Identitetsproblematiken som konstnärligt tema håller ännu i sig. Mer specifikt den nationella identiteten, ett ämne som under många år har intagit en framskjuten position i konstvärldens utbud. Det senaste tillskottet är Van Abbemuseet i Eindhoven där Sverigebekante Charles Esche tillsammans med Annie Fletcher kommer med Be(com)ing Dutch. Mer än 30 konstnärer visar konstprojekt som behandlar det multikulturella Holland.
Den alltid återkommande tesen i sådana sammanhang är att Holland aldrig har haft någon egen identitet. Det har alltid varit multikulturellt. Utställningen passar naturligtvis som hand i handske till den officiella politiken. Någon skada lär den inte åstadkomma men förmodligen kommer den inte heller att påverka situationen på något annat sätt än att visa museets välvilja att ta itu med stora frågor.
En av de intressantaste konstnärerna inom den multikulturella/nationella identitetsgenren är italienaren Mario Rizzi. Han var redan 2001 igång med mångkulturella projekt i relationell stil. Då gällde det Finland. Och i fjor deltog han i Göteborgsbiennalen. I samband med det finska projektet skrev han: ”Art is utopia, maybe it doesn’t obtain immediate results but surely it plants a seed in people’s minds, suggesting that it’s possible to hope in the future.”
I en något rakare språkdräkt kan man säga att konsten behandlar problemet på ett symboliskt sätt: Världen skulle kunna vara långt mer harmonisk om inte om hade varit. Konstens symbolik är dock nog så verklig i konstvärlden och ger Rizzi en hedrande 2220 plats på artfacts. Konstnären är trots allt att betrakta som pionjär, en gång var det här riktigt intressant och nytt. Numera fortsätter han att citera Giorgio Agamben: ”State of Exception” När man hör det skall man dra öronen åt sig.
Rizzi video.
Huruvida Rizzis frön verkligen skapar hopp i människornas sinnen är i sig en förhoppning. Tyvärr är det så att konstvärldens medlemmar inte har något större intresse av att arbeta med det pedagogiska problemet, förmedlingen av konstens innehåll.
I Van Abbemuseet har Rizzi iscensatt ett relationellt konstprojekt där man kan anmäla sig för att studera arabiska och lära sig mera om islam. Här har han inkasserat en lokal framgång i det att kurstillfällena redan är fulltecknade.
Det nationella kulturarvet i en del västliga länder befinner sig under konstens belägring. Sverige går i spetsen vilket vi fick se när Peter Johansson och Barbro Westling gav sig på Carl Larsson och Sundborn, SvD. På en viss nivå fungerar det utmärkt. Konstnärernas ansökan om rivningslov för Sundborn skapade intresse och reaktioner. Och ingen skada skedd, den originella idén om rivning kommer inte att verkställas. Museet och konstnärerna kan konstatera en betydande framgång genom uppmärksamhet och debatt. Åtskilliga känner sig tillräckligt provocerade för att göra sina stämmor hörda. Det konstnärliga värdet i den internationella samtidskonsten är emellertid mindre. Den nationella identitetens ifrågasättande har nu pågått i ett decennium med full kraft och där finns inte mycket mer att hämta.
En enkel summering kan fångas upp så här: I detta land är vi så duktiga och öppna att vi inte behöver någon mytisk nationell identitet. Vi vet ju ändå om vår överlägsenhet.
Censur af hollandske nøgenmalerier:
”Og så lidt porno.
Hodjas Blog vil så gerne glæde de stakkels muslimænd, som i stort tal søger hertil ved synet af denne overskrift.To af af de mest besøgte tråde på denne blog er “Islam Porno” og “Burka Bikini” med besøgstal på henholdsvis 10.717 og 3.789. Nu kender vi jo vore forhærdede tidselgemytter af danske mænd godt nok til at de næppe vil finde vores bidrag til denne kunstart et besøg værd, og når man betænker at mandlige tilhængere af Fredens Religion™ nok nødig vil ses i de lidt mere listige “biografer” og slet ikke må så meget som se en hårlok på gaden forstår man det måske? – Ja, end ikke kunstudstillinger er nu længere en mulighed for at studere kvindens anatomi. Så er det mere acceptabelt at klikke ind på Hodjas Blog under foregivende af at ville kigge de fæle vantro danskersvin i kortene:
“Abstrakte billeder af kunstneren Ellen Vroegh er blevet fjernet fra en udstilling i den hollandske by Huizen fordi de viste nøgenhed. De stedlige muslimer fandt dem for dristige.”
http://hodja.wordpress.com/2008/05/26/og-sa-lidt-porno/#comments
Muhammed-tegner Kurt Westergaard hos Snaphanen:
”»Han skal bare dø«
artiklen er ikke helt ny, den kunne desværre nok have været det, men når man har været sammen med Westergaard et par gange og bevidnet hans skæbne, 2 politivagter, 2 bombehunde, 4 PET folk, så er det oprørende at læse fra folk, jeg skal forventes at kalde mine landsmænd. Jeg bebrejder ikke en hund, at den gør eller bider, jeg bebrejder dens ejere – hvis I ellers fangede den i SR regeringen SF og Enhl.:
”Blandt beboerne i Gellerup er fordømmelsen dog blandet med forståelse. Da roen igen har sænket sig over området, løber rygterne om mordplanen mellem beboerne. Og blandt dem, som Nyhedsavisen taler med, møder den lige så stor forståelse som fordømmelse.””
http://snaphanen.dk/2008/05/26/han-skal-bare-d%c3%b8/
”Holland aldrig har haft någon egen identitet” påstår du.
Vad är det för jävla trams?
Du vill reducera holländarna till ett icke-varande. Varför det? Vilket är ditt mål? Du är dömd att misslyckas.
Många av de ord och begrepp vi rör oss med i dagens Sverige härrör från Holländskan. Anser du ”skorsten” vara en brist på identitet?
Identitetslöshet är att likställa med icke-existens.
Klart att holländare har en identitet, de existerar, de är något utöver det du förmår definiera.
Oavsett vad du förmår definiera.
Ny bog med tegninger af Kurt Westergaard (bomben i turbanen). Bogen indeholder en ny Westergaard-tegning, der forestiller en bombehund. Denne tegning er en hilsen til Lars Vilks. Information om bogen her:
”TRYKKEFRIHEDSSELSKABET UDGIVER KURT WESTERGAARDS TEGNINGER
SIDSTE CHANCE, HVIS DU VIL MED TIL MØDET MED GEERT WILDERS 1. JUNI
Sådan kan du købe bomben i turbanen”
http://snaphanen.dk/2008/05/26/han-skal-bare-d%c3%b8/
Lindus. Du får nog plocka upp huvudet under armen. Jag har inte påstått något om holländsk identitet. Det jag skriver är en redovisning om hur konstprojekt som behandlar nationell identitet i västerländska stater alltid kommer till samma resultat.
Lars. Axess-TV har gjort en dokumentär som bl.a. beskriver historien bakom det traditionella holländska kompromisstänkandet. Den s.k. polderpolitiken, där man alltid söker kompromisser, skapades i Holland under 1500-talets strider mellan Kalvinister och Katoliker eftersom striderna störde handeln och försämrade ekonomin. Ett förfarande som inte är helt olik Reinfeldts hantering av din rondellhund. http://www.axess.se/web/main.nsf/webbklipp?openpage&ID=C9FA1DB15071668DC125737F0044FED7
Danske Berlingske Tidende om den hollandske tegner Gregorius Nekschot:
”Hollandsk tegner arresteret for diskrimination
Gregorius Nekschot mistænkes for diskrimination mod muslimer og opfordring til had. Sagen er blevet en varm kartoffel om ytrihedsfrihed i Holland.
Af Bent Blüdnikow
Torsdag den 22. maj 2008, 22:30
Gregorius Nekschot er et pseudonym for en hollandsk satiretegner. Den 13. maj blev Nekschot arresteret under anklage for at have ophidset til had mod muslimer.
Nekschot siger til den hjollandske avis Het Patrool, at en af politifolkene, der arresterede ham, sagde: »Hvad du har tegnet er værre, end hvad de har gjort i Danmark. Ved du hvad der kan ske med dig, hvis din identitet bliver kendt?«
Han blev forhørt og tilbageholdt i 30 timer og derefter løsladt. I Holland har sagen vakt stor opmærksomhed og den rejses nu i det hollandske parlament, hvor parlamentsmedlemmer på tværs af de politiske skel vil have en debat om politiets og justitsminister Ernst Hirsch Ballins optræden i sagen. Affæren skærpes af det forhold, at Neckschot var en nær ven af filminstruktøren Theo van Gogh, der blev myrdet.”
http://www.berlingske.dk/article/20080522/kultur/705220035/
Tekst og tegning:
http://blog.balder.org/?p=415
TV2 Nyhederne om Neckschot:
”Ekspert: Selvcensur stormer frem
28-02-08: 19:18 | af: pere og cbou
Ifølge en af Europas mest anerkendte fremtidsforskere, Adjiedj Bakas, har den europæiske humor ændret sig de seneste år.
”De fleste professionelle komikere i Europa udøver selvcensur i dag, når det gælder jokes om Islam og muslimer, og det kommer til at ske mere og mere i fremtiden,” siger han.
Vreden over de danske Muhammedtegninger har inspireret Adjiedj Bakas til at skrive en hel bog om politisk korrekt humor og konflikten mellem muslimer og kristne i Europa.
Han mener, at størstedelen af de europæiske komikere og tegnere har ændret deres humor siden Muhammed-krisen.
”Hele denne kamp handler ikke om tegninger
eller humor. Men om, hvem der skal bestemme
i Europa i dette århundrede,”
lyder det fra fremtidsforskeren.”
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-10619526.html
Träffade Andrea Geyer häromdagen. Tänkte på henne när jag läste din sammanfattning. Hon verkade ha haft en chockartad konfrontation med den svenska förträffligheten. Det straffar sig att vända på somliga stenar. Hälsar, Amit (som tänker på cello-intro…)
Snaphanen præsenterer en ny tegning af Neckschot:
”Dagens nakkeskud
de otte forbudte tegninger, Kurt Westergaard er en ren romantiker ved siden af en ægte hollandsk anarkist. De første hollændere jeg mødte, var “Provos” i 1966. Nogle har ikke ændret sig siden, selvom der unægtelig blæser andre vinde i landet.”
http://snaphanen.dk/2008/05/27/danmarksbillederne/
”Konstnären Lars Vilks använder sin yttrandefrihet till att förnedra landets muslimska minoritet”
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=773737
Förnedra är tydligen en synonym till kränka. Men varför ska muslimernas bildförbud gälla utanför deras egna led? Och är det så farligt med några små teckningar som inte ens har blivit utställda? Var finns proportionerna?
Apropå så minns jag en anekdot om satirtecknaren Hillersberg(tidningen PUSS), som fick kritik för en teckning av en kroknäst jude. Han påstås ha sagt : Om jag är antisemit? Nej det stämmer inte, jag hatar inte judar speciellt. Jag hatar ALLA människor.
Snaphanen om Fitna:
”Sam Harris: Læren af ‘Fitna’
Vi vil miste vores rygrad for at redde vores hals? Hvor var de vestlige politikere og medier, der rejste sig til forsvar for den dødstruede Geert Wilders selvfølgelige ret til at lave sin korankritiske film?
Den hollandske ‘provo-politiker’ Geert Wilders er blevet det seneste projektil i verdens vigtigste kulturkamp: Nulsums-konflikten mellem det demokratiske civilsamfund og den traditionelle islam. Wilders, som lever under konstant bevogtning på grund af dødstrusler, udsendte for et stykke tid siden en 15 minutter lang film kaldet Fitna (arabisk for ’strid’). Filmen er blevet fordømt som stødende, fordi den sidestiller billeder af muslimsk vold med skriftsteder fra Koranen. I betragtning af at gerningsmændene til samme vold jævnligt påberåber sig de samme skriftsteder for at retfærdiggøre deres handlinger, er det svært at indse, hvorfor en filmisk skildring af denne sammenhæng skulle være kontroversiel, men uanset om filmen er kontroversiel eller ej, skulle man forvente, at politikere og kommentatorer i ethvert frit samfund ville tage entydigt til orde for at forsvare Wilders ret til at lave en sådan film……………..”
http://snaphanen.dk/2008/05/28/%c2%bbrespekt-og-anerkendelse%c2%ab/