Plinten på Trafalgar Square
Medan vi väntar på recessionen kan vi begrunda att Sotheby’s försäljning av konst under förra året uppgick till 3,1 miljarder dollar. Högsta pris för ett konstverk efter kriget klubbade man med Marc Rothkos White Center från 1950. Den gick för 72,8 miljoner dollar.
Nu är det snart dags en ny upplaga av fjärde plinten på Trafalgar Square. Sedan länge är den tomma plinten ett utrymme för samtidskonsten.
Trafalgar Square med fjärde plinten 2005 och Marc Quinns skulptur av den gravida och handikappade Alison Lapper.
Just nu visas de nya förslagen på National Gallery. De engelska konstnärerna speglar tillsammans tämligen väl vad som rör sig i konstvärlden. Skall man göra sin egen gissning får den utgå ifrån vad man tror är mest korrekt att visa.
Jeremy Dellers (361) förslag är ett utbränt civilt fordon från Irak. Social kritik kring ett kärt ämne i samtidskonsten. Kommentar: Något känsligt och nog alltför lättförståeligt.
Tracey Emin (197) När det blir problem i det engelska samhället dyker det alltid upp filmer med surikater (små rara däggdjur) på TV, säger hon. Hon vill därför sätta upp en skulpturgrupp med sådana på plinten. Kommentar: Djurtrenden har avtagit under det senaste halvåret.
Antony Gormley (384) Hans idé är att placera levande människor stående på plinten (med en skyddszon omkring), dygnet runt, var och en får stå en timme. Enligt beräkningar skulle 8.760 deltagare få möjligheten under utställningstiden. Gormley hänger med i tiden. Hans konst har ofta haft publiken som medverkande. Kommentar: Eftersom interaktivitet för närvarande är mycket starkt har Gormley en hygglig chans.
Anish Kapoor (170) Med hjälp av speglar vill konstnären plocka ner himmeln till torget. Kommentar: Inom ramen för avdelningen spektakulära och väldesignade installationer är det tidsmässigt korrekt. Men det ser lite klumpigt ut.
Yinka Shonibare (273) vill skapa ett flaskskepp med Nelsons fullriggare. Och samtidigt hylla Londons mångkultur. Kommentar: Ett sätt att kommentera Trafalgar Square och den befintliga skulpturen av Nelson. Shonibare är en veteran inom genren postkolonialism och steg mot höjderna från Johannesburgsbiennalen 1992. Rolig sak men postkoloniala nedslag är lite bedagade. Men den skall inte räknas bort.
Bob & Roberta Smith (Patrick Bill) (1463) vill göra en stor installation med den lysande texten Make Art Not War. Energin skall hämtas från sol och vind. Kommentar: Tävlingens outsider. Texten är väl allmänt pedagogisk. Men här har vi ett av få exempel på samtidskonstens intresse för miljöproblemen. Jag tror inte riktigt på den.
Förslaget med bränd bil av Jeremy Deller
Pingback: Media Districts Entertainment Blog » Del 500: Fjärde plinten på Trafalgar Square
Pingback: Art Blog » Del 500: Fjärde plinten på Trafalgar Square
Apropos Jeremy Dellers udbrændte bil på Trafalgar Square. Allerede i 1994 lavede de danske kunstnere Henrik Plenge Jakobsen og Jes Brinch et næsten tilsvarende værk (når man ser bort fra Dellers problematisering af Irak-krigen).
De to kunstnere installerede en række udbrændte biler og en bus på Kongens Nytorv i København. Installationen blev efter kort tid fjernet efter protester fra det nærliggende Hotel D’Angleterre.
Udstillingen blev kendt som ”Burn Out”, men det officielle navn var ”Den smadrede parkeringsplads”.
http://nicolaiwallner.com/artists/henrik/smashedparking.html
“Föröka er!
Jag vill erövra världen med er”!
Eller på arkaisk arabiska: “Takatharoo fa innani mufaskiron bikum al-umam”!
Detta var Muhammeds budskap till sitt folk! Och det är detta budskap som palestinerna än idag lever efter!
Däri ligger problemet!!!
Peter Eide på “Norske folkehjelp” (En hjälporganisation som arbetar i de palestinska områdena) beskriver situationen i Gaza som följande:
“Gaza är som en tryckkokare, Nu exploderar den”!
De rika blir rikare och de fattiga blir fattigare!
Tacka fan för det!
Det är enkel matematik att räkna ut vad det beror på, men begåvningsreserven inom den svenska vänstern är helt kass på matte!
Nedan följer en förenklad räkneexercis, få se om Fred Torssanders ärthjärna klara det:
1. En israelisk man som har en miljon penningar gifter sig med en kvinna som har en halv miljon penningar och de skaffar ETT barn! Föräldrarna dör!
Hur mycket pengar kommer det enda barnet att ärva?!
2. En palestinsk man som har tusen penningar gifter sig med en kvinna som är ekonomiskt nollställd och de sätter hela 11 barn till världen! Paret dör!
Hur mucket pengar kommer vart och ett av de elva barnen att ärva?!
Klarar du; Fred Torssander, att ge ett riktigt svar på frågan?!!
Äh, Larish Ollywood – du är fjantig.
Plinten är kul.
2 förslag som jag vill kommentera:
— Antony Gormley (384) Hans idé är att placera levande människor stående på plinten (med en skyddszon omkring), dygnet runt, var och en får stå en timme. Enligt beräkningar skulle 8.760 deltagare få möjligheten under utställningstiden. Gormley hänger med i tiden. Hans konst har ofta haft publiken som medverkande. Kommentar: Eftersom interaktivitet för närvarande är mycket starkt har Gormley en hygglig chans. —
Aj, aj. Utomordentligt publikfriande i dokusåpans tid. Alla får va’ med…
Personligen tycker jag det är trist, men visst är det en höjdare folkbildningsmässigt. Har min röst tyvärr (?)… .-)
— Anish Kapoor (170) Med hjälp av speglar vill konstnären plocka ner himmeln till torget. Kommentar: Inom ramen för avdelningen spektakulära och väldesignade installationer är det tidsmässigt korrekt. Men det ser lite klumpigt ut.—
Folkbildningsmässigt mer avancerad. Lika stark, men nog lite för tidigt/smalt?
Fast visst är himlen och naturen, mycket härligare än alla de människor som vi ändå ser runt os dagligen. Klart vi ser himlen med dagligen. Eller?
Anmärkningsvärt andefattiga förslag till konst på fjärde plinten. Mitt förslag är att plocka ner amiralen från den höga plint där han står nu, till en tillfällig sejour på fjärde. Betydligt bättre. Sen kan folk träta bäst de gitter om tolkningen, är det en skändning eller är det en hyllning?
Internetskribenten LFPC om sagen mod Charlie Hebdo:
‘Unødig trætte’ af den oprindelige europæiske befolkning
Det vil være halsløs gerning at gætte på hvornår den sidste retssag relateret til JPs Muhammedtegninger er afsluttet. Jeg har i hvert fald opgivet at finde ud af hvor mange appeller og dødfødte forsøg på at få medhold af de kuffarautoriteter man foragter og ønsker at afskaffe, der verserer. Nu prøver de igen at få skovlen under Charlie Hebdo:
I dag begyndte så appelsagen, og som det første besluttede domstolen, at organisationen Verdens Muslimske Liga (WML) ikke kan appellere. Den har base i Saudi-Arabien.
http://snaphanen.dk/
jp.dk:
Journalist dødsdømt for at fornærme islam
Af SØREN HOLM-HANSEN
Offentliggjort 24.01.08 kl. 10:02
Afghansk journalist printede kritisk artikel om islam til sine studerende. Det udløste en dødsdom.
Hvorfor må kvinder ifølge islam ikke have flere mænd, når mænd må have fire hustruer?
http://jp.dk/udland/article1242247.ece
Sten Jensen i danska Berlingske Tidende:
Nationalister ville myrde tyrkisk Nobelpris-modtager
Tyrkiske politi har arresteret en ultra-nationalistisk gruppe, der mistænkes for planer om statskup og mord på kendte tyrkiske personligheder – herunder modtageren af Nobels Fredspris, Laureate Orhan Pamuk.
Tyrkisk politi har arresteret en gruppe ultra-nationalister, der bl.a. planlagde at myrde den tyrkiske forfatter Laureate Orhan Pamuk, der fik Nobels litteraturpris i 2006.
De arresterede var ifølge tyrkiske medier medlemmer af gruppen Ergenekon, som ledes af en pensioneret general og flere advokater og som planlagde et statskup i 2009. Op til kuppet skulle Tyrkiet rystes af en terrorkampagne, hvor bl.a. mordet skulle på Pamuk skulle indgå.
http://www.berlingske.dk/article/20080124/verden/80124074/
Marianne Fajstrup i danska Berlingske Tidende (24. januar 2008):
Kirke kalder Heath Ledger en bøsse-synder
En kristen fundamentalist-kirke vil demonstrere ved døde skuespiller begravelse på grund af hans rolle som homoseksuel cowboy i Brokeback Mountain.
Westboro Baptist Church planlægger at stille sig op med bannere og plakater ved Heath Ledgers begravelse for at fortælle alverden, at den unge skuespiller nu brænder i helvede for sine synder:
”Heath Ledger syntes det var vældig sjovt at gå imod den Almægtige Gud og Hans Ord. Men sandelig siger vi: Gud Hader Bøsser og Bøsse-hjælpere”, lyder det blandt meget andet i flyvebladet , som kalder til demonstration ved Ledgers begravelse.
http://www.berlingske.dk/article/20080124/verden/80124045/
Den tidligere danske udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen i Berlingske Tidende:
Den virkelige trussel er frygten selv
Af Uffe Ellemann
Tirsdag den 22. januar 2008 kl. 13:12
Danskernes frygt for islam og den muslimske verden er større end end alle andres. Det viser den rapport fra World Economic Forum, som Berlingske omtaler i dag (tirsdag den 22. januar).
Det kan naturligvis skyldes, at vi danskere er mere oplyste end alle andre folk. Men der findes muligvis også andre forklaringer.
Under alle omstændigheder falder det i øjnene, at Danmark er et af de lande, der har den laveste muslimske befolkningsandel. Derfor er det næppe dårlige erfaringer hjemmefra, som begrunder holdninger, der er skarpere end andre steder.
Det er da også værd at bemærke, at amerikanerne og canadierne – som er vant til at leve i multikulturelle omgivelser – nærer langt mindre frygt for, at islam udgør en trussel mod deres kulturelle identitet. Et meget stort flertal af befolkningerne i disse lande ser en fordel i et øget samspil mellem den islamiske og den vestlige verden. Her ligger Danmark helt i bund.
http://uffeellemann.blogs.berlingske.dk/2008/01/22/den-virkelige-trussel-er-frygten-selv/
Mette Rodgers Jørgensen i danska Kristeligt Dagblad (24. januar 2008):
Coca-Cola anklaget for blasfemi
440 Russisk-ortodokse kristne har fået Coca-Cola til at trække ”blasfemisk” reklame tilbage
Sodavandsfirmaet Coca-Cola kalder deres reklamekampagne i Ruslands tredje største by Niznij Novgorod for et forsøg på at ”promovere Ruslands kulturelle arv”. Byens ortodokse troende kalder den for ”blasfemisk”.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/275814:Udland–Coca-Cola-anklaget-for-blasfemi
Fred Torssander (Swiss Army Knife) går vel amok, hvis han læser den her:
”Muhammed: “Krig er bedrag”
Volume 4, Book 52, Number 268:Narrated Abu Huraira:Allah’s Apostle called,: “War is deceit”.Volume 4, Book 52, Number 269:
Narrated Jabir bin ‘Abdullah:
The Prophet said, “War is deceit.” ( Fighting for the Cause of Allah (Jihaad) )
Og verden vil bedrages. Ingen mainstreammedier kontekstualiserer dette seneste eksempel på manipulation i lyset af islams tekster, og Muhammed som ‘uswa hasana, al-insan al-kamil’, rollemodel og fuldkomment menneske. De ‘palæstinensiske’ offerkæledægger har frit spil, vel vidende at ethvert forsøg på at stille kritiske spørgsmål til inspirationen og legitimationen stigmatiserer kritikeren som islamofob.”
http://snaphanen.dk/
Norske http://www.document.no om teater inspireret af 9/11:
”Salafist-preken som teater
Regissør Romuald Karmaker leste like etter 9/11 om en salafist-predikant som hadde inspirert Hamburger-cellen. En marokkaner ved navn Mohammed Fazazi, imam ved Al Quds-moskeen i Hamburg. Han fikk vite at preknene ble tatt opp på video og var blitt omsatt. Karmaker fikk en kopi av journalisten og ble fascinert. Han har tidligere laget en 3 timer lang teatervesjon av Heinrich Himmlers tale i Posen i oktober 1943, der Himmler står og snakker om den store oppgaven de var pålagt av Føreren og hva det hadde kostet. Den eneste gang en NS-leder åpent forteller om Endlösung.”
http://www.document.no/2008/01/salafistpreken_som_teater.html#more
Jyllands-Postens kulturredaktør Flemming Rose om kulturens betydning:
”Culture matters
In 2006 Lawrence Harrison published a very important book, The Central Liberal Truth: How Politics Can Change A Culture and Save It From Itself.
Harrison defines culture as ”the body of values, beliefs, and attitudes that members of a society shares; values, beliefs, and attitudes shaped chiefly by environment, religion, and the vagaries of history that are passed on from generation to generation chiefly through child rearing practices, religious practice, the education system, the media, and peer relationships.”
Harrison builds a typology of progress. At the heart of his typology are two questions:
Does the culture encourage the belief that people can influence their destiny?
Does the culture promote the Golden Rule saying: Do not do unto others what you would not have others do unto you.”
http://pajamasmedia.com/xpress/flemmingrose/
Bäste Lars!
Jag har INTE skrivit i Cecilia´s namn!
Läs min signatur ovan noga! Cecilja är inte detsamma som Cecilia!
Där fick du!
Den här bloggen har funnits rätt länge nu och de signaturer som har skrivit här kan räknas i tusental! Hur kan en nytillträdd skribent veta vilka signaturer som redan har användts för att inte göra sig skyldig till ”missbruk”, som du kallar det?!
Vad har det förresten för betydelse vilken signatur som står överst på texten när man uppträder anonymt?!
Det viktigaste för mig är innehållet i texterna och det är det som jag ägnar mig åt att diskutera, inte personerna bakom, eftersom jag inte känner någon av dem och jag har ingen aning om de är män eller kvinnor, gamla eller unga, vita eller svarta, cerisa eller turkosa! Det är helt onitressant när man diskuterar anonymt!
Är signaturerna här förresten patentskyddade?!
Har Cecilia monopol på sin signatur?!
Om du vill införa någon slags SIGNATURCENSUR så ska du först kanske upprätta en lista på vilka signaturer man inte får använda och förklara för oss vilka spelregler som du godkänner vad gäller signaturbruk/ -missbruk här på bloggen!
Ps För ett ögonblick glömde du bort att allt detta bara är en del av ett KONSVERK!
Önskar dig, trots ”påhoppet = (dålig stil)”, all farmgång och lycka!
Hälsningar!
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_804755.svd
”Turkiets regeringsparti AKP, med rötter i islamism, och nationalistpartiet MHP har enats i slöjfrågan.
De beslöt på torsdagen att tillsammans försöka häva förbudet mot att bära slöja eller huvudduk på universitet…………………………….”
Cecilia: ”Äh, Larish Ollywood – du är fjantig”!
– Eftersom det kommer från en gammal Guillou-beundrare/ beundrarinna så tar jag det som en komplimang!!!
Damien Hirst på det danske kunstmuseum Arken, der genåbner på lørdag:
DAMIEN HIRST
– special
Som noget helt enestående i Norden har den britiske kunstner Damien Hirst (f. 1965) fået sit eget udstillingsrum på ARKEN. I alt ti værker, der alle kredser om døden i forskellige afskygninger.
ARKEN har blandt andet erhvervet en serigrafi af kunstnerens verdenskendte værk For the Love of God, The Diamond Skull (2007). Et kranie belagt med diamantstøv.
Der er ægte sommerfugle, døde fluer og billedet af en kræftsyg nyre omsat i spektakulære og udfordrende fortolkninger af vores nutidige virkelighed.
http://www.arken.dk/content/dk/udstillinger/arkens_samling_-_premiere/damien_hirst_-_special
DAMIEN HIRST
DØDENS ULIDELIGE LETHED
Damien Hirsts værker iscenesætter på spektakulær og grænseoverskridende vis eksistentielle temaer som døden og livet. Finkultur og populærkultur indgår på lige fod i Hirsts kunst, der udfordrer den gode smag, og hvad der kan tillades i kunsten.
http://www.arken.dk/content/dk/arkens_samling/maleri_og_skulptur/damien_hirst
DAMIEN HIRST
OM VÆRKET
Det store maleri er ved første øjekast meget smukt. Den forførende lyserøde farve bliver komplementeret af de mange farver i sommerfuglene og resultatet er stærkt dekorativt. En lidt grundigere undersøgelse af maleriet viser imidlertid, at sommerfuglene ikke er malede.
Hirst har ladet den våde farve fungere som fluepapir for de levende sommerfugle. På den måde er det gigantiske hjerte blevet en æstetisk, men banal og udspekuleret dødsfælde.
http://www.arken.dk/content/dk/arkens_samling/maleri_og_skulptur/damien_hirst/om_varket
DAMIEN HIRST
FØDT 1965 I BRISTOL (UK)
Damien Hirst er uddannet fra Goldsmiths College, London i 1989. I dag bor og arbejder han i Devon uden for London. Under studierne kuraterede han den berømte udstilling ”Freeze” (1988) i Londons Docklands. Den beskrives som startskuddet for YBA (Young British Artists), der har domineret den engelske samtidskunstscene i 1990erne.
Hirst solgte sine udstillede værker og påkaldte sig bl.a. stor opmærksomhed fra reklamemanden Charles Saatchi, der efterfølgende blev en af YBA-generationens store fortalere.
http://www.arken.dk/content/dk/arkens_samling/maleri_og_skulptur/damien_hirst/om_kunstneren
Pajamas Media:
”Holland: Likely to Be the Next Target of Islamist Rage
PJM Groningen: Fear is in the air in Holland. The Dutch brace for massive rioting when a far-right member of parliament airs the film that he warns will include the Koran being “desecrated.” Michael van der Galiën reports on the latest chapter of the conflict between freedom of speech and keeping the peace in Western Europe.
by Michael van der Galiën
The Netherlands is in turmoil: far-right MP Geert Wilders has made a movie about Islam entitled “Forbidden,” which will be aired this week, either on television or on the Internet.
Talk about pre-release publicity: Wilders is promising that the movie will include the Koran being desecrated, possibly burned and torn apart in order to show that Islam is a “source of inspiration for intolerance, murder and terror[ism].””
http://pajamasmedia.com/2008/01/geert_wilders.php
Opdatering på SIOE demonstrationen i Amsterdam:
SIOE Holland er i denne uge i løbende kontakt med politiet ang. sikkerheden Der vil være rigeligt politi tilstede under demonstrationen.
Folk der kommer med tog: P.gr.a. vejarbejde skal man ikke vente udenfor Hovedbanegården i Amsterdam. Gå istedet til Banegårdshallen hvor der vil være kontaktpersoner der samarbejder med politiet til at samle folk så man kan gå sammen hen til torvet Dam.
Rejs flere sammen hvis det er muligt.
Skilte og bannere kan kun vises på Dam torvet, ikke på vej derhen. Demonstratioen starter først på torvet.
Forbudt:
-Totalitære symboler, flag, logoer, slogans osv.
-Masker eller andet der dækker ansigtet, med mindre du vil anholdes.
siad.dk
Äntligen en lite kontroversiell nutidskonst konst i den annars så hels oförargliga och ointressanta kontshallen. Men vad händer då I det frireligiösa Alingsås, Jo man får kalla fötter,
naturligtvis måste utställningen Censureras (Barförbjudes). Och speciella vakter inhyras.
Skydda barnen ? eller Konstverken ?
Kanske är det bara ett försök att få lite ”gratis reklam” till utställningen, alingsås konsthalls utställningar brukar sällan vara välbesökta och sällan omtalade i pressen, Men NU kanske man fåt både TV Radio och Press reklam ?
Vad konstnären tycker är kanske inte intressant ?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=765&a=396917
Demonstrationer i Alingsås i morgon, för dubbelmoralens bevarande ?
””Bilderna är ofta provocerande, bisarra och vackra på en och samma gång. Utställningen är barnförbjuden. Det innebär att vi satt en 15-års gräns för att man ska få se den.””
http://www.alingsas.se/kultur&fritid/indexkulturofritid.htm
Vore intressant att veta vilka ”vi” är, och att får läsa protokollet med motiveringen.
Är dett förenligt med Svensk lagstiftning ?
Det är väl bara Statensbiograf byrå som beslutar om åldersgränser för det som visas offentligt ?
Gällande Film och video men det är kanske andra regler för ”stillastående” bilder/ fotografier ?
http://www.statensbiografbyra.se/hemsida.htm
Stefan. Det är intressant med Alingsås. Skall man profilera en ort som ligger hopplöst till skall man göra så. Och lägg märke till att det är en utställning som redan valsat runt i pressen, den är välbekant, men det fungerar ändå.
Att man har restriktioner tror jag inte är något problem. Så var det också i Lund.
Larish Ollywood skrev:
—Cecilia: “Äh, Larish Ollywood – du är fjantig”!
– Eftersom det kommer från en gammal Guillou-beundrare/ beundrarinna så tar jag det som en komplimang!!!—
Jag är inte en beundrare av Guillou. Men jag respekterar mycket en del av det han väldigt integert gjort förr i tiden.
I andra fall tycker jag att han är ordentligt av banan.
Men så är det ju. Människor är olika, tycker olika och har olika talanger inom olika områden.
Är det inte det är mångfald, ”på riktigt”?
Enligt mitt synsätt, så är mångfald viktig. Och har alltid funnits, eller hur? 🙂
Fast det viktiga är ju att mångfald betyder att vi är olika, inte missriktad acceptans av olikheter. Jävla stor skillnad.
Begåvat av Mats Skogkär i Sydsvenskan idag:
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article295875.ece Klipper in slutet för att intressera lata:
— I Väst tycks utvecklingen – för att åter måla med breda penslar – snarare gå i motsatt riktning. Här ökar villrådigheten i takt med att historiska kontroverser, betraktade som en gång för alla avgjorda – exempelvis den om yttrandefrihet kontra respekt för religiösa tabun – väcks till liv på nytt.
Att det är i Väst som befolkningen ser mötet med den muslimska världen som ett hot medan man i den muslimska världen ser möjligheter snarare än hot i detta möte ger kanske en fingervisning om vem som just nu anser sig ha övertaget i denna kraftmätning.—
Och han har skrivit en del intressant tidigare – jag tycker han är en rätt faktisk skribent. Som inte ger sig in på polemik (slå andra i huvudet… alltså), utan försöker analysera läget med klart huvud. Vilket i mitt tycke ger större möjlighet att ”hantera” vårt allas ”nu”.
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article292903.ece
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article294595.ece
DANSKJÄVLAR!
Lars Vilks anklagar mig för att ha skrivit i Cecilia´s namn (något som jag inte har gjort) och hotar med att ”hålla ett öga på sådant missbruk”!
– Vad innebär ”hålla ett öga” rent konkret?!
Kommer Lars Vilks att avslöja namn och IP-adresser på ”missbrukarna”?!
Käre Larish!
Det viktigaste är väl att vi klarar upp saker. Om det här var ett missförstånd är saken utagerad. Men självklart får vi försöka upprätthåla en viss ordning i skrivandet. Uppträder någon destruktivt genom att t ex idogt och medvetet använda någon annan aktiv kommentators namn kan det bli aktuellt att plocka bort sådana kommentarer. Det är en vanlig åtgärd i bloggarnas värld. Enklast är det om man kan ordna det genom påpekande.
Spiegel Online:
Another Anti-Koran Film Stirs Up Holland
By Patrick McGroarty
Déjà vu in Holland: A Dutch politician plans to release a film that rips the Koran for promoting violence and intolerance. Politicians and Muslim leaders alike are afraid of a repeat of 2004, when filmmaker Theo van Gogh was murdered on the streets of Amsterdam.
http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,529994,00.html
– About the Koran-movie
http://snaphanen.dk/
GoV:
“The Retarded Islamic Culture”
by Baron Bodissey
Geert Wilders has made it into the American MSM. In an interview with Fox News, he had many interesting things to say about his views on Islam and his upcoming movie.
Some excerpts from the Fox article:
A Dutch politician known for his views against Islam plans to air a film he produced that is critical of the Koran, which he likens to Adolf Hitler’s hateful writings.
Parliamentarian Geert Wilders spoke to FOX News about the documentary, insisting the Muslim holy book is dangerous and should be banned.
http://gatesofvienna.blogspot.com/2008/01/retarded-islamic-culture.html#readfurther
Dutch Politician Plans to Air Film Criticizing the Koran
Thursday, January 24, 2008
A Dutch politician known for his views against Islam plans to air a film he produced that is critical of the Koran, which he likens to Adolf Hitler’s hateful writings.
Parliamentarian Geert Wilders spoke to FOX News about the documentary, insisting the Muslim holy book is dangerous and should be banned.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,325305,00.html
Bråkebøtta Wilders
Geert Wilders ti minutter lange film om Koranen skal etter planen ha premiere fredag. Enten ved at en TV-kanal sender den, eller at den legges ut på internett. Det siste virker mest sannsynlig ut fra alt oppstyret.
http://www.document.no/2008/01/brakebotta_wilders.html
Inför Andres Serrano utställningen i Alingsås i morgon, är nu ”debatten” i småstaden i fullgång
många för men ännu fler emot.
Enligt Pontus Hammarén intendet Alingsås konsthall, så refererade han till dig och sa att
”” allt som man plockar in i en konsthall blir Konst””
Då måste man ju ställa sig frågan, ÄR det KONST man ställer ut ?
varför då ”censurera, barförbjuda och täcka för fönstren” ?
eller menar kanske kulturnämden i Alingsås att det är PORR man nu tänker visa upp ?
så därför vill man skaffa sig lite extra ”reklam” genom lite spektakulära åtgärder.
Vore intressant att höra vad Serrano själv anser om allt detta spektakel i Lund och Alingsås
Förmodligen är han glad, det är väl själva ”provokationen” som är konstverket ?
jag hävdar dock forfarande orubbligt att INGET blir vare sig Konst eller eller något annant
”bara” för att det visas upp i en ”konstig hall”.
Det blir vad BETRAKTAREN anser det vara. Fotografier kan ibland betraktas som ”Konst”
men för det mesta blir det ”bara” bilder av något annat. Serranos fotografier inget undantag.
KONST är inte något man vare sig behöver aller skall ”skydda” ungdomar från.
PORR kanske är något man behöver ”skydda” gamla medelålders moralkärringar ifrån.
””Visst kan man diskutera om detta är porr eller om det är konst, säger Pontus Hammarén.””
Vet inte ens intendenten vad han ställer ut i konsthallen ? Då är det kanske inte så konstiget att man ”garderar” sig med både åldersbegränsningar och inhyrda vakter.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=1014&sidnamn=ALINGSÅS
Men kul är det ! detta är första gången på 30 år som man visat något som är det minsta
kontroveriellt eller provokativt. GRATTIS alla Alingsåsare, om ni vågar er dit.
Stefan, du skriver att ”det blir vad betraktaren anser det vara”, jo, i och för sig. Om t ex någon anser att en cykel är en citronpress så blir den det för denne ENSKILDE betraktare men det påverkar näppeligen vår syn på cyklar. Så är det också med konsten. Det som ställs ut som konst i en konsthall blir självklart konst. Om t ex en del Alingsåsbor menar något annat har de fel.
Nu har vi ett mycket enkelt fall eftesom Serrano är en höjdare med framskjuten artfactsplacering och känd överallt. Och bilderna som visas har varit konst länge. Egendomligt om de plötsligt skulle förlora status som konst i Alingsås.
En stor sensation: Skicka konsten till Alingsås för avkonstning.
Pol.dk:
Dommerpanel: De Tre Små Grise krænker muslimer
Britisk dommerpanel har afvist en digital bog med eventyret om de tre små grise. Smagsdommerne er bange for, at brugen af grise kan fornærme muslimer og håndværkere.
Af Flemming Ytzen
Tusindtallige børneeventyr handler om dyr og har dyr i de vigtigste roller. Men i Storbritannien bliver der nu trukket nye hegn op.
En nyudgivelse i digital form – en CD-rom – hvor det klassiske eventyr om de tre små grise genfortælles i en moderne fortolkning, er blevet en hugtand for meget for det britiske undervisningministeriums vurderingspanel for digitale udgivelser.
Dette smagsdommerpanel siger nu, at anvendelsen af grise i et moderne børneeventyr ’er kulturelt følsomt’. Her sigter de til Storbritanniens store mindretal af muslimer fra især Pakistan og Bangladesh.
http://politiken.dk/kultur/article463303.ece
Danske Berlingske Tidende om Arken:
Hip hip hurra for Arken
5 af 6 stjerner
Kunstmuseet Arken genåbner lørdag med en udbygning bestående af nye regulære rum. I dem vises blandt andet Skagensmalerne udsat for nyfortolkning. Samtidig er der blevet plads til at give et indtryk af tyngden i den permanente samling.
Af Torben Weirup
Fredag den 25. januar 2008, 12:01
Da Kunstmuseet Arken åbnede i 1996, var det med en udstilling af Emil Nolde-billeder. Fine malerier, bestemt, men ikke lige hvad man havde forventet af et nyt ungt museum for moderne kunst.
Når Arken lørdag genåbner efter en udvidelse, er det med Skagensmalerne som hovedattraktion. Gentager historien sig blot? Er det ren og skær populisme og leflen for politikernes vaneforestillinger om besøgstal som kriterium for succes, der driver dét museum?
http://www.berlingske.dk/article/20080125/anmeldelser/80125083/
Kristeligt Dagblad:
Muslimsk medarbejder afviste at røre ved bog med bibelhistorier
Muslimsk medarbejder nægtede at røre ved bibelbog, fordi den var uren
Bente Clausen
69-årige Sally Friday har lovet sig selv, at hun aldrig mere vil nærme sig en ekspedient med hovedtørklæde. Det løfte er afgivet, efter at den kvinde, der ekspederede hende i Marks & Spencers bogafdeling i den engelske by Reading, nægtede at røre den bog med bibelhistorier, som Sally Friday ville give sit barnebarn.
– Kvinden sagde, at hunikke ville røre bogen, fordi den var uren, siger Sally Friday til netmagasinet booktrade.info.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/275969:Kirke—tro–Muslimsk-medarbejder-afviste-at-roere-ved-bog-med-bibelhistorier
Lars – du talar då bara om nuet i fråga om konstbegrepp alltså?
Nej, det tror jag inte. Så har det alltid varit.
Menade inte hur det alltid varit. Utan vad du själv tänker.
”Så har det alltid varit” – hallå?!
Så er forfølgelsen af egne landsmænd i Europa begyndt.
Vi laver et lille tankeeksperiment: Forestil dig at en god del af dine landsmænd er flyttet til Iran sammen med en del andre fra Europa. Så er der en iraner der laver en, lad os sige bibelkritisk film som han har tænkt sig at udgive i sit eget land. Det sætter dine landsmænd + de andre europæeres sind så meget i kog, at de ligefrem kommer med trusler om voldsomme optøjer og dødstrusler mod iraneren. Det er så voldsomt at landets leder for anti-terrorisme simpelthen råder iraneren til at forlade sit eget land for en periode efter udgivelsen. For sin egen sikkerheds skyld.
http://www.siad.dk/
Hur jag själv tänker om vad?
Leder: Islamkritik har båret frugt
Hvis ikke mediernes ensidige propaganda om islams lyksaligheder var blevet sagt imod, af en på det tidspunkt ikke særlig stor fløj af folk, der var bekymrede for den stigende islamisering, så var muhammedkrisen blevet brugt til at få danskerne til at forstå, at man var nødt til være meget mere tolerant overfor islam end tilfældet var.
http://www.siad.dk/
Om hur etablerat ”konstbegreppet” är. Sådär rent allmänt betraktat… 🙂
Nä, jag skojar lite.
Men jag tror på konst i sig. Och inte på att erkännandet via konsthall räcker.. utan är mer modefluga a la Britney Spears.
I och för sig ska det förstås bli erkänt som sådantdå, som Britney. Men tidsperspektivet borde ingå medvetandet i så,fall. Tycker jag.
Om nu inte konstvärlden vill ägna sig åt förflackning, vilket i och för sig varit inne i en del år nu. Eller hur?
Men ska man ta upp förflackningsgrejen, så måste det väl vara som konst. Och inte heja-på-variant?
Pust! 🙂