Så här har det gått i den intensiva striden om de åtråvärda första 15 platserna:
1. Ann-Sofie Sidén (1) 509
2. Henrik Håkansson (3) 719
3. Annika Larsson (2) 747
4. Clay Ketter (5) 951
5. Miriam Bäckström (4) 965
6. Carl Michael von Hausswolff (7)1186
7. Maria Friberg (6) 1256
8. Jonas Dahlberg (14) 1352
9. Matts Leiderstam (13) 1383
10. Annika von Hausswolff (10) 1626
11. Magnus Wallin (8) 1641
12. Annika Eriksson (-) 1660
13. Cecilia Edefalk (-) 1676
14. Karin Mamma Andersson (-) 1730
15. Tobias Bernstrup (9) 1749
Hetast just nu är Jonas Dahlberg som klättrat till en mycket hedrande åttondeplats. Och nyvordne forskningskonstsdoktor Leiderstam har hävt sig upp ytterligare några platser. Dessutom kan vi hälsa en helt färsk nykomling välkommen in i konstens storstuga, Karin Mamma Andersson har surfat upp sig på målerivågen och därmed finns det två målare bland listans femton första platser.
Artfactslistan är en hjälpreda när man vill hålla ordning på var man har sina konstnärer. Men den är trots sina 60.000 namn långt ifrån täckande. Den helt överväldigande mängden aktiva konstnärer kommer inte i närheten av den. Finns det för många konstnärer? Ja, det vet ju alla att det finns, men man kan spetsa till det och säga att det finns alltför många bra konstnärer. Det är inte särskilt svårt att bli bra samtidskonstnär och det är ett problem. Dags att demonstrera mot överbefolkningen i konstvärlden? Biennalen i Paris drar igång den 1 oktober, en annorlunda biennal alldenstund den försiggår på en rad olika platser, även i andra länder än Frankrike. Ett konstprojekt blir en demonstration mot alltför många konstnärer.
Det skall bli demonstration mot konstnärer som konstprojekt i Paris
Nå, utvalda konstnärer imponerar i alla fall på auktionsmarknaden. Vill man köpa den här målningen av Marlene Dumas (The Teacher, 1987)
fick man punga ut med $ 3 339 517.på Christie’s
En Clemente är betydligt billigare men knappast något för småspararen.
Den rackaren (Al mare o in montagna, 1981) gick lös på $ 535 089.