Efter ett kortare uppehåll är jag nu tillbaka. Under några dagar har jag varit konstguide i Riga och Tallinn. Jag tackar samtidigt för de intressanta och läsvärda kommentarer som under tiden har influtit.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Jag har varit på Domberget och vid Svarthuvudenas gille. Tallinn och Riga är intressanta städer. Där finns även intressant konst, om man söker noggrant.
Hej Lars! I egenskap av exil-lett, konststuderande och flitig läsare av din blogg blev jag lite nyfiken på vad guidandet rörde sig om och hur/vad din relation till Lettland är i allmänhet med tanke på ditt efternamn, om det inte är för personligt?
Mvh Lapsa
Joel: Var börjar man sökandet?
Lapsang. Min relation till Lettland är min farfar som var lettländare. Han gifte sig med en estniska och bodde nära gränsen. Min far kom som flykting till Sverige.
Söker man efter samtidskonsten i dessa länder finner man den främst i Tallinn eftersom Nordens största konstmuseum finns där. Man skall dock inte vänta sig alltför mycket, saken står ännu på tillväxt, tiderna är kärva och publikunderlaget obefintligt. I Riga återfann jag samtidskonsten i ett projekt av LCCA Latvijan Contemporary Center for Art. Lokalerna till de butiker som nyss gått i konkurs kom till användning för ett antal installationer på en par av affärsgatorna. Tyvärr hade elektriciteten också försvunnit varför konsten fick beskådas genom mörka fönster.