Tack för alla intressanta kommentarer. Jag läser och lär. Återigen skall jag påminna om att intet censureras. Hamnar man i spamfiltret kommer jag så snart som möjligt att hämta upp eventuella kommentarer därifrån.
Konstprojektet börjar se lovande ut. Jag får visserligen leva ett hukande liv och varje dag får jag kräla under mina bilar för att plocka bort eventuella bomber. Ännu är antalet funna objekt blygsamt.
Konstvärlden lämnar ett stigande antal fängslande bidrag. Särskilt vill jag naturligtvis tacka min dyre kollega Carl Michael von Hausswolff för hans säkerligen välmenta utskåpning av mitt konstnärskap. En sådan litania är ju precis vad jag både förutsett och önskat. Vare det härmed ännu en gång bekräftat att jag är på rätt väg när det handlar om att kartlägga konstvärldens agenda och gränsdragningar. Jag blev dock rörd av att Carl Michael erbjöd mig sitt gästrum. Mänskligt, alltför mänskligt (se hans rappa text under gårdagens kommentarer).
Pål Hollender har fattat min poäng vilket inte Joanna Rytel mäktar. Hon går fortfarande på den så ofta förekommande kränkbänken. Detta i Kulturnytt P1.
Självfallet skall man läsa Natalia Kazmierska i Expressen. Berwaldhallens afton som en afton på Cabaret Voltaire.
Helsingborgs Dagblad är min nu lite haltande hembygds tidning. Denna skrift framhärdar i beslutet om icke-publicering. Lars Johansson skriver med tydligt stigande irritaion. Även han begagnar sig av kränkbänksargumentet och kompletterar med en numera välkänd klassiker: taskiga teckningar.
Om det vore så att jag mottogs stående applåder hade det inte varit mycket bevänt med projektet.
Jag försöker att bibehålla överblicken. Konstprojektet skall formas och komponeras på ett sådant sätt som gör det tillgängligt för konstvärlden. Och med hela företeelsen som konst vandrar den in i fiktionens värld. Så länge den håller sig där blir den konstruktiv och utan att det spills något blod. Själv substansen kan jag inte säga annat än att jag är nöjd med. Hur skall man få igång en debatt om en av de viktigaste kulturfrågorna? Även den värsta motståndare borde kunna inse att helt utan en het potatis det nog inte går.
Vi får förstå en sak. Det är omöjligt att låta politiken och religionen blandas samman. Genom att framtona en vänlig attityd och undvika kränkningar av saker som är så heliga att muslimer kan bli ledsna antyder hugade brobyggare att det faktiskt skall göras ett undantag. Att det skall bli en blasfemiparagraf, antingen som en lag eller som en moralisk överenskommelse. Men det måste vara ett falskt löfte som senare, alltså när muslimerna blivit mogna medborgare, skall annulleras.
Kränkningen är, som åtskilliga av betraktarna med viss triumf framkastat, en tom provokation. alltså ren och fin och utan biavsikter. Låt oss se på denna vänliga kränkning och diskutera hur den verkar och om den ur alla omständigheter verkligen är omöjlig att ta sig förbi.
Oavsett är det bara så här: Inte en centimeter kan man rygga på denna punkt: Om det är något som är heligt är det kränkningen ty den är ej av ondo.
Gårdagens mässande muslim var ett autentiskt tillskott till konstprojektet. Spontant, äkta och expressivt. Hann någon ta en bild? Allt jag kan bidra med är en liten teckning:
Till Göran E Nr 298 2007/09/19 kl. 07:54:58
skulle jag vilja säga: Nu är kamelerna uppbundna!
.
DEN MUSLIMSKA RELIGIONEN alias DEN GRÖNA PESTEN är långt ifrån lika smittosam som Ebola eller Marburg, därför är någon *beröringsskräck* ej motiverad, det är tillräckligt att vara vaccinerad med ’sunt förnuft’, viss förmåga till konsekvent och logiskt resonemang samt inte släpa på några djupt i psyket förankrade idiosynkrasier eller psykopatologier för att man som vuxen (nästan!)aldrig skall behöva riskera att falla offer för detta totalt enfaldiga ökenbudskap. Likväl är det många som av en eller annan anledning saknar tillräcklig motståndskraft för att ej stupa för skriet från Mecca. ”10 000 tals män” i Tyskland konverterar i en ständig ström, står det i bladet — och i Sverige faller en och annan person med ”svensk bakrund” och till och med ibland med hög IQ-nuffra – oftast kvinnor synes det – för den mohammedanska gallimatiasen.
.
Alldeles nyligen har en känd och uppsatt sådan dame uttalat sig om rondellhunden i SDS: ”Jag är med i Vilks’ konstverk”; http://sydsvenskan.se/kultur/article267063.eceKultur.
Den 17 juli 2007 förklarade samma dame i SDS hur det kom sig att hon fallit för skriet från Mecca; http://sydsvenskan.se/kultur/article252230.ece .
Här följer en kort sammanfattning.
.
*Vilken känsla! Vilken skuld!* betitlade hon artikeln, som kanske kan ge en fingervisning om varför åtminstone hon ramlade dit. Hon berättar om hur hon i sina tonår utvecklade ett omfattande skuldkomplex, som fick om inte sin lösning så sin lindring genom att hon engagerade sig i miljörörelsen. Miljörörelsen kunde erbjuda de förbud och den moral som krävdes för att hennes själsfrid tillsvidare skulle vara tillfredsställd. Inga hamburgare och inget mjukt toalettpapper, ty regnskogen skulle till varje pris skonas. Det individuella ansvaret för den egna konsumtionen förslog så småningom inte, ty förbud bör hotfullt resas av yttre krafter med maktanspråk, om de skall vara något värda, och när inte ens politiker och systemet var beredda att göra valet åt miljörörelsefantasterna, så att det inte fanns andra varor på marknaden än de som producerades på ett miljövänligt och socialt schyst sätt, så var det dags att gå vidare i utveclklingen.
Vad låg nu närmare till hands om inte en präktig och gedigen lagrelion. Allt är reglerat, till och med med vilken fot först man stiger in i avträdet. Beduinguden Allah och hans förmedlare, uslingen Mohammed, måste med alla sina krav och hotelser ha varit gefundenes fressen för en miljörörelseavfälling med behov av en extra strikt regim. Året var 1976 när Mohammed slöt Pernilla Ouis i sin famn och hon höljde sig i trasor från topp till tå. Allahu Akbar! Idag synes hon inte vara trasembalerad, utan ser till sitt yttre helt normal ut, men om ingen annan, så vet Allah vad som döljer sig bakom den alldagliga facaden: en förmodligen skärpt fiende till oss kafirer. (http://www.mah.se/templates/Page____35734.aspx)
Mitt problem med den i dina ögon ”högst sansade” imamen Abd al Haqq Kielan, som i
”ekumenisk och försonande anda” läser ur Koranen för Hans Majestät Konungen, för Silvia och barnen, för Frederique och Philippa Reinfeldt et consortes i Storkyrkan är PRO PRIMO att dessa sitter där som fåralår och lyssnar på dumheterna, därmed signalerande till ”folket” att detta är inget farligt, följ vårat exempel. Så småningom kommer Haqq Kielan att efterträdas av Mahmoud Aldebe, och vid det laget dröjer det inte länge färrän den blå fanan med en gul halvmåne vajar över moské Rosenbad.
Du Göran E, du vet förstås att den ”sansade” imamen Haqq Kielan av sin kollega och broder i tron (kärleksreligionen) Mahmoud Aldebe ettdera kallas ”jude som konverterat till islam för att förstöra för muslimerna” eller ”shaytan” (satan).
PRO SECUNDO
På våren 2004 blir den ”sansade” imamen Haqq Kielan intervjuad av DN:s Susanne Scheibe (jag har ingen länk) och bland mycket annat säger han:
Det är tveksamt om kvinnor bör ha rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet. Det är en illusion att förverkliga sig själv. Ett liv går inte ut på att ha ett jobb och tjäna pengar. Syftet med livet är att dyrka Gud. Mannen är ute och sliter och släpar och det är kvinnan som sköter hemmet. Hemmet är kvinnans territorium sedan 600-talet och det är hon som bestämmer. Hennes roll är inte i första hand att behaga mannen, men hon har fina kläder under sina döljande tyger. Kvinnan ska sköta familjen på alla sätt utom när det gäller försörjningen. Den tar mannen hand om. Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek. – Hur ska man kunna bli kär när kvinnan alltid slår ned blicken hela tiden i kontakter med det manliga könet? säger han och skrattar till.
– Man kan inte bedöma varandra sexuellt heller, fortsätter Abd al Haqq Kielan. Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med, men kärleken kan ofta sedan uppstå inom äktenskapet.
– Att kedja fast kvinnor och hålla dem som slavar är inte önskvärt, säger du. Men vad anser du om kvinnans rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet?
– Det är tveksamt. Om kvinnan vill besöka muslimska väninnor går det bra, men om mannen säger nej, så är det nej, svarar Abd al Haqq Kielan med en tydlig skärpa i rösten.
Kanske har du Göran E. med detta fått en vag uppfattning om vad islam handlar om?
Fortsätt nu med koranen, den är plågsamt tråkig, så det blir ett test på din förmåga till självövervinning. Allahu Akbar!
Gör sedan ditt val, visa att du har förstånd i knoppen, avstå från oikofobien och sälla dig till oss anti-islamister, föreslår vänligen
ln (ell-enn)
Hihi du är för rolig!
“Föröka er; jag vill erövra världen med er”! (Takatharoo fa innani mofaskirunn bikom alumam)!
Detta var Muhammeds budskap till sitt folk! Han behövde soldater för sina imperialistiska erövringskrig. Och folket hörsammade hans uppmaning och det gör de än idag!
Muslimer förökar sig som husflugor! Titta på Gazaremsan världens tätast befolkade område! De sätter fler barn till världen än de kan försörja! Och sedan skyller de på att det är västvärldens ondska och elakhet som är orsaken till deras misär!
Att idka SEX för njutnings skull är en stor synd i islam! SEX ska endast idkas i fortplantningssyfte! (Att Muhammed själv hade 40 fruar motiverade han det med att han ville vinna alla arabiska stammar på sin sida genom att gifta sig med minst en kvinna från varje stam)! Är vi bönder?! Eller födda igår?!
SEX i islam är synonymt med penetration! Inget förspel är tillåtet! Och penetrationen får endast ske genom “ett hål i täcket”; alltså ingen “onödig” hudkontakt är tillåten!
Vilken j…a lära!
Inte undra på att muslimer blir tokiga!
bak ben türküm ben musluman?m elhamdulillah senin bu yapt?g?n dupeduz serefsizlik. biz muslumanlar sizin peygamberiniz olan hz. Isa ya, yahudilerin peygamberi olan hz. Musa ya inan?yoruz. bizim dinimiz kendi peygamberimizin d?s?nda diger peygamberlere de inanmam?z? emrediyor.
siz bizim karikatur cizemiyor mu san?yosunuz. istesek karikaturun kral?n? cizeriz ama dua et sizin peygamberimiz bizimde peygamberimiz!! yoksa size ne biçim karikatur cizerdik.
bak?n ayag?n?z? denk al?n eger böyle yapmaya dewam ederseniz, cok kotu ?eyler yapar?z. siz yap?nca ifade ozgurlugu diyorsunuz biz bi?e yap?nca (terorist sald?r?lar haric zaten terorist sald?r?lar? amerika yapt?r?yor sonra muslumanlar?n ustune at?yor) hemen barbar oluyorz.. zaten senden önceki karikaturistin cezas?n? AllaH verdi biliyorsundur umar?m yanarak oldu.
bu son olsun birdaha olursa …
Med anledning av kommentar av Corto igår 2007/09/19 kl. 22:21:43
Att Corto är kort om huvudet framgår med all önskvärd tydlighet av hans uppmaningar till Lars Vilks att visa medmänsklighet och respekt etc. Ej heller skall det – som han frammanar, byggas några broar från vårt håll till muslimer, islamiter, mohammedaner eller imamer. Vi har blivit invaderade av dessa annorlunda tänkande främlingar därför att makten i landet Sverige innehafts och innehas av fosterlandsförädare, som i sin totala enfald kräver vår, det svenska folkets, anpassning till intränglingarna och vår försörjning av dem dessutom. Broarna får byggas av intränglingarna och det kan göras genom att dom bli ex-muslimer. Det finns ingen plats i Sverige för Mohammed, som hädanefter i sann rondellhundsanda lämpligen benämnes Mahound – ett gammalt och traditionsfyllt namn. Mahound dyrkas på en landareal som kanske är mer än tusen gånger större än Sveriges yta – flytta dit alla ni som inte kan avstå från att slava under Mahound, som inte kan avstå från de 72 permanentkåta jungfrurna och all annan förcivilisatorisk idioti – där behöver ni inte trängas som i Rinkeby, Södertälje och Rosengård. Vi svenskar är redan alldeles förbannat kränkta av era parasitfasoner – vi svenskar vill inte leva sida vid sida i ömsesidig respekt med er. Tro inte vad statsministern påstår, han ljuger som en häst travar. Vi har ingen som helst respekt för er, så länge ni underkastar er Mahound och hans sinnessjuka påbud.
Nä, inte rolig. In – du skrev för långt.
(Vem orkar läsa polemik? Mer än de redan övertygade? 🙂 ) Personligen tycker jag att polemik är dötrist. Fast när jag var yngre så skulle du kunnat få mig hur ”hooked” som helst :-). Antagligen är jag ”hooked” nu med och vet inte bättre än förr. Varför skriver jag annars?
Tllbaka til ämnet -antagligen skrev du för långt, kolla länken du bifogade
http://sydsvenskan.se/kultur/article267063.eceKultur.
Du vill inte delta, men ”måste”. Har du undrat över varför du ”måste”?
Man kan ju vara ”lat” och beklaga. Och förlita sig på att andra ”tar hand om”… tja, vad ska man kalla det? Tillvaron?
Men om man är lat och förlitar på andras ”action”…då speglar ju ens indignerade tyckande precis… oansvaret..ja men jag tycker ju,,, ja men jag tänker ju… ja men jag gör ju och åstadkommer massor.. ja men jag har ju all rätt som alla andra… ja men jag… är ju så förstående… ja men jag… lever ju mitt eget liv. Eller?
Om man är ”etnisk” svensk eller inte? Jag bryr mig inte, dumma jag.
Mer intresserad av om man är människa. För mig skär det tvärs igenom ”ursprung” och historia.
Använd magkänsla, om det behövs. Och sprid goda ”ringar på vattnet”. Även om det frestar på. Även om du blir utsatt.
Jag har en enkel filosofi – du får va’ precis som du är. Om jag får va’ som jag är.
Undantaget är mord, stöld, våldtäkt och säkert några fler basala överenskommelser.
Jag har hört ett ordspråk – You can’t live in peace, if your angry neighbour doesn’t lke it.
Då – för 20 år sedan – sade det mig inte så mycket. Men idag, Förstår. Men:
Tönt! 🙂 – gillar min egen devis bättre som livsmotto.
Men fortfarande gäller ju…”If your angry…”
Så hur går vi vidare? Vilken sorts ”krig” tror ni är bäst? Förslag någon?
Lars. Du skrev långt denna gången.
Och lite ”veligare”… de flesta glömmer att de som kan resonera och stå för det, har känslor också.
Ett ”vi-och-dom”, det också.
Ja visst flummar jag nu i priviligierat västerlänskt område. Må så va. Det är det jag lever och är född i.
Och tack vare det som jag kan försöka se bortom det. Lyx – ja. Önskar jag alla – ja,
Att vara utsatt. Att inte vika. Är väl vad som gör en till människa.
Att följa hopen – att ge sig hän åt mängd-euofori – är lättare, men oberäkneligt.
Detta är väl inget inlägg egentligen, utan bara tankar till Lars Vilks.
Pingback: Snaphanen » Måske bliver der slet ingen svensk Muhammed krise…….
BRÄNN HUNDFLAGGAN!
Hehe. Nu blev ni väl lite skrajja, alltså inte ni som fruktar militant islamism, utan ni som drömmer mardrömmar när ni tänker på att det finns muslimer. Som ger era brorsdöttrar fyra ex. av ”Barnen i Bullerbyn”. Varje födelsedag. Monokulturisterna.
Så jag får väl vända mig till er som är intresserade av fred och frihet. Som inte ropar ”domarjävel!” och super er redlöst berusade varje gång ni går på fotbollsmatch.
Skippa flaggan med hunden, att i alla lägen hålla upp Muhammed avbildad som hund mot en kristen bakgrund: hur fan tänker ni egentligen?
För den som är intresserad av en effektiv frihetlig protest räcker det förstås med en gulgrön flagga.
Hulliganerna har nog dock svårt att leva utan sin nya snuttefilt. Ska ni inte plocka fram sydstatsflaggan också?
Hej Cecilia!
Jag skall förmodligen känna mig tilltalad. Du har nog rätt, jag var inte rolig, men längden var nödvändig, sammanhanget krävde det.
Du “måste” deltaga även om du kanske inte vill, skriver du. Har du undrat över varför du “måste”? För att sprida de där goda ringarna? Eller för att sprida din förtäffliga livsfilosofi?
Den tar priset, tycker jag: ”du får va’ precis som du är — om jag får va’ som jag är. Undantaget är mord, stöld, våldtäkt och säkert några fler basala överenskommelser.”
Vilken förtäfflig – och passande, samlevnadsregel i dessa premohammedanska tider. Ponera att du bor granne med en imam som vid 05-tiden slår upp sitt fönster och tjoar ’Allahu Akbar’ för att påminna om dagens första bönestund.
-Låt honom va’ precis som han är — du kan ju sova med hörselskydd.
Den för ett rudimintärt civiliserat samlevande nödvändiga grundregeln att inte utsätta sin ’nästa’ för sådant som man själv i motsvarande situation inte vill bli utsatt för synes i dessa tider vara alltför krävande för att tillämpas av flertalet.
Härliga tider, strålande tider.
Va’ precis som du är, Cecilia, följ ditt livsmotto, — bara jag slipper ha dig i min närhet!
Det finns en underton av att den verkliga, den egentliga faran utgjordes av den anonyma publiken i Berwaldhallen, inte av mannen i skägg och lång särk, i Kazmierskas artikel – ”publiken buar högljutt: ”Ta ut honom, vi vill inte höra på sånt här!” Att det nånstans är den som gör kvällen ex-humanistisk. Hon skriver kort sagt det som förväntas av en kulturjournalist på Expressen.
SOMNAR IN:
In: Det var ett långt svar ovan, förstår att du bär mycket inom dig. Det blir svårt att bygga ett meningsfullt försvar mot militant islamism med så mycket upprörda känslor. Din rädsla för islam bedömer jag dock som sjuklig och föreslår medicinen Risperdal eller Zyprexa.
VILKS DAGBÖCKER:
Lars Vilks:
Du skriver väl också i dina dagböcker? Ditt konstverk i all ära, men vi är en hel del som önskar mer.
Skall i framtiden bli synnerligen spännande att ta del av.
Är det dags att bli lite Martyra Olsson nu?
Muslimen som var lite missnöjd med Vilks mohammedrondellteckning, kanske vi kan muntra upp genom att sända honom lite fler och kanske finare mohammedrondellhundteckningar!
Hans adress är:
Houssam Madani
Friherregatan 1 A 4 tr
Hässelby
Så blev då den svenska flaggan i massmedialt sammanhang grön tillslut. Och med ett gult kors i mitten. Nu ska bara Lars trolla bort det gula korset, så är vi vid målet. Undra hur fan han ska bära sig åt för att lyckas med detta?
Gå och lägg er, precis allihopa!!!
Detta är ett forum för mycket kryddstark rasism. Så mycket starkare än jag först förstått.
En fråga bara!?
Lars Wilks, jag har inte förstått om du själv är rasist eller om du är så ”inflummad” på att hitta konstens gränser att du inte ser rasismen i det du gör. Utan istället helt enkelt förstått att detta kommer skapa rabalder och är därmed ett utmärkt verktyg för att leta efter gränserna.
Men om det nu är så att du inte är rasist, hur känns det då att din uppvaktning kommer så oerhört från rasistika människor? Det du gör attraherar rasisterna och hjälper rasister vidaeutveckla sin rasism. Det räcker att läsa kommentarerna efter dina inlägg.
Är det värt det för att ta reda på konstens gränser?
Lars, om jag vill kritisera dig så redogör jag med ord vad det är och försöker formulera mig så du kan svara. Vill jag istället kritisera dig med bild så kanske jag skulle måla dig som en upphöjd konstnär där det står skinnskallar med kopplade hundar och ser upp till dig.
Men jag skulle aldrig måla dig knäståendes framför en rysk skogshuggare där han trycker ner sin ”jätte kuk” i halsen på dig.
Förstår du skillnaden? Som jag ser det handlar det inte om ”konstens gränser” utan mer om ”hur mycket och hur länge kan jag förnedra så att det kan skyddas med att kallas konst.”
Givetvis Lars så vill jag inte att du skall förolyckas och jag tycker givetvis att dödshot och terror är en förbannad uppfinning.
Mikael
Någon här som glömt att muslimerna redan knäckt en svensk minister, Laila Freivalds? Hon blev ju så rädd för muslimernas våld att hon gav sig in i ett olagligt kryperi.
Det som retat muslimerna värst är inte någon teckning utan att en ensam man som Lars vågat sätta sig upp mot dem. Muslimer har ingen makt om man inte visar rädsla för dem. Det är väl därför de blir våldsamma när man inte visar ”respekt”. Islam kräver underkastelse och själva ordet betyder just underkastelse.
Att som en del svenskar här skriva att ni blivit rädda på grund av rondellhunden är att ge muslimerna segern, dock bara i det första slaget av många kommande. De som tror att sekulariserade svenskar kan sammanleva i fred med muslimer kan väl berätta för oss hur det fina samhället ska se ut? Idag väljer många måttligt kristna svenska föräldrar att sätta sina barn i kristna friskolor – för att skydda sina barn från de muslimska erövrarnas barn.
För övrigt så är jag inte främlingsfientlig eller rasist. Skulle kunnat finna mig i att Sverige blev en provins av Kina. Om Vladimir Putin fått fortsätta som statschef hade Ryssland också dugt. 🙂
”Konstnären Lars Vilks teckning av profeten Muhammed som svensk rondellhund är inte hets mot folkgrupp. Det slår justitiekanslern (JK) fast.”
http://sydsvenskan.se/sverige/article267475.ece
Bakom slöjan döljer dem ett horn i sidan till den västerländska kulturen och demokratin!
Hehe, du Göran E, somnambulist och uppenbarligen läkemedelsmissbrukare!
Här får du 5 rara Bullerbybarn att gotta dig åt:
http://snaphanen.dk/upload/2007/09/mandag_026.jpg
Sansa er “Gott Folk”!
Vad är det frågan om?! Varför denna “kalabalik”?!
Det är ju bara en teckning!
Lugna ner er! Det är ingen ko på isen!
Har ni inget roligare för er?!
Här får ni ett litet tips på en rolig grej som ni kan göra:
Gå in på:
http://www.abbywinters.com
och titta på hur de “undersköna jungfrurna” i Allah´s paradis ser ut!
Kör en “Handtralla” eller dra en “Tarzan”! Gå och lägg er sedan!
Mikael
Inte f..n tänker vi gå och lägga mig,
Muslimer är ingen ”ras”, det är bara vanliga människor som bekänner sig till en religion, Isalm.
Vi icke troend har full rätt att både kritisera och ”kränka” denna religion. Inte bara rätt föresten
utan en plikt mot vårt sekulariserade öppna samhälle, när religiösa fundamentalister tar sig ton.
Gäller även Kristna d:o.
Att kritisera Irrläror, Sagor och Myter kan ALDRIG vara ”rasism” !
Ej heller hets mot folkgrupp vilket redan fastslagits av JK.
Rasism eller hets mot folkgrupp blir det den dag någon börjar kritisera eller kränka alla ”araber”.
Är det någon som minns att den etablerade och välrenommerade konstnären Carl Michael von Hausswolff spelade en framträdande roll i samband med ”konstbråket” på Historiska museet 2004?
Från Dagens Nyheter 20 januari 2004 (artikeln finns på DN:s hemsida):
Citat:
JARADAT KONTROVERSIELL I FLER SAMMANHANG
Bilden av den palestinska självmordsbombaren väcker kontrovers även i ett annat konstverk. I Historiska museets pressmaterial kallas hon för ”kvinnlig palestinsk frihetskämpe” – något som de israeliska och svenska regeringarna tar avstånd ifrån, liksom paret Feiler bakom ”Snövit och sanningens vansinne”.
Den palestinska självmordsbombaren Hanadi Jaradat har blivit central i det pågående konstbråket mellan Israel och Sverige. Hennes bild ingår inte bara i den omdiskuterade installationen på Historiska museet utan också i ett annat konstverk på samma museum.
Dessutom används bilden i affischreklamen i Stockholms tunnelbana för hela konst- och kulturprogrammet ”Making differences”, i vilket utställningen på Historiska museet ingår.
– Den israeliske ambassadören kan inte ha satt sig in i vårt verk innan han gick till attack mot det i fredags kväll. Om han hade gjort det skulle han ha insett att det inte är så ensidigt som han hävdar, säger Gunilla Sköld Feiler.
Ambassadör Zvi Mazel sade i de första intervjuerna efter sin aktion mot ”Snövit och sanningens vansinne”, en installation av Gunilla Sköld Feiler och hennes man Dror Feiler, att han bestämt sig redan innan han gick på vernissagen att han skulle agera.
Han hade sett utställningens bilder på Hanadi Jaradat i tidningarna.
– Men inga bilder på vår installation hade visats i pressen före invigningen, säger Gunilla Sköld Feiler.
I ”Snövit” finns en bild på Hanadi Jaradat i oval ram på seglet på en vit båt som driver i blodrött vatten.
I installationen ingår också en text som ambassadören tydligen inte tog del av men som enligt många bedömare visar att det inte var konstnärernas avsikt att förhärliga Hanadi Jaradat.
Samma bild ingår i stort format i ett annat konstverk inom ramen för Historiska museets program på temat ”Making differences”, Carl Michael von Hausswolffs ”God Made Me Do It”.
I detta verk ingår förutom bilden på Hanadi Jaradat också andra bilder på individer som på olika sätt dödat eller försökt döda människor, till exempel Charles Manson, Thomas Quick, en brevbombare, sektledaren Hassan I Sabbah.
För att ytterligare komplicera problemet finns bilden på Hanadi Jaradat med i Historiska museets pressmaterial inför projektet ”Making differences”.
Av bildtexten till bilden framgår att den ingår i Carl Michael von Hausswolffs verk, och självmordsbombaren betecknas som ”kvinnlig palestinsk frihetskämpe”. Det är en beteckning som inte bara den israeliska regeringen utan också den svenska regeringen tar avstånd från, liksom paret Feiler.
– Den titeln fanns med i de första diskussioner som jag hade med mig själv och curatorn Thomas Nordanstad. Men jag valde ”kvinnlig palestinsk självmordsbombare”. Jag ville ha den färgningen eftersom det handlar om mord också. Sedan blev namnet tydligen kvar i pressmaterialet. Sådant skrivs ju veckor i förväg, säger Carl Michael von Hausswolff.
Kurt Mälarstedt
Slut citat.
Mikael,
Du undrar om Lars är rasist. Jag är intresserad av att få veta om jag är rasist. Finns det några tester på nätet för detta? Har nyligen tagit ett test angående fascism. http://www.anesi.com/fscale.htm
Det framkom att jag är ”disciplined but tolerant and you exhibit a very well-developed sense of Right and Wrong”. Så där klarade jag mig. Men rasist? Hur är man då?
till mellis och fröken Sverige,
blaha blaha blaha, Gääääääääsp….ni är verkligen dödstråkiga. Blir ni inte trötta själva?
Vad heter egentligen den 7meter höga rondellhunden i Trelleborg? är det Trelle eller Pelle, har fått oika uppgifter om detta.
Hunden heter Trelle. Lokaltidningar kan man lita på, t ex Nerikes Allehanda.
http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20070530/TRELLEBORG/105300385
DN publicerar idag en mycket intressant artikel av stefan Jonsson som knyter an till Vilksprojektet. Dra era egna slutsatser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=694474
Den som hävdar att det bl.a. är Vilks fel att svenska företag kanske råkar ut för en bojkott bör nog tänka efter lite. Vems fel är det att Vilks rondellhund kom till egentligen?. Jo det är vårt statliga Vägverk och dess underlydande avdelningar på kommunerna alltså oftast gatukontoren som i sedvanlig slapp stil tillåtet dessa hemsnickrade. rondellhundar att placeras ute i trafikerade rondeller.
Naturligtvis, om vi har myndigheter som skall tänka på trafiksäkerheten, så borde de så fort den första hunden kom ut i en rondell ta bort denna och meddela att det inte är tillåtet att störa trafiken med en massa trams som tilldrar sig uppmärksamhet och sätter ned trafiksäkerheten.
Det är ju en annan sak att den första skulpturen av en rondelhund av en konstnär naturligtvis hade fått ett tillstånd vilket ju faktiskt även krävs för de här hemsnickrade skräphögarna.
I och med att det blev en liten löjlig grej så är det ju klart att sådant inbjuder till skojerier och vad vore då lämpligare än att just avbilda en profet på en hund eftersom en hund är oren och i princip förbjuden enligt islam blev ju skojet dubbelt så att säga.
Jag tror inte att Vilks hade kommit på tanken med en teckning av en rondellhund om det inte var för att det blev var mans nästan skyldighet att sätta upp en skräphög i varje rondell och det utan att våra tillsynsmyndigheter gjorde ett enda dugg. Någon kommun sa ju, ja det vara nog flera, att det är ett litet trevligt inslag i gatumiljön. Man tar sig faktiskt för pannan för mindre trots att man vet hur vår slapphet är här i Sverige. Så skyll inte Vilks för att det blivit sånt liv om dessa teckningar han gjort.
Hade Vägverket och våra gatukontor ute i kommunerna gjort vad som åligger dem så hade vi sluppit den här debatten och sparat mycket tid och framförallt sluppit dödshot och hot om stängning av svenska företag i muslimska länder.
Snälla, försök att förstå att islam är politik lika mycket som det är religion, de är oskiljaktiga delar av varandra. Islam är inget annat än en strategi för världsherravälde, skapad av den siste profeten. Och profetens ord äro oumkullrunkeliga, eftersom att han är den siste. Därför är så kallad moderat islam en omöjlighet.
Lars, du hävdar nämligen hela tiden att islam inte är värre än andra religioner; att felet bara skulle vara att vissa extrema element blandar ihop religion och politik. Well, läs och lär: http://www.fomi.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=7336
Knivskarp analys, Albin. Vägverket bör be Al-Qaida om ursäkt!
Albin,
Att alltför stor frihet och släpphänthet leder till farliga situationer för ett samhälle kan vi nog enas om. Hade man inte gett muslimerna frihet att röra sig fritt i vårt land utan låtit dem stanna i stängslade läger och behålla sin kultur tills situationen i deras krigiska hemländer stabiliserats tillräckligt för att möjliggöra återflyttning hade vårt land kunnat levt med rondellhundarna. Nu har vi i stället fått muslimernas krig och våldsbenägenhet hem till oss.
Genierna tävlar i att komma med konstruktiva lösningar
In – ett förtydligande från min sida.
I mitt motto “du får va’ precis som du är — om jag får va’ som jag är. Undantaget är mord, stöld, våldtäkt och säkert några fler basala överenskommelser.” – ingår att jag inte vill bli väckt kl 5 på morgonen av någon som står och gastar utanför. Rätt självklart eller hur?
Skulle jag mot förmodan åka till ett muslimsk land – ja, då fär jag ta till hörselskyden kanske…
Självklart är väl då också att jag stöder Lars Vilks till 100%.
Och ser diskussionen mer som att handla om människor uppfattning av sina personliga gränserna och inte bara islam.
För eller emot – speglar nog mest varje enskild persons egen gränssättning och kränkningstolerans…?
Själv orkar jag inte hålla på med att bli kränkt… 🙂 – vem som helst kan få kalla mig vad som helst. Så länge det bara handlar om ord och inte handling.Kommer det till handling – ja, då måste jag agera/protestera i så stor utsträckning som varje enskild situation kräver. Enkelt tycker jag.
Och In – du behöver inte bo granne med mig om du inte vill… 😉
Fredrikzon,
Tycker du det är bättre att man i stället för konstruktiva förslag kommer med förslag till ”konstinstallation” innefattande komponenterna människa, moské, rökfackla, eldkastare?
signaturen mellis: Där gick min gräns. Klart slut.
Mellis – de fanns de som tyckte att ”Finlands sak är vår sak”.
Då kan man ju också tycka att t ex ”Iraks sak är vår sak”. Eller Sudans. Eller… osv.
Även om de bor lite längre bort.
Sen tycker jag ju förstås också att det skulle vara kul om kommunernas gatukontor kom med i debatten. Ju fler som tar ansvar – desto bättre. 😀
TJUSIGT LARS!
Konstnären CM v Hauswolff (representant för konstetablissemanget) skriver på småtimmarna (kränkt månne?) och du får därmed hela ditt resonemang bevisat.
Ditt projekt startade som en test av konstvärldens politiskt-korrekta regelverk, vilket är lätt att glömma bort i hela faderullan.
På 1800-talet fick man som Manet på moppe när han i ”Olympia” använde en känd prostituerad som modell och alltför oklassiskt naken. Så gjorde man inte då. Som du gör nu ska man inte göra – det ör oanständigt!
Jag tolkar CM v Hauswollfs lätt desperata midnatts-angrepp på dig som att den etablerade konstvärlden känner sina positioner ifrågasatta. Överhuvudtaget är man från det hållet mest avståndstagande mot dig vad jag förstår. Stödet kommer från liberaler och ”vanligt folk”.
Kör på Lars. Du har ju en bister humor som poppar upp lite överallt. Du är rätt man vid rätt tidpunkt. Som du förstår så är inte konceptkonst (relationell?) mitt intresseområde men just därför kan mina synpunkter vara ”kyligare” och därför inte mindre intressanta.
Du har skrivit in dig i konsthistorien, Lars. Heder och tack!
Fredrikzon,
Min gräns också. Klart slut. No hard feelings. Vi träffas kanske i Valhalla 😉
FREDRIKZON, TJ OCH STEFAN PETTERSON:
Eftersom ni verkar vara de enda kvarvarande icke-hulliganerna:
Är alla skåningar sverigedemokrater eller nazister?
SKÅNINGEN PUPPETBOY:
http://www.youtube.com/watch?v=D1qS3judOhw
OCH HÄR KOMMER PUPPETBOY:
http://www.youtube.com/watch?v=D1qS3judOhw
Enjoy.
Göran,
denna gången är det jag som blir ledsen… Jag är skåning men så långt ifrån SD och nazi man kan komma.
Och alla andra fundamentalistiska svenska grupperingar… 🙂
KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA: ARS GRATIA TERRORISM.
Tack för att du hjälpte till att frächa upp minnet om Snövit, du kunde lagt in en länk också, så att man fick se den allerstädes närvarande tunnelbanereklamen än en gång. För att inte tala om installationen. Hur kunde jag glömma detta spektakel?
Ytterligare lite uppfrächning på engelska innan vi går in på analysen i nästa inlägg. För den som orkar.
Av militäranalytikern Jed Babbin för National Review 2004 (January 19, 2004, 8:07 a.m.).
ARS GRATIA TERRORISM
An understandable lapse in diplomacy.
Zvi Mazel is, by all reports, a rather mild and charming man, as you would expect of a diplomat. He’s Israel’s ambassador to Sweden. Last week in — of all places, the Sweden’s Stockholm Museum of National Antiquities — Ambassador Mazel lost himself in a violent outburst. The provocation? The latest evidence of a degree of European decadence unseen since the French Revolution. Art for terrorism’s sake.
Last October, while visiting Israel, I found myself standing outside the Maxim Restaurant just above the beach near of Haifa. I couldn’t go in, because a couple of weeks before a homicide bomber had slipped through Israeli security, shot her way into the restaurant, and blown herself up, killing 21 Israelis. The shell of the building still stood, but not much else. I couldn’t help thinking of some of the times I’ve sat relaxed in Virginia Beach enjoying a meal and an adult beverage or two while watching and listening to the surf. The Israelis sitting in the Maxim that day must have felt the same until they were murdered.
The bomber, a Palestinian woman, had slipped through the Israeli security because she was a woman, and women hadn’t — until very recently — often been suicide bombers. On the ground outside the fenced area around the gutted restaurant, there was a small memorial. A few flowers, an Israeli flag, and a sign that said, ”Why won’t they stop killing our babies?” To us, the bomber was a homicidal maniac. To the Swedes and the artists who contrived the mechanism of Ambassador Mazel’s outburst, she was ”Snow White.”
According to the Guardian newspaper, ”The installation Snow White and the Madness of Truth, located in the courtyard of Stockholm’s Museum of National Antiquities, featured a basin filled with red water, designed to look like blood. A sailboat with the name Snow White floated on the water, and placed like a sail was a photograph of a smiling Hanadi Jaradat, the 29-year-old Palestinian lawyer who blew herself up in the Haifa suicide bombing in October which killed 21 Israelis.”
Accompanying the display was a text that reads in part: ”As white as snow, as red as blood, and her hair was as black as ebony. Seemingly innocent with universal non-violent character, less suspicious of intentions and the red looked beautiful upon the white, the murderer will yet pay the price and we will not be the only ones crying.” Seeing this, Zvi Mazel’s diplomatic temperament failed him, and he tried to tear the exhibit apart. He ripped a spotlight from its mooring, and tossed it into the pool, short-circuiting the display. And of course, the ”artists” immediately began wailing about repression of free speech, and the freedom of art for its own sake. This is art as obscenity, and the choice to display it at the outset of the genocide conference has nothing to do with freedom of expression.
The real backdrop for this ”art” is the late January international conference on genocide called by Swedish Prime Minister Göran Persson. The Israelis have threatened to withdraw their representation from the conference if the exhibit is not taken down.
The United States should do the same. ”Snow White” is not art, it is a tribute to a murderer and her motive. It’s no less offensive to Israelis than a tribute to 9/11 suicide pilot Mohammed Atta would be to us. ”Snow White and the Madness of Truth” is an affront to civilization. The Swedes are now saying that they cannot legally require the museum to take down the art, and that’s probably what would happen here too. But to allow it is not to tolerate it. Persson could — but won’t — condemn it personally. To allow freedom for such nonsense is not to exempt it from criticism, but the only criticism that will appear is a complaint about Mazel’s action. In truth, the ”artwork” is terribly unimportant. What is important is the atmosphere it appeared in.
Europe is consumed with itself, and the machinations surrounding the formation of the European Union. The Franco-German alliance and even the British elites believe that our reaction to terrorism — including the action we took against the Taliban in Afghanistan, far more the action in Iraq — is a terrible overreaction. The Europeans have lived with terrorism — both local and international — for so long that they apparently believe some level of it is tolerable. They do what they can to control it on an ad hoc basis, and refuse to recognize the threat now building against them, as it is against us.
The European elites are entitled to judge us, as we are entitled to judge them. Their insistence that the Iraq campaign was an illegal war stems from their historic approach to emerging threats. The Europeans could — as Churchill repeatedly said — have avoided World War II if they had acted against Nazi Germany while it was arming itself for the coming onslaught against freedom. But then, as now, decadent Europe wants to talk, sign a piece of paper, and go back to sipping espresso and smoking Galois.
The decadence of Europe is seen in its fear of us and its rejection of the right Israel — and every nation — has to defend itself. Israel is the only nation — other than the United States — that Europe sees as a danger. The famous EU poll of last year that found most Europeans believed that Israel was the greatest threat to peace on earth is part and parcel of its attitude. Syria — a terrorist nation by any definition — has concluded negotiations on a trade agreement with the EU. Syria the terrorist is a welcome partner, but Israel the democracy is the outcast.
Any nation that acts rather than talks in its own defense will feel much the same scorn of European elites. And where their power — and the power of every third-world despotism is legitimized — the U.N. — Israel and the United States are regularly vilified. The U.N.’s effort to haul Israel into the International Court of Justice to declare the antiterrorist fence illegal is another example.
The Israeli antiterror ”fence” is an ugly necessity. I saw it from the highway near Tulkarm, the West Bank town that has been the source of many terrorist attacks. It’s not meant to be pretty. It’s meant to stop people like Hanadi Jaradat from entering Israel to murder its citizens. The U.N. General Assembly — which resembles the Mad Hatter’s tea party more than a serious international organization working for peace — has asked the ICJ for an ”advisory opinion” on the legality of the fence. The question will revolve around the issue of the ”green line” — the ceasefire line from the previous Arab-Israeli wars that has no legal standing whatever. It’s not a border, not a division of land by treaty or otherwise. But the Palestinians — and their supporters in the U.N. — want it to be one. The ICJ action will try to establish it as a legal border. What the ICJ and the U.N. both want to conceal is the fact that borders are made by treaty — and usually by a treaty that makes peace after a war. The ”green line” never made peace, and it’s no border because both sides — Israelis and Palestinians alike — have never agreed it to be one.
The ICJ, welcoming support for its coming political opinion, has granted the Arab League permission to be heard in the case. The Israelis — trying to avoid being labeled an outlaw regime — are preparing to fight the ICC action. Because the ICJ is a political court, it will surely say the fence is illegal, opening Israel to whatever sanctions the Security Council dreams up. And the United States will be put to the trouble of vetoing the sanctions, granting another victory to the terrorist regimes. If Israel is an outlaw, and the United States its partner, then surely one is as guilty as the other. The only thing the Israelis are guilty of is self defense. And that goes for us as well. Terrorism is a fact of life. In Sweden, as elsewhere, art imitates life. All too well.
— NRO Contributor Jed Babbin was a deputy undersecretary of defense in the first Bush administration, and is now an MSNBC military analyst.
Göran E: Hej granne (ja vem vet?). Det där var ett långt inlägg. Är det värt att läsa? Nu ska vi inte diskriminera skåningar! Men jag kan försäkra att jag inte är skåning.
Vad är det värsta man kan säga till konstnären på en vernissage?
Bilder från Humanisternas och Ex-muslimernas seminarium – där Lars Vilks medverkade – i veckan hittar ni här: http://nordicdervish.wordpress.com/
/FS
LARS VILKS ”RONDELLHUND” (RH) VS. CM von HAUSSWOLFFS (M.FL) ”MAKING DIFFERENCES” inkl. ”SNÖVIT OCH SANNINGENS VANSINNE” (SV)
V.g. se inlägg ovan (från ”Kommentarer överflödiga”). Det enda jag ifrågasätter med Herr upphöjde konstnären Carl Michael von Hausswolffs tidigare inlägg på denna sida är dess autenticitet då det i ett slag fullbordar i Hausswolffs ögon uppkomlingen och pseudokonstnären Lars Vilks.
LIKHETER: Bägge verk mycket uppmärksammade nationellt och internationellt, upprör känslor och blir flitigt kommenterade i alla media. Bägge är verk är okänsliga och kränker människor.
OLIKHETER:
1: SV har uttrycker ett klart vänsterperspektiv i en kontroversiell politisk fråga.
RH ger uttryck för ett mer västligt konservativt eller liberalt perspektiv.
2. SV vill skapa större förståelse för palestinsk terrorism.
RH vill värna yttrandefrihet och demokrati.
3. SV har udden riktad mot väst och Israeliska folket.
RH har udden riktad mot islamistisk totalitarism och religiösa tabun.
4. SV kränker direkt nyligen mördade israeler och deras familjer.
RH kränker direkt en sedan många hundra år död profets helighet.
5. SV konfronterar ett demokratiskt land med en befolkning på c:a 5 miljoner invånare på en yta av 22.000 kvadratkilometer.
RH konfronterar ett 20-tal diktaturstater med en befolkning närmare 1 miljard människor på en yta av 16 miljoner kvadratkilometer.
6. SV bekostas med skattemedel och ställs ut på Historiska Museet i Stockholm. Lanseras med hjälp av glorifierade jättebilder av en palestinsk massmörderska (”Snövit”), allerstädes närvarande – i Stockholms tunnelbanor, på reklampelare och i de stora dagstidningarna.
RH bekostas av konstnären själv, ev med visst bidrag från Tälleruds konstförening.
7. SV ”saboteras” när den israeliske ambassadören blir förbannad, drar ur sladden till en strålkastare, välter densamma och lämnar utställningen.
RH behöver aldrig saboteras eftersom den i konstvärlden förklaras av olika skäl ARS NON GRATA i den svenska konstvärlden och aldrig kan sättas upp.
8. SVs opponenter förklarar sig sårade och protesterar mot spektaklet på Historiska museet. Staten Israel protesterar också av glorifierandet av den nyligen begågna massmordet mot dess medborgare och hotar med att dra sig ur en av svenska staten anordnad konferens om antisemitism om det av staten bekostade förhärligandet av massmord på judar inte plockas ned.
RHs opponenter förklarar sig kränkta å profetens vägnar och protesterar mot att Vilks ritat ett par skisser och inte minst åt att bilder publiceras. Ett inte obetydligt antal privatpersoner mordhotar konstnären och en terroristgrupp av hög status utfäster an ansenlig belöning till den som slaktar konstnären som ett lamm. De muslimska staterna kräver en omedelbar förklaring av Statsministern. Svenska företag svartlistas, och tvingas ta ner sina flaggor. Svenska flaggan bränns.
9. SV: Bilder och filmsekvenser tagna från alla möjliga vinklar och vrår kablas utan dröjsmål ut i stort format i samtliga medier.
RH: Av rädsla för att såra (och bli fysiskt skadade) väljer de flesta tidningar att vecka efter vecka ligga lågt, vänta in andra aktörer för att slutligen eventuellt publicera frimärksstora miniatyrbilder av en av skisserna, helst tillsammans med kränkande bilder av Jesus eller Moses. Några tidningar (t.ex. Svenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad) skriver långa följetonger utan att publicera bilder på själva verket.
10. SV: Ärkekommunistparet Sköld-Feier inklusive självhataren Dror sörjer den kullvälta strålkastaren.
RH: Lars Vilks tvingas bege sig på flykt.
11. SV: Kulturetablissemanget och konstvärlden (inkl. Lars Nitve) reagerar blixtsnabbt som en man med otvetydig indignation och fördömande över den israeliske ambassadörens brott mot det diplomatiska protokollet.
RH: Kulturetablissemanget och konstvärlden slumrar i veckor innan man börjar uttrycka förståelse för de kränktas känslor och fördömer den mordhotade konstnären.
12. SV: Statsminister Göran Persson fördömer kraftigt ambassadörens kullvältning av strålkastaren och israeliske ambassadören kallas upp till UD för en uppläxning.
RH: Fredrik Reinfeldt fördömer egentligen ingenting och ber om ursäkt till 20 representanter för lika många gangsterstater.
Etcetera. Jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte. Det är tydligen skillnad på att förhärliga massmord på människor och ifrågasätta religiösa tabun. Till fundamentalistisk islams fördel.
Carl Michael von Hausswollff: Ett konstnärsluder.
God bless Mohammed
Ive found some new images of prophet Mohammed (blessed be his name)
And also some joke images of islam and nazism
please visit http://imamislam.blogspot.com
Im a real Imam!
Allahu Akbar