Mina drabanter fick ännu en svår prövning då det idag företogs en nedstigning till Nimis på glaserad sluttning. Drabanter prövas även under uppstigningen där min teknik i sådant väglag som råder är överlägsen. Så håller jag mig i form innan jag äntrar de intellektuella dygderna.
Med intresse har jag följt diskussionen kring Ture Sventon och det i böckerna förekommande ordet ”neger”. Man lägger märke till att ordet kan användas om det är rätt sammanhang. Sålunda har alla artiklar som skrivits i ämnet innehållit det ordet. Och då är frågan om inte Åke Holmbergs användning också är kontextuellt riktig. Skall man av ideologiska skäl börja ändra ord i kulturhistoriskt gods närmar sig sådana åtgärder det man brukar syssla med i diktaturer. Tanken är att genom att byta ut ord till ideologiskt mera passande kommer människorna att ändra sig efter den påbjudna ideologin. I diktaturer har det aldrig fungerat särskilt väl. De retoriska greppen med ”ledaren älskad av folket” och ”fredsälskande nation” har inte varit förmöget att helt genomtränga människornas sinnen. Någon entusiasm för att justera Åke Holmberg finns inte heller på landets kulturredaktioner.
Dagens politiska korrekthet bygger alltså på samma tankegång som i diktaturerna eller i George Orwells 1984: Om man lär folket att uttrycka sig på ett visst sätt kommer det att bli bättre, mindre rasistiskt och mera mångkulturellt. I denna andra bör t ex ”Sverige” övervägas att bytas ut mot det mera passande ”Mångkulturien”. Skall litteraturen skrivas om i korrekthetens anda lär intet gå fritt. Även de Heliga Skrifterna behöver en ordentlig storstädning. Och titlar. Hur är det med Strauss Zigenarbaronen? ”Romerbaronen”? Eller för säkerhets skull enbart ”Baronen”? Kanske det också är fel då det signalerar överklass. ”Operett om olika” skulle kunna gå som kravmärkt.
Dagens teckning bär det enkla och informativa namnet Sherifferna. Jag har sett mig nödsakad att anonymisera dessa ordningsmän. För övrigt var det en besvärlig teckning att utföra.
Tack Lars,
Ännu en underbart roande artikel och vilka snygga
Garzoner du har tecknat.
Du skulle kunna ordna en riktig fest för dina fans nu
hemma hos dig, med ett sådant gard är ju kusten klar.
Keep up moving, Lars.
Det du gör är en dygd. Intressant teckning och en fin stilstudie av grabbarna. Säg nu inte att du förser dem med hammare och spik också? På en rullande sten växer ju som bekant ingen mossa. Det gäller i allra högsta grad även dej. En del av dina kommentatorer verkar dock drabbade!
Lars
Du äger alla goda dygder, intellektuell hederlighet, principfasthet, karaktärsfasthet och personlig integritet. Men utan ditt mod blir alla dygder meningslösa.
Den smarta ironin i texten har gjort min dag. Tack Lars.
Även i Norge pågår utrensning. Denna sång om Vesle Hoa är en av Thorbjörn Egners klassiker (många minns nog Margareta Kjellbergs svenska version). 2006 bestämde Cappelens forlag att den skulle plockas bort från nyutgåvan av Egners visor. http://www.youtube.com/watch?v=kYA2zN8nawg&eurl=http%3A%2F%2Fgood4nothing%2Eblogg%2Eno%2F1239909842%5Fhoa%5Fhottentott%2Ehtml&feature=player_embedded
Precis!
Så skaldar en äkta humanist…hehe!
Precis! 😉
mohammad,
Mo HAM, ditt lilla ”he he” avslöjar dig återigen.
Här en liten favorit i repris:
Mo HAM fortsätter sitt snirklande, som i slutändan betyder att han åthutar Lars Vilks för att hetsa fram galenskaper från sådana som Amatullah. Oavsett vad han skriver, i vilken tråd som helst, är det detta som ligger i undertexten, och ibland, som här kommer det fram även i den riktiga texten. Maskerat till omtanke för Vilks, ja ibland till och med för yttrandefriheter, svingar han sin tubbeltungade penna. Totalt utan ryggrad. Men vem blir förvånad?