Höstrysaren i konsten blir som sagt Det Asiatiska Imperiet Slår Tillbaka. Det är nu dags för Busanbiennalen att förannonsera sitt biennalprogram på temat Expenditure. Konstnärlistan är mycket lång och man kan förundras över hur man har lyckats sätta samman en sådan heterogen samling. Kanske är det så att de mera kända namnen medverkar med något enstaka inlånat arbete. Nå så här kan det låta från Busan:
”Expenditure” and similar concepts like ”consumption”, and ”discharge” are not just concepts in philosophy and sociology. It can also serve as an significant approach of art criticism that can analyze artworks or reinterpret the entire contemporary art history. Bataille had already employed relevant theories as specific theories for artworks, like surrealism. After the 1980s, several leading post-modern critical theorists expanded the concept of ”informe”, which is a concept similar to expenditure, into a theory reinterpreting the entire contemporary art.
This approach is aesthetics pursuing degenderization, decategorization, eroticism, disintegration of reproductive order , aesthetics of entropic degeneration , grotesqueness , disintegration of ”artwork” concepts, disruption of subjects, others, collapse of confrontational structure between the center and the peripheral, an end to the confrontation between the conservative and the radical aesthetics, as well as the aesthetics of ”transgression”. This aesthetics constitutes the most important trend in today’s world art and the Busan Biennale will broadly highlight the art following this trend. ”
Besynnerligt att man släpper genom en sådan mening som den sista. Men det kanske kan lämna en synpunkt på vad som händer när Asien skall visa sig jämbördigt med Väst. Gwangjubiennalen lär nog undvika sådana flagranta misstag.