Börserna föll världen över under måndagen. Dåliga nyheter för de flesta men inte för konsten. Högkonjunkturen har hängt som en kvarnsten runt konstvärldens hals. Inte för att lidandet har varit stort, snarare tvärtom, men köttgrytorna har varit svåra att motstå. Olafur Eliasson framstår idag som den store underhållaren som alltid kan garantera överväldigande upplevelser inom en bred publikram. Ser man på prisutvecklingen av hans konst berättar den en sann historia om huvudfåran i 00-talets konstutveckling.
Här snackar vi kurva uppåt för Eliasson. Och han är inte ensam om den bravaden. Den helt överväldigande delen av samtidskonstens kontroversiella och okontroversiella konstnärer har gjort honom följe. Kanske ser vi vändpunkten i en snar framtid. Om det finns någon glädje med en lågkonjunktur skulle det vara att den gynnar konstens förnyelse.
Men håller vi oss till det vi ännu kan se eller skymta handlar det om en fortsatt variation av en stark trend. Från den relationella estetiken rätt oskyldiga prov på hur det (nästan) verkliga livet kan marschera in i konstrummen har vi kommit till interaktivitetens herradöme.
Biennalerna, vilka alltjämt håller ställningarna som konstens fyrbåkar, har svårt att hävda sig enbart genom den konst som tillhandahålls. Ompaketering, omdisposition. Vi har haft det länge, varje biennal är ett tema kring vilket konsten skall kretsa genom att ställa viktiga frågor. Men här finns mer att göra och i april får vi ta del av Berlinbiennalen som har det interaktiva temat dag och natt. Biennalen skall som vanligt ha sin konst till beskådande under dagtimmarna, men sedan fortsätter den genom publikt tillgängliga evenemang som föreläsningar performance, workshops, filmvisningar, presentationer.
Det tycks vara så att vi nu får det stora tillsammans; publiken och konstnärer, curatorer och andra ansvariga skall förenas i nattliga övningar.
Receptet kommer från de båda curatorerna Adam Szymczyk, direktör på konsthallen i Basel och den frilansande Elena Filipovic från Bryssel.
Det som kallas för själen är bara en vandrande solfläck under träden!
Om jag vore död nu
skulle jag inte ha upplevt
den här junidagens övertydliga sol
och dess oändligt gröna lövverk
Jag skulle varit allt det där!
jp.dk:
Saudi-advokat sat fra bestillingen
Af SANNE GRAM Jyllands-Postens korrespondent
Offentliggjort 22.01.08 kl. 07:28
En saudiarabisk advokat, der forsvarede den saudiarabiske kvinde, der blev idømt 200 piskeslag, er nu sat fra bestillingen.
Dubai
Den advokat, der repræsenterede den saudiarabiske kvinde, der blev bortført og voldtaget af syv mænd, har mistet sin autorisation til at drive forretning.
http://jp.dk/udland/mideast/article1239474.ece
”Det är som att se kattungar på teve. Man blir glad av det.”
(S-O Wallenstein om Olafur Eliassons konst.)
Skrev lite igår om Eliassons senaste projekt och dess något överansträngda klimatdiskurs.
http://copyriot.se/2008/01/21/koldioxiden-i-konsten-och-konsten-i-koldioxiden/
Tar han sig inte, så att säga, vatten över huvudet?
Vore förresten intressant om du bara helt kort vill utveckla din distinktion mellan ”relationell” och ”interaktiv”.
Är interaktiviteten bara en light-variant på den relationella konsten?
Ang relationen högkonjuktur – konst.
Om det nu är så att en krasch är på gång i ekonomin, och att den sprider sig till konstvärlden, kan man titta på vad som hände under förra kraschen, i slutet av 80-talet / början av 90-talet. Flera namn sorterades bort under denna period, föll starkt i pris, plockades t o m ned från museiväggar. Det var så både i Sverige och på andra håll.
Frågan är vilka som faller igenom denna gång av de konstnärer som de senaste åren ansetts som självklara. Förmodligen bör man leta bland konstnärer som har haft en kommersiell efterfrågan, företrädesvis bland måleriet. Kommer alla på svensktoppen att klara sig?
Rasmus. Jag såg ditt inlägg om Eliasson. Konstnärerna har det svårt med klimatproblemet. En sak är att de är så internationella och därför måste flyga runt. Bad guys mer eller mindre ofrivilligt. En annan sak är att konstnärer som går in för klimatproblemen genom sig själv som exempel och genom sina verk blir väl duktiga och gulliga. Präktigheten gnisslar. Men när det görs större projekt som är offentliga kommer frågan upp och då måste det visas att det inte går fel väg. Strängt taget går det ändå fel väg, men konsten är så obetydlig att en total nedläggning av hela verksamheten inte skulle påverka utsläppen nämnvärt.
Distinktionen mellan relationell estetik och interaktivitet kan man nog uttrycka så här: Rel Est brukar innebära att konsten finns i aktiviteten. I interaktiviteten skall publiken medverka och/eller delta i konstnärliga aktiviteter. Gränserna är suddiga, men du kan tänka dig att de föreläsningar, presentationer och filmvisningar som kommer på Berlinbiennalen är mera aktivitet än konstverk.
I Saudiarabien går det framåt.
I Sydsvenskan idag, står det att Saudiarabien nu beslutat, att kvinnor ska få ta in på hotell ensamma.
Jag är inte ironisk, utan tror att de internationella diskussioner – små som stora – påverkar.
Apropå klimatfrågan, kul och begåvat:
http://sydsvenskan.se/kultur/lottalundberg/article295091.ece
För er som inte orkar klicka på länken, är här ett tänkvärt citat ur krönikan:
— Jag var i den åldern då man gav fan i att släcka lampor om farsan sa det, men när Hyland med sin nitiska charm ombad hela svenska folket att släcka lamporna NU och medan trumpinnen virvlade sprang vi runt i huset och släckte lampor och drog ur brödrostar och samlades så i gillestugan för att se hur en osannolik jättetermometer visade att elförbrukningen sjönk, tjipptjillevipp, i hela Sverige och ur kulisserna kom ett Gösta Knutssongeni och räknade ut att NU har VI sparat tusentals kronor
I varenda stuga jublades det. Och den som inte släckte lamporna efter det hade inga lampor att släcka, eller tv heller för den delen.
VI! Det är inte bara rörande. Det är fantastiskt.
Detta var mitt livs pedagogiska exempel. Ingen lärare hade fått mig att inse att många bäckar små kan bilda en så stor å. —
När det gäller konstens värde i samtiden… så är det väl så att när det är lite tuffare ekonomiskt, så stimulerar det tankverksamheten…? Inte helt fel, utan kanske en naturlig samverkan?
Palestinier behöver INSIKTER!
Omvärlden har i decennium efter decennium pumpat in miljarder och åter miljarder penningar i de palestinska områdena, men detta har inte lett till att avhjälpa den enorma misären i dessa områden; snarare tvärtom!
Jag har tidigare ständigt förfäktat ökat bistånd till palestinierna, men nu har jag kommit till INSIKT om att palestinierna inte behöver pengar i första hand, utan INSIKTER!
Palestinierna måste inse att DE ÄR FÖR MÅNGA!
Gazaremsan är världens absolut mest tätbefolkade område! Befolkningen ökar exponentiellt! Varje kvinna föder i genomsnitt tio barn!
De förökar sig som husflugor och så går de och klagar och gnäller hela tiden, gärna inför TV-kameror och skyller sin misär på Israel, USA och västvärlden!
Vad är det som driver en familj, som saknar ordentligt tak över huvudet , som inte har tillräckligt med mat i magen och som dessutom redan har tio barn, att sätta det elfte barnet till världen?!
Hur “tänker” dem?!
Biståndspengarna bör villkoras. Palestinierna måste lära sig känna och ta ansvar för sina handlingar! Vi ska inte finansiera deras djuriska drifter! De ska lära sig avhållsamhet; alternativt:
– använda skydd eller preventivmedel när de kopulerar
– idka andra sexvarianter än vaginalt sex; ex oralsex, analsex, SM eller K&B!
Palestinier behöver INSIKTER!
Omvärlden har i decennium efter decennium pumpat in miljarder och åter miljarder penningar i de palestinska områdena, men detta har inte lett till att avhjälpa den enorma misären i dessa områden; snarare tvärtom!
Jag har tidigare ständigt förfäktat ökat bistånd till palestinierna, men nu har jag kommit till INSIKT om att palestinierna inte behöver pengar i första hand, utan INSIKTER!
Palestinierna måste inse att DE ÄR FÖR MÅNGA!
Gazaremsan är världens absolut mest tätbefolkade område! Befolkningen ökar exponentiellt! Varje kvinna föder i genomsnitt tio barn!
De förökar sig som husflugor och så går de och klagar och gnäller hela tiden, gärna inför TV-kameror och skyller sin misär på Israel, USA och västvärlden!
Vad är det som driver en familj, som saknar ordentligt tak över huvudet , som inte har tillräckligt med mat i magen och som dessutom redan har tio barn, att sätta det elfte barnet till världen?!
Hur “tänker” dem?!
Biståndspengarna bör villkoras. Palestinierna måste lära sig känna och ta ansvar för sina handlingar! Vi ska inte finansiera deras djuriska drifter! De ska lära sig avhållsamhet; alternativt:
– använda skydd eller preventivmedel när de kopulerar
– idka andra sexvarianter än vaginalt sex; ex oralsex, analsex, SM eller K&B!!!
Internetskribenten LFPC om krænkelser i Europa:
“Krænkelsernes” mange paradokser
Uanset hvad man mener om Geert Wilders og hans planlagte Koranfilm, som måske/måske ikke vil blive anledning til næste runde af massehysteri, frastødende offerrolle/trusselsretorik, optøjer, bilafbrændinger, boycotts, diplomatiske kriser og hændervriden fra verdens dhimmier, så bliver den endnu en lille indikation af hvilken vej Europa bevæger sig: Giver han efter for presset, eller nedtoner budskabet til det meningsløse, ja, så puffes Europa et lille skridt mod den vej som Salman Rushdie-sagen var det første eksempel på, nemlig en indrømmelse af islams særkrav på dette kontinent.
http://snaphanen.dk/
jp.dk:
Holland frygter filmpremiere
Af ANDERS RAAHAUGE
Offentliggjort 22.01.08 kl. 11:42
Stærkt islamkritisk film skabt af politikeren Geert Wilders vises sandsynligvis i denne uge.
De hollandske myndigheder er begyndt at træffe forberedelser til at imødegå etniske uroligheder. I denne uge er der muligvis premiere på en stærkt islamkritisk film skabt af politikeren Geert Wilders.
Regeringen har opfordret landets antiterror-tjenester til at udarbejde sikkerhedsplaner. Den frygter en gentagelse af balladen omkring de danske Muhammed-tegninger for to år siden. Hollandske statsborgere i udlandet er blevet bedt om at melde sig på landets ambassader, og borgmestrene i de større hollandske byer er blevet opfordret til at træffe forholdsregler.
http://jp.dk/kultur/film/article1239653.ece
Palestinierna är inte framför allt för många – annat än givetvis ur sionistisk synvinkel och staten Israels krigsmakt gör allt de kan för att rätta till detta – utan framför allt fördrivna från sitt land.
De FN-resolutioner som slagit fast att de palestinska flyktingarna har rätt att återvända till sina egendomar har dock staten Israel vägrat ta hänsyn till. Och den övriga västvärlden har accepterat det sionistiska kravet att få bevara staten Israels ”judiska karaktär”.
Det skulle givetvis ligga nära till hands att försöka förklara västländernas tystnad med någots slags omvänd rasism. Att man vill kompensera för judeförföljelserna. Detta kan dock inte förklara varför palestinierna ska stå för kompensationen.
I stället handlar det som sagt om sionismen. En kolonialpolitik där alla världens judar utnyttjas till att hålla ett brohuvud åt västimperialismen i mellanöstern.
Och just nu har Gazaområdet gjorts till ett förintelseläger.
Ta´t lugnt, ta en Toy för guds skull!
PS till Fred.
Ett inlägg fastnade på vägen – innan detta sista. Provar igen. Bara så att du läser kronologiskt 🙂 …
Förintelseläger – a’men Fred. E’ du inte lide hien nu?
Du har ju EUs stöd – förargligt eller hur?
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/tobiaslindberg/article295202.ece
Men i samma krönika citeras också detta tänkvärda från Hollands utrikesminister:
— Enligt tidningen Haaretz skall den nederländske utrikesministern Maxime Verhagen ha uttryckt sin oro för palestiniernas situation vid ett samtal med den israeliske premiärministern Ehud Olmert. Han frågade:
”Vad skulle den nederländska regeringen göra om den dagligen blev beskjuten?”
Det påminner om hur komplicerat läget är. —
De rika blir rikare och de fattiga blir fattigare!
Tacka fan för det!
Det är enkel matematik att räkna ut vad det beror på, men begåvningsreserven inom den svenska vänstern är helt kass på matte!
Nedan följer en förenklad räkneexercis, få se om Fred Torssanders ärthjärna klara det:
1. En israelisk man som har en miljon penningar gifter sig med en kvinna som har en halv miljon penningar och de skaffar ETT barn! Föräldrarna dör!
Hur mycket pengar kommer det enda barnet att ärva?!
2. En palestinsk man som har tusen penningar gifter sig med en kvinna som är ekonomiskt nollställd och de sätter hela 11 barn till världen! Paret dör!
Hur mucket pengar kommer vart och ett av de elva barnen att ärva?!
Klarar du; Fred Torssander, att ge ett riktigt svar på frågan?!
Cecilia, det är synnerligen talade vilka uttalanden du angriper och vilka du förbigår med tystnad.
Anser du att palestinierna är för många, och är du beredd att stödja Israels arbete med att reducera deras antal?
Fred Torssander
Föräldrar bär huvudansvaret för sina barn!
Har man inte råd med att försörja sina barn och ge dem att bra liv så ska man INTE sätta några barn till livet!
De som bör lastas med ansvaret för din misär är i första hand dina föräldrar! Inte samhället, USA, JAG eller någon annan!
Själv är jag en fattig man och därför avstår jag från att sätta barn till världen!
Obs! Att avstå från att göra barn är INTE detsamma som att avstå från SEX!
Fred Torssander
Du ogillar Larish Ohlywoods uppmaning till palestinierna om självbehärskning och födelsekontroll!
Men vad anser du om den KOMMUNISTISKA kinesiska statens ettbarnspolitik?!
Någon har i mitt namn skrivit detta ovan – alltså detta:
–Fred Torssander
Du ogillar Larish Ohlywoods uppmaning till palestinierna om självbehärskning och födelsekontroll!
Men vad anser du om den KOMMUNISTISKA kinesiska statens ettbarnspolitik?! —
Det är inte jag utan någon lustigkurre…
Fred – jag angriper inte – jag diskuterar. Och en del kommentarer här förbigås bäst med tystnad… 🙂
Jag undrar om det är nödvändigt för sign Larish Ohlywood att skriva i Cecilias namn. Dålig stil. Jag skall hålla ett öga på sådant missbruk.
Bäste Lars!
Jag har INTE skrivit i Cecilia´s namn!
Läs min signatur ovan noga! Cecilja är inte detsamma som Cecilia!
Där fick du!
Den här bloggen har funnits rätt länge nu och de signaturer som har skrivit här kan räknas i tusental! Hur kan en nytillträdd skribent veta vilka signaturer som redan har användts för att inte göra sig skyldig till ”missbruk”, som du kallar det?!
Vad har det förresten för betydelse vilken signatur som står överst på texten när man uppträder anonymt?!
Det viktigaste för mig är innehållet i texterna och det är det som jag ägnar mig åt att diskutera, inte personerna bakom, eftersom jag inte känner någon av dem och jag har ingen aning om de är män eller kvinnor, gamla eller unga, vita eller svarta, cerisa eller turkosa! Det är helt onitressant när man diskuterar anonymt!
Är signaturerna här förresten patentskyddade?!
Har Cecilia monopol på sin signatur?!
Om du vill införa någon slags SIGNATURCENSUR så ska du först kanske upprätta en lista på vilka signaturer man inte får använda och förklara för oss vilka spelregler som du godkänner vad gäller signaturbruk/ -missbruk här på bloggen!
Ps För ett ögonblick glömde du bort att allt detta bara är en del av ett KONSVERK!
Önskar dig, trots ”påhoppet = (dålig stil)”, all farmgång och lycka!
Hälsningar!
Cecilja skrev:
— Vad har det förresten för betydelse vilken signatur som står överst på texten när man uppträder anonymt?! —
Nej, i sig är det inte viktigt. Men om det missuppfattas i en dialog – så är det väl medvetet gjort för att skapa oreda och missförstånd. Motiven för det kan diskuteras… och beteendet verkar välbekant på något sätt. 😉
Jag skrev:
—Fred – jag angriper inte – jag diskuterar.—
Cecilja skrev:
— Det viktigaste för mig är innehållet i texterna och det är det som jag ägnar mig åt att diskutera—
Kul att vi är överens. Om att det är diskuterar vi gör.