Del 464: Konstens tillstånd, en debatt och dryga böter

Om Konst har en intressant artikelserie om samtidskonstens tillstånd. Senaste bidraget kommer från Sinziana Ravini (bland annat kritiker i GP och Paletten). Många diskussionsuppslag finns att hämta. Jag har några kommentarer till texten:

Ravini menar att ”Någon borde göra en biennal som lyfte fram det mest osedda, det sämsta och det allra minst betydande”.

Nej tack till det! Vad vi då skulle se är en massa epigoner; konceptkonst, socialkritik och nyexpressionism i tredje led. Vad skulle det tjäna till? Men jag förstår vad hon är ute efter, alternativ som slunkit genom konstvärldens fångstnät. Vi skall inte underskatta curatorerna. De har redan dammsugit allt som kan dammsugas – och det fortgår.

Så skriver hon: ”Då jag inte tror på en linjär konsthistorieskrivning utan på en cirkulär, där rörelser ständigt återkommer, vissa oftare än andra, vill jag istället betrakta konstfältet som ett ständigt expanderande fält som har sin begynnelse i ett oändligt antal tider och praktiker, och inte hos en tysk gammal man på 1700-talet vid namn Kant. Konsten är mycket vildare än vad en man vars grannar brukade ställa om klockan efter kan föreställa sig. Nej, istället får vi nog ta och ställa om klockorna efter alla de tider som löper parallellt med varandra, ty samtiden är en bunt samexisterande tider. Konsten kan med andra ord inte vara något annat än synkronistiskt.”

Det är det här som är problematiskt. Ravinia uppträder som en representant för konstvärlden ty där tror man på konstens allomfattande välsignelse, ”redan de gamla grottmålarna” och dylikt. Man brukar kunna vara överens om att konst ”i vår mening”, enligt det ”moderna konstbegreppet” inte finns före Kant. Men frågan är vad som fanns innan. Vad är ”konst som inte är konst i vår mening”? Man skall då komma ihåg att det är först under Kants tid som man något så när får ihop ”konsternas familj”, ”the fine arts”. Om man skall leta efter konst i den tid när man inte hade någon konstgruppering får man med allt som är gjort ”med konst”, alltså det som kräver någon form av teknik.

Men jag förstår att det hade varit bättre om man kunde åberopa en historieskrivning som inleds i människans gryning och som flödar fram och tillbaka i ett multikulturellt spektrum. Jag tror inte detta är möjligt, snarare ett problem för att kunna komma tillrätta med konstens nuvarande situation. Med utgångspunkten att konstens historia är kort och att den helt och hållet bestäms av den tradition som konstvärlden förordar får vi ett läge att diskutera vad hela denna egendomliga företeelse skall ha för plats i vår värld.

En av Ravinis svagheter är att hon emellanåt kan gripas av en förfärlig entusiasm:
”Tittar man på den explicita socialkritiken som konstnärer varit så noggranna med att skylta med, inte minst för att komma åt stipendier och ateljévistelser runt omkring världen, har den numera förflyttats in i akademierna i formen av konstnärlig forskning. Här har konsten möjligheten att arbeta karnevaliskt och vända upp och ner på humanioras, samhällsvetenskapernas och naturvetenskapernas kunskapssyn. Ty inget är konsten främmande!”

Att vända upp och ner på samhällsvetenskapernas och naturvetenskapernas kunskapssyn… Jojo, vi skall komma ihåg att konstforskning är ett marginellt B-stall som ingen bryr sig om utom konsthögskolorna och de studerande som i denna har en möjlighet att finansiera vissa projekt. Allra enklast när en konstnär kan överföra ett pågående konstprojekt till ett konstforskningsprojekt genom ett enkelt namnbyte, lite fotnoter och en litteraturlista. Konstforskningen är idag inget som helst alternativ. Det vi har kunnat urskilja är att det antingen är dessa överförda konstprojekt eller att man så gott man kan imiterar den befintliga forskningen. Om man på allvar skulle vilja ta upp kampen med den befästa forskningen (som finns till beskådande i otaliga skrifter ”Introduktion till vetenskapsteori”) måste man först minutiöst lära sig hur den giltiga forskningen fungerar. Och det är ett mäktigt arbete. Vill man syssla med konst har man inte tid med det.

Det här var några kritiska synpunkter vilket dock inte hindrar att artikeln är väl värd att läsa och begrunda.

Till en helt annan sak.

Debatten häromdagen i Uppsala. Ja, det var där den gode Torssander fällde sitt lätt märkliga yttrande: ”Herregud, hade vi inte varit i Afghanistan hade ingen brytt sig ett ögonblick över den där karikatyren.” Den finns ett referat i UNT. Medverkande var idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi. Han har ett gott öga till mig och jag erinrar mig när han med harm avfärdade mina teckningar som dåliga och barnsliga. I Uppsala hävdade han att:

”Hade bara några muslimska svenska ståuppkomiker raljerat mot Vilks, eller hade muslimska konstnärer ”svarat” och tagit udden av honom hade provokationen kommit av sig.”

En svår uppgift. Klarar ståuppkomiker av konsten? Vi kan nog utgå ifrån att Vilks skulle ha tagit emot raljeringar med jubel. Minnens den egyptiske karikatyrtecknaren som gjorde ett behjärtansvärt försök. Om en muslimsk konstnär skulle ha ”svarat”, då är vi inne i en mycket svår genre. Sådant bygger bara vidare på verket. Det finns ingen enkel desarmering beroende på att rondellhundsprojektet störtade fram i världen på medieböljorna. Jag tror att den bästa lösningen hade varit att be Vilks att själv motarbeta sitt projekt. En sådan utmaning hade han aldrig kunnat motstå. Men stoltheten förbjuder tyvärr sådana goda idéer.

Frågan är om jag (och andra) numera kan lita på den religiöst lagde Mohammad Fazlhashemi. Han sitter i Kulturrådets sakkunnighetsgrupp som ger stöd åt utgivning av facklitteratur. Kan det bli problem för Nya Doxa när de skall publicera Vilks? Och hittills har förlaget nekats stöd för utgivningen av filosofen Michel Onfrays ateistiska skrifter.

caution-religion.JPG
Moskva 2003: utställningen Caution! Religion vandaliseras. Arrangörerna döms till dryga böter.

Se vidare här

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, konstteori, Muhammedsaken, om utställningar m m, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

69 svar på Del 464: Konstens tillstånd, en debatt och dryga böter

  1. Profeten som julemand skriver:

    Lars Vilks har tegnet Trykkefrihedsselskabets julekort. Julekortet forestiller en skægget profet, der deler gaver ud.

    Julekortet kan ses her: http://www.trykkefrihed.dk/julekort.html

  2. Politisk korrekt skriver:

    Mohammad Fazlhashemi sade:

    – Allt har varit hur kontraproduktivt som helst. Folk har rivit upp himmel och jord, hotat och demonstrerat. Hade bara några muslimska svenska ståuppkomiker raljerat mot Vilks, eller hade muslimska konstnärer ”svarat” och tagit udden av honom hade provokationen kommit av sig. Jag tror att första generationen invandrare inte kommit underfund med att det bästa sättet att bemöta provokationer är att använda humorn för att svara. Det är en generationsfråga, men jag är säker på att det förhållningssättet kommer.
    _

    Mohammad Fazlhashemi påstår, at der i modtagelsen af Vilks’ tegninger er tale om et generationsspørgsmål – underforstået at problemerne med muslimernes tilpasning til de sekulære samfund, de har valgt at blive en del, bliver mindre med tiden.
    Der er imidlertid intet, der tyder på, at Mohammad Fazlhashemi har ret. Faktisk viser forskning, at unge med muslimsk baggrund bliver mere og mere religiøse, og at problemet skulle løse sig over tid er derfor en meget optimistisk udlægning af problemet.
    Løsningen bliver måske snarere, at befolkningsgruppen med muslimsk baggrund om nogle år udgør så stor en gruppe, at den ved at gøre brug af en bred vifte af repressalier – spændende fra terror, vold, trusler, politisk og økonomisk pression – kan tvinge sin religiøse dagsorden igennem i hidtil sekulære europæiske stater.

  3. Profet-tegningen, der røg under sengen skriver:

    avisen.dk 6. december 2007 12:24:

    ”Profet-tegningen, der røg under sengen

    En helt almindelig dansker ejer en af de verdenshistoriske Muhammed-tegninger. Han købte den som en investering, men måtte gemme den væk, da verden vendte sig i vrede mod Danmark.

    Af: Rune Skyum-Nielsen

    Mens danske ambassader stod i brand, og titusindvis af mennesker forbandede et lille land mod nord langt, langt ind i helvede, sad Flemming i soveværelset i sin kærestes Valbylejlighed med en underlig fornemmelse i maven. Faktisk sad han på den underlige fornemmelse, for under parrets seng gemte originaludgaven sig af en af Jyllands-Postens stormombruste Muhammed-karikaturer. En af de tegninger, der som en lang gnistrende lunte antændte Danmarks største internationale krise i nyere tid.

    »Det var mærkeligt at tænke på, og det forskrækkede mine nærmeste en hel del. Især min steddatter græd meget og tryglede mig om at fjerne den. Hun vidste jo, hvor ophidsede hendes muslimske klassekammerater blev over karikaturerne,« fortæller den 39-årige underviser, der ønsker at være anonym.

    I teorien kunne københavneren således være i farezonen – han er nemlig stadig ejer af tegneren Franz Füchsels bidrag til JP-artiklen ’Profetens ansigt’, der blev bragt 30. september 2005 og i de følgende måneder skabte verdenshistorie med værdier som provokation, integration og ytringsfrihed på dagsordenen. Overalt. På godt og ondt.

    Flad verdenshistorie
    Flemming erhvervede sig oprindelig tegningen, fordi dens tvetydige signaler med en pragmatisk Muhammed, der maner et par krigeriske arabiske mænd til besindighed, gjorde ham glad til mode. Desuden så han den som en god investering. Der skulle nok være en privat samler derude – måske ligefrem i USA – som ville betale i dyre domme for at erhverve sig et fladt stykke verdenshistorie, vurderede han. Og derfor endte Flemming også med at byde 15.000 kroner på den internetauktion, som satte tegningen til salg. Da budfristen udløb ved midnat en hverdag i november 2005, stod københavneren akkurat tilbage som vinderen. Det var, før de muslimske protester eskalerede, og danske ambassader fik flammerne at mærke.

    »Jeg vidste ikke, om det var mit livs dummeste eller bedste køb. Men hvis jeg virkelig havde dummet mig, kunne jeg trøste mig med, at pengene gik til et godt formål,« tilføjer han med henvisning til, at tegneren Franz Füchsel donerede de 15.000 kroner til pakistanske jordskælvsofre.

    Profetisk profettegning
    I dag hænger tegningen i en gylden ramme på stuevæggen i Flemmings og kærestens lejlighed i et københavnsk brokvarter. Den ryger dog af sømmet, hvis der kommer gæster på besøg, for han tør stadig ikke løbe de store risici. Til daglig underviser Flemming en del unge med indvandrerbaggrund, og nogle kunne muligvis føle sig stødt, fordi de ikke kender deres lærers bevæggrunde for at købe Franz Füchsels karikatur.

    »Jeg har aldrig haft noget at udsætte på de muslimer, jeg har undervist. Men jeg ved samtidig, hvor omtåleligt emnet er for nogle af dem. For mig handler den her sag om, at vi skal leve i samhørighed. Men også at herboende muslimer møder de oprindelige danskere på vores præmisser. Og det er jo stort set det, Franz Füchsel illustrerer. Som om han havde forudset, hvilken ravage JP-tegningerne ville forårsage. Derfor planter den et smil i mit ansigt, når jeg skal hjemmefra om morgenen.«

    Det bliver dyrt
    Flemming håber dog fortsat, at en udenlandsk køber vil byde på Franz Füchsels karikatur, og han agter i hvert fald ikke at donere den gratis til et dansk museum.

    »Nej, jeg vil ikke spille hellig. Tegningen er en investering, og der skal mange flere penge på bordet, end jeg selv har ofret. Men måske kan det komme på tale at leje tegningen ud – så længe jeg kan få den tilbage, så snart jeg får brug for det,« siger han og skeler ømt til karikaturen på væggen.

    Tilbage under sengen skal den helst ikke.

    Nyhedsavisen er bekendt med Flemmings fulde navn, identitet og bopæl.”

  4. Christer Eriksson skriver:

    Lars

    ”Kan det bli problem för Nya Doxa när de skall publicera Vilks? Och hittills har förlaget nekats stöd för utgivningen av filosofen Michel Onfrays ateistiska skrifter. ”

    Bevisar inte detta att yttrandefriheten måste försvaras varje dag, och på ett konsekvent sätt, även om det ibland kan upplevas att man trampar någon på tårna?

  5. Museer vil have styr på Muhammed-tegninger skriver:

    avisen.dk 6. oktober 2007 07:30:

    ”Museer vil have styr på Muhammed-tegninger

    Nationalmuseet, Danmarks Mediemuseum og Museet for Dansk Bladtegning mener, at Muhammed-tegningerne bør bevares for eftertiden. Ingen har dog gjort noget for at anskaffe dem.

    Af: Rune Skyum-Nielsen

    Der skal styr på de 12 Muhammed-tegninger fra Jyllands-Posten, som udløste en af de værste internationale kriser i nyere tid. Det erkender direktøren for Nationalmuseet, Carsten U. Larsen.

    To år efter at karikaturerne af den muslimske profet blev bragt, har ingen museer forsøgt at anskaffe sig tegningerne. Historikere mener ellers, at de 12 værker er af så høj historisk værdi, at de bør bevares for eftertiden.

    Tegnere: »Det er sært«
    Det samme mener en af tegnerne, Kurt Westergaard. Han stod bag en af de mest kontroversielle bidrag til Jyllands-Posten – en tegning, der afbilder Muhammed med en bombe i turbanen. Kurt Westergaard udtrykker skuffelse over, at ingen museer har henvendt sig for at få fingre i hans værk.

    »Tegningerne spillede en stor rolle i Muhammed-krisen, og derfor kunne man godt forestille sig, at det kunne være i et nationalt museums interesse at anskaffe sig dem. Men der er ikke rigtig nogen, der har interesseret sig. Vi tegnere har da talt om, at det er sært,« siger Kurt Westergaard.

    Forvirrede museer
    På Nationalmuseet har man hidtil troet, at Danmarks Mediemuseum i Odense ville samle tegningerne.

    Men på mediemuseet oplyser direktør Ervin Nielsen, at planen udelukkende er at samle det materiale, der kom efter offentliggørelsen af tegningerne og den internationale Muhammed-krise.

    Eksempelvis avisartikler, trusselsbreve og retssags-dokumenter. Museet for Dansk Bladtegning, som hører under Det Kongelige Bibliotek, har heller ikke forsøgt at få fat i tegningerne. Det oplyser Claus Seidel, bladtegner og en af initiativtagerne til museet.

    »Vi farer ikke ud og flår tegningerne ud af hænderne på folk. Men vi skal da inden for en overskuelig periode tænke igennem, om ikke det var rigtigt at forsøge at samle tegningerne. De er jo specielle. Og der er ikke nogen, der er uenige i, at de har en historisk dimension,« siger han og understreger, at museet ikke har råd til at købe tegningerne.

    Normalt donerer tegnerne selv deres værker til museet, forklarer Claus Seidel. På Nationalmuseet oplyser direktør Carsten U. Larsen, at han nu vil medvirke til at få samlet Muhammed-tegningerne.

    »Det er klart, at de tegninger er originalmateriale, som det må være i samfundets interesse at bevare. Jeg vil tage kontakt til mine kolleger rundt omkring i kulturbevaringssektoren for at løse det her,« siger han.”

  6. "det største kunstværk, der nogensinde har eksisteret" skriver:

    Karlheinz Stockhausen død

    Komponisten Karlheinz Stockhausen er død, 79 år.

    Komponistens tidligere hustru Mary Bauermeister bekræftede fredag aften dødsfaldet. Stockhausen døde den 5. december i Kürten i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen.
    Stockhausens tidlige værker var præget af Bartok, Schönberg og Stravinsky.
    Han blev dog hurtigt selv en fremtrædende repræsentant for avantgardekomponisterne, der eksperimenterede med elektronisk musik omkring 1950.
    Han udforskede alle musikkens elementer i komplekse kompositioner af såvel elektronisk som instrumental art. I den sidste del af sit liv var han mest optaget af arbejdet på sin store operacyklus Licht, som har skabelsen om tema.
    Hans kompositioner er udgivet på 139 cd’er.
    Stockhausen blev berygtet i medierne, efter at han udtalte, at terrorangrebet den 11. september 2001 på World Trade Center kunne opfattes som ”det største kunstværk, der nogensinde har eksisteret”. Dette affødte en skandale og betød store problemer for hans virke.

  7. Christer Eriksson skriver:

    Om man snackar om att ”yttrandefriheten ska försvaras till varje pris” så ska vi vara glada för att det sker på motståndarnas bekostnad! Och inte tvärtom!

  8. Gote skriver:

    Jag som haft Mohammad som lärare en gång, nu blev jag besviken…

    För övrigt anser jag att Kulturrådet, Statens konstråd, IASPIS, Moderna Museet, Konstnärnämnden och Bildkonstnärsfonden borde förstöras.

    System korrumperar alltid.
    Tillsammans blir vi fega.
    Ensam är ensam.

    http://www.nya-doxa.se/www/index.php?sida=nyheter

    http://www.kulturradet.se/templates/KR_Page.aspx?id=1738&epslanguage=SV

    http://www.umu.se/histstud/personal/fazlhashemi_mohammad.html

  9. Fredrikzon skriver:

    ”Frågan är om jag (och andra) numera kan lita på den religiöst lagde Mohammad Fazlhashemi. Han sitter i Kulturrådets sakkunnighetsgrupp som ger stöd åt utgivning av facklitteratur. Kan det bli problem för Nya Doxa när de skall publicera Vilks? Och hittills har förlaget nekats stöd för utgivningen av filosofen Michel Onfrays ateistiska skrifter.”

    Så skriver Vilks i sin inledning. Och Christer Eriksson bygger på resonnemanget med

    ”Bevisar inte detta att yttrandefriheten måste försvaras varje dag, och på ett konsekvent sätt, även om det ibland kan upplevas att man trampar någon på tårna?”

    Alltså. Kulturrådet kan inte ge stöd till alla böcker. Det blir lite – för att inte säga mycket – farligt när Vilks talar i egen sak och tycks lägga avgörandet på ”den religiöst lagde Mohammad Fazlhashemi”. Om stödet mot förmodan skulle utebli, då förväntas vi alla veta vems skulden är.

    En del får stöd, en del inte. Det är bara att svälja.

    Och Christer Eriksson tycks lägga hela ansvaret för yttrandefriheten på kulturrådet. Menar Eriksson, att den som inte får ekonomiskt stöd från kulturrådet inte har yttrandefrihet?

  10. Christer Eriksson skriver:

    Fredrikzon

    Om du själv är metveten om att det är ett partiskt system som påverkar vem som nu eventuellt ska få stöd, hur kan du i så fall försvara ett sådant system. Det ideella, och naturliga, förhållandet vore naturligtvis att dem människor som tar sådana beslutningar också har värderingar som sker i samsvar med svensk konstitution.

  11. Tapani skriver:

    Statsstöd för Michel Onfray’s ”Handbok för Ateister”? Ledsen. När boken börjar sitter Onfray nere i Mauretanien, och tackar sin Skapare att han inte är som de där gudaktiga mauretanierna. De tror att man inte kommer till himlen om man råkar köra ihjäl en schakal. Onfray ler; det vet väl han att han kommer till himlen! Alla goda människor – som han alltså – kommer till himlen.

    Gode blogg-läsare – du inser nog att det är inte så där jättesmart att inleda sitt magnum opus mot gudaktigheten med några historier nerifrån Sahel och gudstron där. Det tyder på att författaren inte har så där påfallande starka argument för sin sak.

    Och att goda medlemmar i Humanisterna räknar med att få komma till himlen, det har jag papper på. Opinions-sidan i en av våra vardagligare tidningar.

    (Hittade en gudlöshetsblogg, för resten, på jakt efter Onfray’skt. Bloggaren medgav att han inte skrev så ofta; det var så svårt att hitta på något vettigt att komma med. Så ska det låta!)

  12. Lars skriver:

    Fredrikzon. Om ett stöd uteblir följer naturligtvis inte att vi vet att någon skulle vara manipulativt skyldig. Men jag menar inte att det är orimligt att väcka tanken. Kommittén som väljer vilka böcker som skall få bidrag behöver aldrig redovisa sina ståndpunkter. Vi får helt enkelt inte veta, men jag menar att det finns anledning att markera att man är medveten om situationen. Vilken orsak det än har är det anmärkningsvärt att det inte blev något litteraturstödet till Onfrays böcker.

  13. Christer Eriksson skriver:

    Lars

    Det nyöppnade förlaget ”Fri tanke” kommer förmodligen att ta emot dig med öppna armar, om du bara anmäler ditt intresse!

  14. Lars skriver:

    Tapani. Din recension av Onfray var väl något snabb och summarisk. Om denne filosof hade så lite att komma med hade han nog inte fått den uppmärksamhet som vederfarits honom.

    För övrigt har jag personligen inget emot gudar. Var och en sin egen gud som Fakiren kunde ha sagt. Problem blir det när man börjar tro tillsammans och den religiösa byråkratin blir det som ersätter gudomligheterna. Då får vi horder som kan få för sig lite av varje.

  15. Lars skriver:

    Ja tack Christer! Mitt yrkesförbud i Nya Doxa går ut i juli nästa år och om jag får ihop något innan dess skall jag tänka på de öppna armarna.

  16. Fredrikzon skriver:

    Eriksson

    Jag tror inte jag har försvarat systemet med ett kulturråd som du påstår. Och du är för rolig när du säger att det ”naturliga, förhållandet vore naturligtvis att dem människor som tar sådana beslutningar också har värderingar som sker i samsvar med svensk konstitution.” Det är således osvenskt att neka Vilks stöd från kulturrådet.

    Okej, Vilks, du har markerat att du är medveten om situationen. Jag utgår ifrån att kulturrådet läser din blogg.

    Jag är också medveten om att svenska media, tidningar och förlag, är ägda.

  17. Cecilia skriver:

    Äsch, Fredrikzon. Du gör mig besviken… nu börjar du bli logiskt ologiskt polemisk.

    — Och Christer Eriksson tycks lägga hela ansvaret för yttrandefriheten på kulturrådet. Menar Eriksson, att den som inte får ekonomiskt stöd från kulturrådet inte har yttrandefrihet? —

    Du siktar väl inte på riksdagen? 🙂

    Politiskt korrekt skriver:
    —Faktisk viser forskning, at unge med muslimsk baggrund bliver mere og mere religiøse, og at problemet skulle løse sig over tid er derfor en meget optimistisk udlægning af problemet.—

    Jag är inte säker på att det är mer religiösa de blir… utan mer förstärkta i ”vi och dom”. Ett taskigt sätt mot unga människor att fokusera problem mot något utomstående.
    Om man har något att ”skylla” på – samhället, andra kulturer, etc – så stagnerar lätt den egna mognade.

    Ett klassiskt problem, förekommande lite överalt :-).

  18. Christer Eriksson skriver:

    Lars

    Har inte Björn Ulvaeus och Christer Sturmark alltid stått på din sida?
    Jag förstår bara inte den situation som har uppstått i ett samhälle som konstituionellt borde försvara dig, men som de facto motarbetar tester av dess självklara gränser.

  19. Tapani skriver:

    Elakingen Mark Steyn, bosatt uppåt New Hampshire och kolumnist i flera tidningar, skrev en bok (”America Alone”) om att Europa håller på att dö: infödingarna vill inte ha barn, och i stället kommer muslimer med många både fruar och barn. Ett citat:

    ”Vi kommer att förändra er”, sade norske imamen Mullah Krekar till Oslotidningen Dagbladet år 2006. ”Se bara på Europa, där muslimerna blir fler snabbt som myggen. En europeisk kvinna i EU får i genomsnitt 1.4 barn. De muslimska kvinnorna där får 3.5 barn i snitt.” Och han sammanfattade: ”Vårt sätt att tänka kommer att visa sig starkare än ert.”

    Nå, att säga sådant i en bok gick väl an. Men så kom ett kapitel in i den stora tidningen Macleans i Toronto – ”The Future Belongs to Islam”. Framtiden tillhör islam.

    Så nu har Steyn och Macleans stämts inför rätta av Canadian Islamic Congress för – ”flagrant islamofobi”.

    Mer bakgrund här. Artikeln i Macleans här.

  20. Christer Eriksson skriver:

    Fredrikzon

    ”Det är således osvenskt att neka Vilks stöd från kulturrådet.”

    Naturligtvis är det osvenskt, och av just det skälet är det fel!

  21. Fredrikzon skriver:

    Cecilia

    Riksdagen? Never! Av flera skäl. Är du egentligen Nyamko Sabuni?

    Dela gärna med dig av din åsikt om kulturrådets betydelse för yttrandefriheten.

  22. Cecilia skriver:

    Christer:
    Även de som har ”icke-oppurtun” som yta – är ändå oftast lite förvirrade. De vill ”höra till” så där lite lagom.
    Asså, utanför men ändå med… när det börjar tuffa till sig.

  23. Christer Eriksson skriver:

    Fredrikzon

    Jag säger bara vad jag tycker men jag är alltid ärlig, ibland tvingas jag in i vatten som är okända för mig men jag är inte som en viss Torssander som hycklar sig fram här i livet!!

  24. Cecilia skriver:

    Vem är Nyamko Sabuni?
    Kulturrådet? Bryr mig inte. Säkert helbra att det finns…

    Jag är alltså helt obildad. 🙂

  25. Christer Eriksson skriver:

    Tack Cecilia

    Jag är glad för att jag alltid har behållit mitt intellektuella oberoende, och det delar jag nog med flera andra på denna chatten.

  26. Politisk korrekt skriver:

    Cecilia

    ”Jag är inte säker på att det är mer religiösa de blir… utan mer förstärkta i “vi och dom”. Ett taskigt sätt mot unga människor att fokusera problem mot något utomstående.
    Om man har något att “skylla” på – samhället, andra kulturer, etc – så stagnerar lätt den egna mognade.

    Ett klassiskt problem, förekommande lite överalt :-).”
    _

    Unge med muslimsk baggrund bliver overalt i Europa mere religiøse. Det viser undersøgelser og forskning. Og det bliver de sekulære europæiske samfund nødt til at forholde sig til fremfor at bortforklare denne tydelige tendens, som Cecilia gør.

    I Storbritannien mener 1/3 af unge med muslimsk baggrund, at der skal være dødsstraf for at forlade islam. Der er altså tale om en stor gruppe og ikke kun en lille marginaliseret del af unge med muslimsk baggrund, der tilslutter sig en ekstremistisk tilgang til deres religion. Og denne gruppe udgør flere tusinde personer.
    Derfor er det ikke nok at læne sig tilbage og sige, at man har med utilpassede unge at gøre, der opdeler verden i “vi och dom”. Der er derimod tale om en foruroligende stor totalitær bevægelse i sin vorden, som Europa står magtesløs overfor.

    En totalitær bevægelse, der ikke anerkender religionsfriheden. En totalitær bevægelse, der ikke anerkender ytringsfriheden. En totalitær bevægelse, der på sigt kan ødelægge det sekulære Storbritannien og Europa.

    En totalitær bevægelse, der allerede nu bestemmer, hvad der kan udstilles på kunstmuseer i England, Sverige og Holland.

  27. teologi 8 skriver:

    Google resultater

    ”god is not great”: 373.000 hits

    ”allah is not great”: 8.060 hits

  28. atheism skriver:

    ”Atheism is not great”: 5 hits

  29. MUHAMMED-SAGENS SATANISKE PRÆCEDENS skriver:

    Hvordan kan 12 tegninger af profeten Muhammed i Jyllands-Posten føre til en fatwa, trusler fra Al-Qaeda, diplomatisk krise, massiv boykot af danske varer og flagbrænding på Vestbredden? spørges der i artiklen MUHAMMED-SAGENS SATANISKE PRÆCEDENS.

    Læs artiklen her:

    http://www.sappho.dk/Den%20loebende/sataniske.htm

  30. Gånge denna kalk ifrån mig! skriver:

    Att det sitter en person i Kulturrådet som bär namnet ”MOHAMMAD” (Mohammad Fazlhashemi) är i sig ett allvarligt hot mot den fria svenska kulturen, yttrandefriheten och demokratin!
    Namnet MOHAMMAD är Barbarismens främsta tecken och det hör inte hemma i ett civiliserat samhälle!

  31. Cecilia skriver:

    Politiskt korrekt – jag tror du missförstod mig.
    Jag tor inte att de blir mer religiösa i ordet ”egentliga” bemärkelse. Eller västerländska, kanske rättare sagt.

    Jag har skrivit om det tidigare – att det kanske är dags att omvärdera definitionerna av religion, ideologi ect.

    Som jag förstår det är islam rätt dogmatisk, precis som en del politiska synsätt. Andra religioner och politiska synsätt är mer ”odogmatiska” – buddism och demokrati, t ex. Förenklat uttryckt.

    Att använda en dogmatisk doktrin till att få människor att fokusera hela sin livshållning på, tycker jag är taskigt. Uppenbart var det t ex när muren föll, och många i fd DDR upptäckte att det som de skyllde på staten, var deras egna personliga problem i sin egen vardag.
    Vi i ”väst” har kanske vårt fokus på att vara goda arbetsmyror – men inom det så ryms större individuell frihet. Tror vi är överens om det?

  32. Christer Eriksson skriver:

    Cecilia

    Det uppstår naturligtvis en förtroendekris när någon öppet deklarerar sina sympatier, och om personen i fråga heter Mohammed så blir det tydligare. Däremot tycker jag din opponent ger starka rasistiska yttryck och du har därför min fulla stötta!

  33. Burka-Baben Samira skriver:

    Den danske forfatter og kunstner Gordon Inc. har – ligesom Lars Vilks – også oplevet censur efter at have beskæftiget sig med kontroversielle emner. I 2006 fik Gordon Inc. afvist novellen ”Det blonde bæst, den muslimske pige, det kosmiske knald og andre pornohistorier.” af forlaget Arena. Forlaget købte novellen, men publicerede den ikke.

    Gordon Inc.’s novelle lægger sig i sporet fra beat forfatterne og stream of consciousness, men det, der hamrer hårdest er vel sagtens forfatterens stive pik.

    Novellen ”Det blonde bæst, den muslimske pige, det kosmiske knald og andre pornohistorier.” kan læses på Gordon Inc.’s hjemmeside:

    http://www.gordoninc.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=34

    Her er en lille aperitif:

    ”Jeg skal skrive en porno-novelle til Arena og kan ikke komme i gang. Jeg har været syg hele sidste uge og sidder nu krillerhostende og døsig på opiums-hostesaft 24 timer før deadline og føler mig anti-porno-agtig, mens jeg zapper rundt på Tvet.
    _

    Forfatteren er langt nede, men efter en omgang sex med Det Blonde Bæst – en yppig blondine – kører det for ham igen.
    _

    ”Jeg kigger rundt i stuen, der ligner en erotisk slagmark, hvor olieklatter, blodige tampax, den døde dildo, joint-skodder og CD-omslag med pulverrester og jeg selv sejler rundt, indtil blikket stopper ved mit eget spejlbillede i sengespejlet: Sorte rande under øjnene og klatter af mens-blod i ansigtet og på overkroppen. Jeg ligner døden fra Lubeck, men hver eneste celle i min krop synes at trække sig sammen i spastisk begejstring og bare skrige YES!
    Krillerhosten vender langsomt tilbage.
    Porno-historien skal stadig skrives.
    Men jeg kan kun tænke på hende:
    Jeg forestiller mig hende som tempelskøge i Babylon eller Rom
    Jeg forestiller mig hende som Kleopatra med et harem af 500 mandlige slaver, der skal tilfredsstille hende non-stop og bade hende i sperm.
    Jeg forestiller mig hende opstillet som nøgen synderinde i en gabestok på rådhuspladsen i et fremtidigt kristent-fundamentalistisk danmark med middelalder-lovgivning, hvor alle der kommer forbi må kneppe hende eller smække hende i røven med en pisk ophængt til formålet.
    _

    Jeg forestiller mig hende som tildækket burka-babe svansende gennem istedgade med overdrevent frækt undertøj på inde under burkaen og et butt-plug i røven og en æg-dildo i kussen som jeg kunne styre på en fjern-kontrol på 25 meters afstand. Eller endnu bedre som ludder. Jeg forstiller mig hendes annonce i ekstra bladet: ”Burka-Baben Samira med elefant-pisken afretter danmarks vantro slaver, tlf. 28336666”.

    Den muslimske pige.
    Pludselig kom jeg i tanke om en historie fra en ven.
    Engang kom han meget i en fakta-forrening, der lå på Nørrebrogade. Ved kassen sad der en ufattelig smuk arabisk pige med sort hår og gnistrende øjne. Efter at have set hende nogen gange tog han mod til sig og spurgte om de skulle gå ud sammen. Hun sagde nej
    Hver eneste gang han kom i butikken i den efterfølgende tid, spurgte han hende om det, og hun sagde nej hvergang. Efterhånden opgav han projektet, men spurgte hende alligevel rutinemæssigt om det. En dag sagde hun til han overraskende ”ja”. Han gav hende sit telefonnummer. Dagen efter havde han besøg af sin far og de sad og talte. Pludselig ringede telefonen. Det var hende. Hun sagde at hun lige ville komme over i sin frokostpause. 5 minnutter senere stod hun i stuen og fik en kop the, hun sad i sofaen en halv time uden at sige et eneste ord, det var lidt pinligt fordi hans far var der, tilsidst rejste hun sig og gik.
    ”Hvem var det?” spurgte faren nysgerrigt. ”Pigen fra Fakta” svarede han.
    Næste onsdag kom hun igen og endnu engang sad de i sofaen. Han prøvede at starte en samtale, men hun sagde ingenting. Så lagde han forsøgsvis en arm om hendes skulder og kom til at strejfe hendes hår, så stønnede hun højt og kastede hovedet tilbage og ligepludselig lå de og elskede. Hun var Jomfru. Ugen efter bankede hun på igen og de elskede igen. Det gentog sig over det næste stykke tid, langsomt begyndte de at snakke sammen, Hendes famillie holdt øje med hvad hun lavede, så de her onsdage i frokostpausen var faktisk det eneste tidspunkt hvor hun kunne lave noget selv. Han havde en munkekutte som hang på hans væg, og der lå de og kneppede på hans kaffebord og han havde tændt nogle stearinlys der stod tæt på væggen. Bordet og tæppet det stod på rykkede sig mens de elskede og pludselig fik ilden tag i munkekutten og store flammer slog ud på væggen og han trak sig ud af hende hen og åbnede vinduet og der var røg i hele stuen og de elskede videre, men tilsidst og så gik hun og han tænkte at det var sgu lidt symbolsk at der gik ild i min munkekutte mens jeg lå og elskede med en muslimsk pige, der ikke må for gud. De var sammen nogen måneder, men så stoppede det, fordi hun skulle giftes.
    Nogle år senere var han på ferie i Israel og dykkede i en pool og da han på et tidspunkt kom op for at få luft, stod der pludselig et par meget velformede ben foran hans øjne, hans gled gled langsomt op over hendes smækre hofter og fuldmodne bryster og endte i et par smukke brune øjne, der havde stået og kigget på ham mens han svømmede under vandet. Det var hende igen. Hun var alligevel ikke blevet gift og var stadig smuk som en drøm fra 1001nat, og han nåede bare at sige: ”hej skal du med i jacuzzien ?” Hun blev noget forbavset og sagde ja, også gik de i jacuzzien og hun fortalte at hun var nede at besøge et af de hellige steder i Jerusalem. I de efterfølgende måneder skrev de sammen og mødtes ca. hver tredje måned forskellige steder i Europa. Men lad ham selv fortælle:
    ”Engang fik hun mig lokket til Paris på et hotelværelse, og lige da vi skulle til at have sex sagde hun at hun havde menstuation. Som om hun ikke havde vidst det i forvejen. Vi blæste på det, af med tøjet og i gang. Hun var en pige med meget væske, så der var bare så meget blod og vi bollede også kom hun og hun er en af de piger der ejakulerer, så der kom mindst en deciliter og vandet sprøjtede blodet ud så hele rummet blev smurt ind i blod, som om der var sket en mord, vægge, gulvtæppe, blod alle vegne. Alting var vådt og stank. Og da vi skulle skilles næste morgen, spurgte hun om jeg ville med hende hjem til London, hvor hun boede. Hun fik mig overtalt og hun boede sammen med sin far, der var 80 år gammel og lignede en iman med lang taliban-måtte, dybt religiøs, så jeg måtte komme et par timer efter med broderen og jeg måtte ikke se på hende og faren sad med ryggen til og trak perler på en væv og broren så på mig med had i øjnene, den eneste der var sød var moren. Om natten måtte vi bo hos broren, vi lånte hans soveværelse mens han sov i køkkenet og så insisterede hun bare på at vi skulle bolle i hans seng, mens han lå ved siden af. Jeg glemte at fortælle at hun også var skriger, så hun skreg så broren ikke kunne undgå at høre det, og det var lige på det tidspunkt hvor en pige på nørrebro var blevet stukket ihjel af sine brødre, så jeg lå og tænkte på hvornår de slog døren ind og kom med knivene. Hun havde også en bror i københavn som vi skulle besøge op mod jul. Og der gjorde hun det igen. Vi festede om natten og det var pakistanere der talte dansk alle sammen og broren var sød og det var hyggeligt nok og vi sov i et lille gæsteværelse, men om morgenen stod der så 10 mennesker og skulle bruge det lille badeværelse. Hende og jeg gik ud for at børste tænder, så låste hun døren og ville i brusebad og så skulle vi bolle under bruseren mens famillien stod og råbte og bankede på døren udenfor. Hun tændte på det, det var sygt, jeg var skidebange hvergang og havde svært ved at præstrere. Det værste var dengang vi var til julefrokost hos min far i tisvildeleje i et lillebittebitte sommerhus hvor min famillie var presset ned omkring en svensk slagbænk og nogle stole og et gammelt egetræesbord. Hun sidder ved siden af mig og snakker med min mor, der sidder overfor, og pludselig begynder hun at lyne mine bukser ned, den søde pige som mine forældre ser for første gang, så sidder hun bare og gokker den af på mig, mens hun snakker med min mor over julefrokosten, og jeg tænkte bare ”this is not happening”. Senere stoppede vi fordi hun skulle giftes for good. ””
    _

    Til sidst i fortællingen bliver forfatteren til ”Prædikanten Pater Pik, der holder gudstjeneste i Kussekirken, hvor ekstasen driver maskinen.” og spørger ”Var det porno nok?”

    De fleste vil givet svare ja.

  34. MOHAMMED erövrar Sverige! skriver:

    Sökning på Eniro gav följande resultat:

    Mohammad 3133
    Mohamad 1242
    Mohammed 3949
    Mohamed 3643

    Muhammad 513
    Muhamad 73
    Muhammed 606
    Muhamed 476

    Mahammad 16
    Mahamad 44
    Mahammed 28
    Mahamed 138

    Mahmad 3
    Mehmed 361
    Mehmet 882

    Totalt: 15107 (med reservation för eventuellt missade transkriberingar: Kärt barn har många transkriptioner)!

  35. Fred Torssander skriver:

    Det skrivs en del om PK uttytt politiskt korrekt på denhär bloggen. Och det framställs som om denna borgerligt politiska riktning på något sätt skulle ta ställning för eller emot islam – eller någon annan ideologi. Det gör den givetvis inte. UNT referatet som Lars Vilks länkar till är ett utmärkt exempel. UNT:s journalist skriver enbart om den första akten av föreställningen, inget om vad som förekom efter paus. Och undviker genom detta på ett smidigt sätt att behöva kritisera Stadsteaterns val av modernare icke-svenska texter om yttrandefriheten. Samt viktigare ändå, att redovisa något av de inlägg som kom från publiken och vilka ifrågasatte hela panelens redovisade ståndpunkter. Bland annat – inte enbart – mitt inlägg. Med utgångspunkt från detta – låt oss kalla det politiskt korrekta till skillnad från journalistiskt hederliga – referat skriver sedan den politiske chefredaktören Håkan Holmberg en singerad ledare där han faktiskt bemöter min kritik(http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=25-AV_ID=699517,00.html?from=Topicpage ) – att återpubliceringen av Lars Vilks teckning med texten ”Muhammed som rondellhund” – inge gick att motivera med nyhetsvärdet i UNT:s fall, men däremot med UNT-ledarens uttalade oro för att den folkliga opinionen mot kriget i Afghanistan skulle kunna stoppa detta. . Bemötandet att ”ett antal tidningar (NT där som har spridning där saken inträffade och UNT utan lokal eller annan liknande koppling /FT) visade bilder av teckningen på nyhetsplats var syftet att informera om den debatt som utbrutit”
    Fast det är givetvis ett bemötande som inte redovisar vare sig kritiken eller det påtagliga motivet till denna: http://www2.unt.se/avd/1,,MC=25-AV_ID=672352,00.html

    Att vara ”mot PK” ur den synvinkel som förekommer här i bloggen är alltså inte alls detsamma som att vara mot den svenska (borgerliga) staten eller dess riksdagspartiers praktiska politik. Det är i stället oftast bara vara att kräva att mer av samma sak fast utan de nu i offenliga svenska sammanhang typiska förskönande omskrivningarna.
    Alltså en öppen borgerlig diktatur – till exempel motiverad av ”kriget mot terrorismen” – i stället för ett fasthållande vid hyckleriet om mänskliga rättigheter. England har gått före på den vägen genom att avskaffa Habeas Corpus. Något som varit en självklarhet för den berömda engelska rättvisan sedan Magna Charta. Självklart måste Sverige följa efter för att bibehålla det goda företagsklimatet i en globaliserad värld. Detta drivs på två taktiska linjer. Den officiella (officiösa) dubbelmoralen (kallad PK) och den mot dem kritiska militansen (anti-PK).
    statlig kulturpolitik riktad mot Entartete kunst. Något som såvitt jag förstår Lars Vilks rätt dock aldrig skulle kunna vara något som angår konstvärlden att försöka förebygga.

  36. BA AB skriver:

    PÅ TAPETEN

    Full av förtjänst, dock diktande
    bor människan på denna jord.

    F. Hölderin

    Och nu, undrar jag, var man kan komma i åtnjutande av rondellhundsmusicalbiljetterna.

  37. teologi skriver:

    Til MOHAMMED erövrar Sverige!

    Interessant.
    Og det er kun begyndelsen.

  38. Al-Qaedas glade drenge skriver:

    En profet og en udenrigsminister ønsker Glædelig Jul !

    Politikeren Jette Plesner Dali(!) har skrevet om Lars Vilks’ julekort på sin blog.
    Hun skriver blandt andet:

    ”I solidaritet med den svenske kunstner Lars Vilks, der har modtaget dødstrusler fra Al-Qaedas glade drenge, fordi han har tegnet en ”rundkørselshund” og kaldt den for Muhammed, har Trykkefrihedsselskabet fået Vilks til at tegne foreningens julekort.

    Kortet fås ved henvendelse til Trykkefrihedsselskabet – se ovenfor.

    Ved at købe kortet støtter man flere ting på én gang: Man udviser solidaritet med Lars Vilks, man får givet fingeren til volds-psykopaterne i al-Qaeda samtidig med, at man får fortalt tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, hvad man mener om hans ”forståelse” for profeten.”

    Hele indlægget kan læses her:

    http://www.stiftenblog.dk/showblog.asp?id=1366

  39. mellis skriver:

    Om tillräckligt många framträdande svenskar vore lika modiga som Ulf Johansson, Lars Vilks och många danskar hade inte mordhot från muslimer varit en gångbar taktik. Massan av svenskar hade inte låtit sig skrämmas eller imponeras lika lätt som nu. ”Må de hata, blott de frukta” – i retur avsändaren.

  40. Pulverisera Feminismen NU! skriver:

    Glada nyheter till svenska feminister!

    Kvinna dödade minst 15 (inklusive sig själv) och skadade över 25 människor i Irak!

    Grabbarna, som utför den sortens självmordsmassmord, vill komma till “paradiset” och sätta på de 72 jungfrurna där!
    Men vart ville kärringen komma?!

    Ps Jag antar att den Allvetande feministen “Krig Torssander”, som alltid, har ett “mycket logiskt” och “mycket välgrundat” svar på min naiva fråga!

  41. Politisk korrekt skriver:

    mellis

    ”Om tillräckligt många framträdande svenskar vore lika modiga som Ulf Johansson, Lars Vilks och många danskar hade inte mordhot från muslimer varit en gångbar taktik.”
    _

    Jeg tror nu ikke, at danskerne er mere modige end de fleste svenskere. Men mange danskere er nået frem til den erkendelse, at man ikke kan stille islamisterne tilfreds. For islamister (og desværre også mange mere moderate muslimer) betyder respekt nemlig ikke respekt i en vestlig forstand af ordet.

    For islamisterne betyder respekt underkastelse.

    Og den eneste respekt, som islamisterne grundlæggende er interesseret i, er, at de sekulære europæere underkaster sig islam.

  42. Kvinden som frister? skriver:

    Kristeligt Dagblad 06. dec 2007:

    ”Kvinden som frister?

    SAUDIARABISKE PISKESLAG: Det er grotesk at læse Koranens tekster for pålydende

    Birgit Bertung

    EN STOR TAK til Sørine Gotfredsen for lørdagsrefleksion den 1. december om dommen på de frygtelige 200 piskeslag til en ung, voldtaget kvinde i Saudi-Arabien. Sørine har fuldstændig ret i, at vi ikke blot bør protestere kraftigt fra alle vestlige lande, men også i, at piskningen udspringer af samme princip som de mindre, hverdagsagtige forhold.

    De er nemlig nedskrevet i Koranen, som dermed også indeholder politiske forskrifter, der ligesom de mere religiøse læses bogstaveligt. Men hvis man læser mange hundrede år gamle skrifter bogstaveligt, overser man, at de er nedskrevet i en helt anden type samfund, der altid vil smitte af på skriveren, som forudsætter, hvad man normalt medtænker på hans tid.

    Der findes ikke sådan noget som en neutral gengivelse eller oversættelse, hvad man alene kan konstatere ved at sammenligne de to danske forsøg på oversættelse af Koranen. Den er oprindelig nedskrevet på et oldarabisk, som kun de øverste religiøse ledere kan læse, og dermed får de meget stor magt. Men ligeledes får de og deres medløbere et stort incitament til at fastholde denne magt og derfor vedblive at hævde, at Koranen skal læses bogstaveligt, samt at alt, hvad der sker, er Guds vilje – ellers ville det ikke ske.

    DERMED BLIVER der lukket af for ethvert fremskridt, og det er det egentlige problem ved denne vanvittige, ureflekterede måde at læse på. Mennesket har fået refleksionens gave for at bruge den. Det samme princip gælder læsningen af Det Nye Testamente. Hvis man læser det fundamentalistisk – efter fundamentet Det Nye Testamente – går det galt. Så vil man for eksempel kunne udlede, at kvindelige præster ikke er tilladt.

    I øvrigt kan det meste af det, som står i Det Nye Testamente overhovedet ikke læses i direkte betydning, da det er billedlig tale og fortællinger.

    Både Koranen og Det Nye Testamente stammer fra en tid, hvor kvinder generelt ansås for dæmoniske forførere, vendt mod de stakkels fristede mænd, og kvinderne skulle derfor holdes nede – og dækkes til!

    Det er grotesk at læse sådanne tekster for pålydende, og vi skal derfor heller ikke bakke hverken store eller små muslimske ideer op. Ydermere er – som også dommen fra Saudi-Arabien viser – muslimerne de første og største ofre, ikke mindst kvinderne. Vi kan sikkert godt undvære lidt olie, så protesterne kan ikke være talrige nok, men hvor er de?”

  43. The Weather Project skriver:

    At tale med to tunger

    I talløse civilisationer og generationer har mennesker anset slangen og dens tvedelte tunge som indbegrebet af bedrag.

    Når mennesker taler og forsøger at skjule deres virkelige dagsorden med løgne, har vi talemåden at ”tale med to tunger!”

    Muslimer og deres religion lyver åbenlyst for os vantro uden at behøve at frygte for, at de krænker deres religion og den gud, de tilbeder.

    Thi deres gud befaler dem aktivt at bedrage den vantro for at fremme islams vækst.

    De kalder det ‘Al-Takeyya’, hvilket betyder, at de kan lyve, som det passer dem, når som helst de føler, at det vil gavne islam.

    Løgn 1. Islam ærer kvinder.

    Troen på ‘Purdah’ holder kvinder isoleret og beskyttet mod mænds blikke. Denne tro er altomfattende blandt muslimske mænd, der mener, at hvis kvinder tillades at gå ud, vil det være den totale umoral og katastrofe.

    Denne middelalderlige holdning medfører, at kvinder i Pakistan rutinemæssigt tæves, overhældes med syre og myrdes af deres mænd og familier af ingen anden grund, end at de forelsker sig.

    Forbløffende nok er de mænd, der begår disse ugerninger, ikke angerfulde men åbenlyst stolte: “Det er ærefuldt. Der findes ingen større ære end dette nogetsteds.”

    Denne stærke og sønderlemmende rapport fra BBC undersøger de rædsler, kvinder udsættes for i det 20. århundredes sidste dage. Foruroligende nok er det blevet værre i takt med, at krav om streng sharia-lov vinder politisk opbakning.

    Løgn 2. Der er ingen tvang i religion. Sura 2:256.

    Tænkende mennesker spørger måske: “Hvis der er så mange problemer i den islamiske verden, hvorfor forbliver så mange så trofaste mod islam?”

    Det er sandt, at mange muslimer føler sig trygge inden for deres samfund. Desuden får muslimer konstant at vide af deres omgivelser, at islam er en vidunderlig religion. Men der er en faktor, der ofte overses af vestlige medier. Det er ikke sikkert for muslimer at vende islam ryggen.

    For den fanatiske muslim må enhver, der opgiver islam, have gjort det på grund af sindssyge.

    Skønt sura 2:256 fastslår, at der “ingen tvang er i religion”, har mange måttet lade livet for at forlade islam, eftersom dette anses for frafald.

    Løgn 3. Islam er en fredens religion.

    Allahs Apostel sagde: “Jeg er blevet beordret til at bekæmpe mennesker, indtil de siger: ‘Ingen udover Allah har ret til at blive tilbedt …” (Sahih Bukhari, 1:8:387).

    Efter ti år med krig døde Muhammad i 632 e.Kr. Mønstret var blevet etableret, og efter Muhammads død spredtes muslimske hære i alle retninger, herunder Europa.

    Historien begynder omkring år 650 med den første, mislykkede belejring af Konstantinopel og fortsætter med invasionen og besættelsen, sommetider i flere hundrede år, af mange europæiske lande.

    Italien, Sicilien, Portugal, Frankrig, Spanien, Østrig, Bosnien, Serbien, Kroatien, Ungarn, Rumænien, Wallachien, Albanien, Moldavien, Bulgarien, Grækenland, Armenien, Georgien, Polen, Ukraine samt det østlige og sydlige Rusland var alle sammen slagmarker, hvor islam erobrede eller blev erobret i blodige konflikter, præget af grusomheder, blodtørst og skræmmende tab af menneskeliv over en periode på langt over tusind år.

    Løgn 4. Det er forkert at dræbe uskyldige.

    Islams hære mener ikke, at en vantro er uskyldig; du og din familie er vantro.

    Vores nationer, vores kulturer, alt hos os er imod Allah, så hvordan skulle vi kunne være omfattet af ’uskyldighed’?

    Så hvad kan man forvente, når islam hersker i Europa?

    Hvordan blev ikke-muslimer tidligere behandlet?

    1. De må ikke passere en muslim højre om, men kun venstre om.

    2. De kan ikke vidne mod muslimer i retssager.

    3. De må ikke ride på hest eller kamel, men kun på æsel eller muldyr.

    4. De skal bære specielt tøj, så de kan identificeres, når de går på gaden.

    5. De skal bære et mærke på halsen som bevis på, at de har betalt deres skatter (Jizya).

    6. De må ikke eje våben til selvforsvar.

    7. De må ikke forsvare sig selv, hvis de får tæv af en muslim, men de har lov at prøve at berolige ham.

    8. Offentlige religiøse festligholdelser er ikke tilladt, det er ikke tilladt offentligt at bære kors, og kors på kirker er forbudt.

    9. Deres huse og forretninger må ikke være højere end muslimernes, men skal være lavere.

    10. Det er forbudt for dem at prædike deres tro, og det er dem forbudt at røre eller læse Koranen.

    11. De skal betale årlig jizya (særskat for ikke-muslimer). Disse skatter skal betales i forbindelse med en fest, hvor muslimerne minder dem om, at de er vantro, og muslimerne skal slå dem over nakken som en påmindelse derom.

    12. De må ikke have højere jobs end muslimer, undtagen hvis man ikke kan finde en muslim til at udfylde jobbet.

    13. Muslimske børn opfordres til at kaste sten på dem, når de går på gaden.

    14. Det er dem forbudt at bygge nye kirker eller genopbygge de gamle.

    15. En muslim kan ikke straffes (henrettes) for at dræbe ikke-muslimer.

    16. Hvis nogen af disse love bliver overtrådt, er overtræderne hjemfaldne til slaveri, fængsel, henrettelse, og deres koner vil blive taget som konkubiner og deres børn som slaver.

    Og i dag?

    Pakistan.

    1. I løbet af de sidste få år er der sket en stigning i anti-kristen vold, herunder skæbnesvangre angreb på kirker og andre kristne institutioner. I september 2002 dræbte bevæbnede mænd syv mennesker på en kristen velgørenhedsinstitutions enemærker.

    2. I 2004 blev tre børn dræbt og 14 såret i et granatangreb på en kristen kirke i landsbyen Chianwala i Sialkot.

    3. I januar 2004 blev et kirkekompleks, der indeholder en kristen skole for piger, bombet.

    4. Samme år blev en kristen præst ligeledes dræbt af “ukendte gerningsmænd”, og hans familie bliver stadig udsat for chikane.

    5. I maj 2004 blev en kristen præst dræbt efter at have været holdt til fange i fem dage i en islamisk skole, hvor han angiveligt blev tortureret.

    6. I de fleste af disse sager, hvis ikke alle, fremstår politibeskyttelsen som ineffektiv, og ingen er til dato blevet dømt for disse forbrydelser. Gerningsmænd til angreb på religiøse minoriteter bliver sjældent retsforfulgt.

    7. Kristne piger bliver jævnligt voldtaget, mishandlet og i nogle tilfælde dræbt af muslimer. Skønt anmeldelser bliver registreret af politiet, foretages der intet effektivt over for gerningsmændene.

    8. Hundreder af kristne kvinder går fra hus til hus for at rengøre deres græsplæner, toiletter, kvægstalde og bære affald og menneskelige efterladenskaber i kurve på hovederne.

    Disse kvinder bliver umenneskeligt behandlet, da de anses for at være laveste kaste. De er som slaver for deres muslimske herrer.

    9. Disse kvinder og piger bliver ofte kidnappet, voldtaget og tvangskonverteret. Derefter bliver de gift med muslimske mænd. Når som helst kristne forældre eller ægtemænd til disse kvinder nærmer sig muslimerne for at tage deres kvinder tilbage, bliver de overfuset af de muslimske kidnappere og politiautoriteter, der beder dem skrubbe af.

    10. Blasfemilovene giver mange muslimer fodfæste til at fremsætte falske beskyldninger mod kristne minoriteter, hvilket ofte bevirker, at disse bliver arresteret og dør, mens de er i politiets varetægt.

    Indonesien:

    Der er mange militante grupper som ‘Laskar Jihad’, der straffrit afbrænder kirker og myrder.

    “TRE KRISTNE INDONESISKE PIGER HALSHUGGET.

    Lørdag 29. oktober blev en gruppe kristne skolepiger i Indonesien angrebet, angiveligt af islamiske militante. Tre blev halshugget, og en fjerde blev alvorligt såret.

    Klokken syv om morgenen var pigerne på vej til deres kristne skole gennem en kakaoplantage et par kilometer fra deres landsby Sayo nær byen Poso i det centrale Sulawesi.

    De blev overfaldet af en gruppe mænd, der angreb dem med machetter. En halv time senere blev de tre hovedløse kroppe fundet. Senere på formiddagen blev et hoved fundet uden for en kirke 13 kilometer fra gerningsstedet.”

    siad.dk

  44. Fred Torssander skriver:

    Angående antalsuppgifterna i de olika terrordåden riktade mot icke-muslimer. Förutsättningen för att dessa icke skall framstå som en betydeleslös droppe i blodhavet är givetvis att ockupationsmakterna i Irak – där även Danmark ingår – don’t do bodycounts.
    Bob Dylan hade en textrad i ”With God on our side” som närmast framstår som profetisk för alla länder som ingår i de (ockupations-) villigas koalition: ”But you don’t count the dead – When God’s on your side”.

  45. jazz skriver:

    ”Stockhausen blev berygtet i medierne, efter at han udtalte, at terrorangrebet den 11. september 2001 på World Trade Center kunne opfattes som ””det største kunstværk, der nogensinde har eksisteret””.”

    Stockhausen har rätt.
    Utan att på något sätt förringa det mänskliga lidande som 9/11 innebar, så blev denna händelse – iscensatt med den moderna dramaturgiens alla tekniska möjligheter – till en spektakulär akt i det gudomliga drama som pågått ända sedan tidernas begynnelse då för första gången en liten strimma av medvetandets ljus bröt sig ut ur evighetens oändliga mörker.

    I någon mening har även Vilks lilla rondellhund blivit en medaktör i detta drama.
    När en i sig obetydlig teckning rör upp så mycket känslor och reaktioner är det ett tecken på att vi här rör oss med kollektiva skeenden som vi inte själva regisserar utan som snarare drabbar oss från djupet av vår själ och rondellhunden blir därmed inte bara en profet på pappret.

    Rondellhundsprofeten kan nog knappast räkna med samma efterföljd som vissa andra huvudrollsinnehavare i det gudomliga dramat men om han får sin egen musikal, får han väl vara nöjd.

    Mvh JAZZ (Swing it – det är ju bara livet det handlar om!)

  46. Politisk korrekt skriver:

    Til Jazz

    ”I någon mening har även Vilks lilla rondellhund blivit en medaktör i detta drama.
    När en i sig obetydlig teckning rör upp så mycket känslor och reaktioner är det ett tecken på att vi här rör oss med kollektiva skeenden som vi inte själva regisserar utan som snarare drabbar oss från djupet av vår själ och rondellhunden blir därmed inte bara en profet på pappret.”
    _

    Mange islamister (og desværre også mange mere moderate muslimer) mener, at Jyllands-Postens Muhammed-tegninger var et overgreb på linje med 9/11. Og Osama bin Laden nævnte – hvis det var ham – tegningerne i en af sine seneste taler. At islamister tager tegningerne så alvorligt afslører, at det vil blive meget vanskeligt grænsende til det umulige at få islamisterne til at acceptere religionsfriheden og ytringsfriheden.

  47. Fred Torssander skriver:

    Det verkligt allvarliga övergreppet på muslimer/araber från dansk sida är givetvis deltagandet i ockupationen av Irak och Afghanistan. Men Jyllands-Posten bidrog efter förmåga till att utveckla hemmafrontens 2-minute hate med temat adding insult to injury. Den provokationen var möjligen avsedd att få någon arab/muslim att skapa en bättre motivering åt de danska krigshetsarna, men ingen terrorhandling blev till och även den danska borgarstaten börjar nu få problem med fredsrörelsen.
    Det går ett förtvivlans rop bland Europas borgerliga statsmän och fascistiska småpartier: Hur ska vi rädda kriget…

  48. Cecilia skriver:

    Lördag kväll. Klockan är 10. Och allt är lugnt. ;-).

  49. Kurdisk Flykting i Sverige skriver:

    Störtandet av SADDAM våren 2003 var ett stort trauma i ”Fred Torssanders” liv (och resten av det svenska vänsterpacket för den delen)!
    Han har ännu inte kunnat komma över det och det lär han aldrig kunna göra!

    ”Krig” Torssander:
    Din älskade SADDAM är FINITO!
    Hans saga är ALL!
    GAME OVER!
    Släng dig i väggen!

    Heja G W BUSH; terroristernas överman, diktatorernas mardröm och det kurdiska folkets skyddshelgon!

    Skam och förnedring åt alla Saddamälskare!

    Ps ”Krig” Torssander: SÖK HJÄLP NÅGON ANNANSTANS!

  50. ln skriver:

    MONA! – HÄR KOMMER VI!

    Valboskap på väg. Se upp i dynerna!

    http://tinyurl.com/29zpvx

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.