-Posten en insändare med bl.a. följande funderingar kring Vilks:
” ………..
Varför tecknade konstnären Lars Vilks sin bild av Muhammed som rondellhund?
Tycker konstnären själv att han åstadkommit ett konstverk med stort K? Han har för övrigt gjort fler teckningar av profeten. Eller trodde han att Muhammed som hund skulle övertyga muslimerna om tryckfrihetens betydelse för demokratin, ett begrepp som inte existerar i shiamuslimernas föreställningsvärd?
Har dessa muslimer ens en susning om Vilks mening med rondellhunden? Insåg han verkligen inte kraften och fanatismen i den islamistiska religionen, och att hans korståg var dömt att misslyckas från första början med dödshot som följd?
………… ”
http://www.ljp.se/parser.php?level1=6&level2=3014&id=76342
Jyllands-Posten:
Leder: Censuren truer
Offentliggjort 23.02.08 kl. 16:07
YTRINGSFRIHEDEN er uden undtagelse den vigtigste forudsætning for, at demokratiet kan fungere.
Uden ytringsfrihed har befolkningen ikke mulighed for at søge information om politikeres og andre magthaveres gerninger, og uden ytringsfrihed bliver demokratiske valg selvfølgelig en illusion.
Denne livsnødvendige forudsætning for demokratiets eksistens er under voldsomt pres i disse år, og beklageligvis kommer presset ikke alene fra formørkede diktaturer, men også fra Forenede Nationer, som ellers skulle arbejde for demokrati, menneskerettigheder og i det hele taget tålelige forhold for alle mennesker.
20 medlemsstater i Den Arabiske Liga, som også er medlemmer af FN, har vedtaget en erklæring med den hensigt at pålægge især grænseoverskridende tv-stationer utålelige begrænsninger. Blandt andet skal det forbydes at fornærme nationale eller religiøse symboler, at ødelægge social harmoni og at udsende noget, der sætter spørgsmålstegn ved gud, de monoteistiske religioner, profeterne, sekter eller de forskellige religiøse gruppers symboler.
http://jp.dk/meninger/leder/article1276460.ece
Jyllands-Posten om tegninger af Muhammed på Wikipedia:
Wikipedia sætter hælene i
Af ANDERS RAAHAUGE
Offentliggjort 24.02.08 kl. 16:40
180.000 muslimer har skrevet under på protest mod illustrationer af Muhammed.
Net-leksikonnet Wikipedia står fast og fjerner foreløbig ikke de antikke Muhammed-illustrationer, som findes på opslagene om Muhammed på alle de europæiske sprog. Flere end 180.000 muslimer har ellers skrevet under på en e-indsamling af protester med krav om, at alle skildringer af profeten omgående fjernes. Skildringerne af ham stammer fra persiske og tyrkiske miniaturer fra 1300-taller, 1400-tallet og 1500-tallet.
http://jp.dk/kultur/article1277059.ece
”Op på briksen med Muhammed
og i psykoanalyse, hvis det står til JP kronikøren Malene Busk i den mere end almindeligt naive kronik “Kompromisløs fingermaling, tak! “. Hvem skulle forresten betale?
Vi har at gøre med nogle konkrete individer, børn og unge, som virker så følelsesmæssigt svigtet og lost, at de egentlig skulle tilbydes hele turen igen: primalskrig, amning, bleskift, dikke-dikke, de voksnes indlevelse, kropsbevidsthed, pottetræning, konfliktløsning, mærke efter, udtrykke sig selv, mærke andres følelser osv.”
http://snaphanen.dk/2008/02/24/undren-som-epidemi/#more-2555
Jyllands-Posten:
”Pakistan: YouTube er blasfemisk
Offentliggjort 24.02.08 kl. 13:22
Slut med den populære videotjeneste i Pakistan, hvor demonstranter igen i dag satte ild til Dannebrog.
Pakistan har beordret alle internetudbydere til at blokere for adgangen til YouTube med henvisning til, at det tjenesten indeholder ”blasfemisk” materiale, som krænker islam.”
http://jp.dk/udland/article1277010.ece
Jyllands-Posten om Postkasse-Muhammed:
”Politiet undersøger Muhammed-tegninger
Af SARAH KOTT
Offentliggjort 19.02.08 kl. 11:31
Politiet i Varde efterforsker, hvem der natten til mandag placerede Muhammed-tegninger i postkasserne i boligkvarteret Isbjergparken.
Tegningerne er ifølge jydskevestkysten.dk både obskøne og sjofle. Derudover har der også været tale om stærkt nedsættende tekster, som har skræmt mange beboere i kvarteret, der for en stor dels vedkommende har indvandrerbaggrund.
Politiet undersøger nu, om tegningerne og teksterne udgør en overtrædelse af straffeloven.
”Jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvilken paragraf i straffeloven der kunne være tale om, men vi har sat en efterforskning i gang for at finde ud af, hvem der har delt dem ud. Det er vores vurdering, at de er udført af unge mennesker, men hvilken interesse de måtte have i det, må vi vente og se,” siger politiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands Politi Jørgen Abrahamsen til jp.dk.”
http://jp.dk/indland/krimi/article1271044.ece
Berlingske Tidende om forfølgelsen af de kristne i Pakistan:
”I skyggen af Muhammed- tegningerne
Det lille kristne mindretal i det muslimske Pakistan er andenrangsborgere. Og forfølgelsen er taget til på grund af 12 tegninger af profeten Muhammed flere tusind kilometer væk. Efter Pakistans parlamentsvalg forleden har de kristnes største støtte, præsident Musharraf, tilmed mistet indflydelse.
Af Ole Damkjær
Sidst opdateret Lørdag den 23. februar 2008, 20:32
Selv om solen skinner fra en skyfri himmel denne søndag midt i februar i Pakistans hovedstad, Islamabad, har de kristne i kirken Our Lady of Fatima al mulig grund til at bede og søge trøst. Den lille menighed er nemlig et forfulgt mindretal i det muslimske Pakistan. Og nu er undertrykkelsen så oven i købet taget til.”
http://www.berlingske.dk/article/20080223/verden/702230034/
http://iloblog.prideradio.dk/kommentaren?Home&post=17
Flemming Roses blog (February 23, 2008):
Belarussian editor released from prison
Aleksandr Sdvizhkov, the former deputy editor of the Belarussian newspaper Zgoda, was freed from prison yesterday.
Sdvizhkov had been sentenced to three years in prison on January 18 for having republished the Danish Muhammed cartoons (article 130, 2 of the criminal code, ”incitement of racial, ethnic and religious hatred”).
The newspaper was closed two days before the presidential election in the spring of 2006. It was perceived as a way to silence the opposition.
Sdvizhkov had been in prison since November 2007. He was arrested upon returning from his hideout in Russia, where he had been living since the indicment against him. Sdvizhkov is head of the Belarussian Social Democratic Party that founded the newspaper Zgoda.
http://pajamasmedia.com/xpress/flemmingrose/
Hej har skrivit några rader om våldtäkter inom islam om det är fler muslimer som begår våldtäkt än andra folkgrupper.
Läs gärna igenom och tyck till, vet inte om det är så men det tyder på det!
Har gjort det för alla muslism gangbang våldtäkterna som nyligen skett i malmö och Oslo, som iallafall somalier genomförde under flera timmar i norge
http://mohammedbilder.blogspot.com
http://www.islamguiden.com/arkiv/nidbilder.pdf
Här har hemsidan islamguiden i ett pdf-dokument kallat ”I Kölvattnet av Profeten Muhammed (Må Guds frid och välsignelser vara över honom) Nidbilder” samlat artiklar kritiska till Lars Vilks.
Tack jazz! För den lilla samlingen med texter hos Islamguiden. Även gårdagens lilla insändare var en liten blänkare. Den som mobbar Muhammed borde straffas.
Til jazz.
Super interessant.
Især dette:
”Många riktar sin ilska mot Lars Vilks, men det är själva publiceringen som bör
uppmärksammas.”
Oma kalb ibn kalb :
”Pressetiska” regler i Sverige förbjuder media att uppge etnisiteten till misstänkta och dömda brottslingar.
I andra länder där forskning kring dessa problem är tillåten och medierna har lov att publicera resultaten uppges det att muslimska våldtäcktsmän uppfattar europeiska kvinnor som omoraliska då de inte respekterar muslimska värderingar. Många muslimska våldväcktsmän anser sig vara i sin fulla rätt att våldta dessa kvinnor och uppfattar inte sig själva som kriminella.