Del 721: Den biennal som aldrig kommer

Norge har fått sin allra första deltagare i Venedigbiennalen. Birnbaum har inte visat något större intresse för de nordiska länderna och man kan undra vad Norge har att komma med. Jo, Anawana Haluba, som ursprungligen är från Zambia och som genom en stringent karriär (Dakarbiennalen 06, Sharjahbiennalen 07, Sydneybiennalen och Manifesta Bolzano 08) nu träder in i Venedig. Hon arbetar naturligtvis med frågor kring postkolonialism, integration och feminism. Hon arbetar gärna med salt. I hennes video ”Gnäll” (2001) tecknar hon med tungan i salt. Norrmännen är överraskade och medierna anklagas för att inte ha uppmärksammat denna konstnär. Se här och här.

Men det är klart att det är en konstnärlig kvalitet att komma från intressanta länder. Birnbaum har också placerat den tämligen okände Gonkar Gyatso i biennalen. Från Tibet men Londonbaserad. Det mest förbjudna är också lockande för konstvärlden. Nationell tillhörighet är något man inte skall bry sig om men i praktiken spelar det den allra största roll. Exotism är inte heller tillåtet men kan rättfärdigas genom aktualitet eller ”intressant konstnärskap”.

Parad har han också lovat, Daniel Birnbaum. Jag gissar att vad vi får se är en uppföljare av den han själv curaterade för ett år sedan i Frankfurt. Arto ”Bossa Nova” Lindsay var ansvarig för den och han är också med bland deltagarna i Venedig.

Inget att gnälla om. Biennalerna har vanligtvis en mycket låg procent av nyproducerade arbeten. Inte alltför många av besökarna har sett sakerna tidigare och hur som helst är de placerade och curaterade i en ny kontext.

haloba01agnall.jpg
Anawana Haluba, still from Gnäll

En helt annan sak som jag såg idag. Madalena Ribbing, som ger etikettråd i SvD, besvarade idag en fråga om hur man blir av med en oönskad krukväxtspresent. Om inte annat, säger Ribbing kan man ta död på den.

”Förmår du inte av att göra som jag föreslår så får du diskret ta död på krukväxten. Du kan resa bort och då ha glömt att förvägsvattna den. Den kan råka stå i vilt drag. Det finns säkert många sätt.”

Vad jag saknar i konstvärlden är en motsvarande sådan expert. Hur skall man uppträda? Hur gör man sig av med oönskade konstverk som man fått av konstnärsvänner?

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Venedig 09. Bokmärk permalänken.

7 svar på Del 721: Den biennal som aldrig kommer

  1. Allah skriver:

    ???? ????

    Lars: ”De som kommer till tals som t ex dyker upp i demonstrationståg eller på annat visar sig är inte särskilt många. Vi vet att det finns fler. Tag alltså de aktiva och subtrahera från den totala mängden”.

    – Som jag uppfattar det så är din definition på ”moderat muslim” en som inte ”kommer till tals som t ex dyker upp i demonstrationståg eller på annat visar sig”!
    Bestickande i sin enkelhet!
    Jag frestas fråga: Kan man med utgångspunkt i din definition ovan kalla nazister som inte ”kommer till tals som t ex dyker upp i demonstrationståg eller på annat visar sig” för ”moderata nazister”?!

    ???? ????

  2. Lars skriver:

    Allah. Så är det. Moderata nazister finns det säkert gott om i Sverige. De har åsikter som kan hänföras dit men de är inte aktiva, ställer inga krav och håller sig på avstånd från dem som gör sig hörda. Privat kan vi ha vilka åsikter som helst så länge de inte praktiseras.

  3. TJ skriver:

    Lars, jag känner till en metod – föga originell, men ändå något, som man säger – glöm konstverken vid nästa ateljéflytt.

  4. ? skriver:

    Allah er meget aktiv her på bloggen.

  5. Christer Eriksson skriver:

    Allah i form av vad..?

  6. Allah skriver:

    ???? ????

    Alf Henriksson kontra Cornelis Vreeswijk

    “Ett ord som en människa fäster sig vid
    kan verka i oberäknelig tid
    Det kan framkalla glädje till livets slut
    det kan uppväcka obehag livet ut
    Ja, det påverkar livet på jorden,
    så slarva inte med orden!”
    Alf Henriksson

    MIN TANKE ÄR FRI
    Hör: Min tanke är fri den kan ej beskattas
    tyvärr kära ni den kan inte fattas
    av motborgarbrackor och kossor och tackor
    det skiter jag i, min tanke är fri
    Att hjärnan får gå finns det inga förbud på
    vad som händer då rår inte ens “Allah” på
    mitt ord och mitt minne det håller jag inne
    den sliter du i men min tanke är fri
    Stäng in mig för fan det kan ni väl göra
    sprid ordet på stan så alla får höra
    Jag är inte dement än bakom cementen
    lika viter som ni min tanke är fri
    Cornelis Vreeswijk
    Ur Vildhallon 1979

    Vilken är vassast?! Avgör själva!
    Med detta sagt går nu Allah och vilar sitt otium.
    Vi kanske ses igen snart eller i nästa liv, med ”brudarna” ni vet!
    God Natt

    ???? ????

  7. Rasmus skriver:

    Klotet är bundet i sin bana.
    Materien är frusen i energi.
    Den upplyste bunden i nirvana,
    men forskaren är fri.

    Rörelse kniper som en tång,
    i regelbunden regularetri
    Formen är gjutna i betong,
    men forskaren är fri.

    Inte tinget som det ter sig,
    utan tinget i sig.
    Inte tinget som det ter sig, nej
    istället tinget i sig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.