Det var ett tag sedan svensktoppen senast visades. Så här det ut för svenskarna
1. Nathalie Djurberg 508 + (536)
2. Johanna Billing 586 (571)
3. Henrik Håkansson 631 (608)
4. Ann-Sofie Sidén 715 (682)
5. Annika Larsson 901 (894)
6. Annika von Hausswolff 1013 (989)
7. (10) Klara Lidén 1026 + (1288)
8. (7) Carl Michael von Hausswolff 1100 (1064)
9. (8) Matts Leiderstam 1137 (1098)
10. (11) Karl Holmqvist 1158 + (1349)
11. (9) Miriam Bäckström 1214 (1157)
12. Jonas Dahlberg 1549 (1463)
13. (15) Tobias Bernstrup 1636 (1587)
14. Magnus Wallin 1650 (1584)
15. (13) Maria Friberg 1664 (1571)
16. Annika Eriksson 1687 (1603)
17. Cecilia Edefalk 1719 (1728)
18. (19) Clay Ketter 1770 + (1808)
19. (18) Annika Ström 1792 (1777)
20. (-) Felix Gmelin 1979
Öyvind Fahlström, som får räknas till en annan generation, har placering 559.
I den här upplagan har Mamma Andersson fått lämna 20:eplatsen till en nygammal bekantskap, Felix Gmelin. Mamma Andersson har dock nästan exakt samma placering med sina 1981. Nathalie Djurberg håller sig kvar i toppen, Klara Lidén och Karl Holmqvist är fortsatt på väg uppåt. Annars kännetecknas den svenska truppen av stabilitet, även om tendensen hos nästan alla är långsamt fallande. Fia Backstrom kommer troligen att dyka upp på listan framöver. Hon har nu 2055.
Noteras kan det imponerande genusperspektivet: Av de sju främsta är sex kvinnor.
Karl Holmqvists arbete på Venedigbiennalen Untitled (Memorial) 2011
Och vilken av dessa skulle du helst vilja ha på väggen?
Alla!
Och vilken plats på listan har du Lars?
Buskis! Vems konst menar du väl ändå.
Ja Marianne. Under en längre tid har det varit svårt för mig att erövra några utställningspoäng i den internationella samtidsligan. Det går bara utför. 15.221 medan andra intressanta årsbarnskonstnärer håller 14.552.
CeDe,
Det kallas att märka ord…
Lars Vilks,
Jo, men vad jag förstår undviker du alltid att nämna någon konst(när) som du verkligen uppskattar. Varför?
har du ingen plats?
Om det är mig du menar med årsbarnskonstnär, så är jag mycket nöjd med den placeringen. Ser mig själv som en lokal konstnär som aldrig sökt mig till det internationella, utan varit nöjd med att ha min publik hemmavid på de små och stora konstinstutitionerna runt om i Sverige. Började som du vet med konsten i 40-års åldern och har inte de nätverk som man får om man utbildats på konsthögskola. Har visserligen gått på Dramatiska Institutets teaterlinje, men det är inte alls samma kontext och kontaktnät där som i bildkonsten. Och trots detta har jag fått en bra placering. Tänk så många konstnärer det finns i världen!
Menar du att eftersom du blivit underställt Säpobevakning så kan du inte ställa ut internationellt?
Buskis.
Jag visualiserade bara en massa personer uppspikade på
Lars väggar, lite komik som ursäkt för min påpekan.
Marianne. Först som sist skall sägas att artfactsplaceringar på 15 000 och däromkring inte är några svaga placeringar. Med tanke på hur många konstnärer som finns och att artfacts räknar in alla som har varit verksamma under 1900-talet är det inget att klaga över. För min egen del är det väl klart att då jag gjort ett avsteg från den rätta läran och lyckats genomföra ett reellt institutionskritiskt projekt är jag inte precis eftertraktad. Men det kan jag inte gnälla över eftersom jag var ute efter just det.
Lars.
Du är nog inte bara, tragiskt nog, mobbad som konstnär
utan även som författare. Något som jag uppfattade när jag sökte efter din bok.
Akademibokhandeln köper inte in den
överhuvudtaget, men man var vänlig nog att agera
mellanhand så jag fick möjlighet att köpa direkt
från förläggare.Blev lite konfunderad, så jag gick
till mitt biblioteket och bad att få låna din bok.
Ingen ART där heller och man hade ingen avsikt att köpa in den, med ursäkten att så få läser konstböcker. Endast Statsbiblioteket hade ett
exemplar. Men jag hade ju redan mitt köpta ex.
Kanske är det dags att göra en anmälan om diskriminering.
Tror inte det var detta du eftersträvade Lars.
Och det var väl knappast möjligt att kunna förutspå
hur det skulle utvecklas.
CeDe,
Intressant undersökning.
CeDe,
Var inte orolig. Berörda återförsäljare bör snarast saluföra Vilks bok om de inte önskar repressalier. Detta är inget hot, utan ett löfte.
Jag var på Bukowskis visning i Göteborg den 12 oktober. På visningen fanns konstverk av två konstnärer, som ligger högt på ”svensktoppen”, nämligen Ann-Sofie Sidén och Karin Mamma Andersson !!!
CeDe,
Always it is l’Internet he comes to resque for the free speak and make sure also small books and publishing can exist. Lars book can be buy on order postal example here:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157805903
http://www.bokus.com/bok/9789157805904/artden-institutionella-konstteorinkonstnarlig-kvaliteten-internationella/
http://www.bokia.se/art-den-institutionella-konstteorin-konstnarlig-kvalitet-en-internationella-8833986
http://cdon.se/böcker/vilks%2c_lars/art%3aden_institutionella_konstteorin%2ckonstnärlig_kvalitet%2cen_internationella-16078330