2011 har varit ett bra år för C F Hill. En stor utställning på Waldemarsudde med anledning av 100-årsjubiléet vilket medförde ett ryck uppåt på artfacts till 6.554. Som son till professorn i matematik höjde man av hänsyn hans studentbetyg i ämnet från C till B. Men han kompenserade sitt matematiska tillkortakommande genom en konstnärskarriär som inte på allvar tog fart förrän under det senaste halvseklet. Hans korta tid som nyskapande landskapsmålare i Paris avbröts 1878 av hans sinnessjukdom. Tillbaka i Lund och obotligt schizofren arbetade han flitigt med de teckningar som så småningom skulle kröna hans livsverk. Dessa skapade också internationellt intresse för konstnären. Idag är praktiskt taget alla konstnärer beundrare av Hills verk.
Den utställning som öppnades igår på Lunds konsthall har titeln ”Möte med Hill. Malmö Konstmuseum i urval”. En mindre kollektion av Hills sjukdomsalster visas tillsammans med 26 samtidskonstnärer, de flesta från Sverige. Det står snart klart att det inte finns några märkbara relationer mellan de utställda samtidskonstnärerna och Hill. Konsthallschefen Åsa Nacking skriver i katalogen: ”Jag har inte i första hand valt de konstnärer, som själva hävdat att de påverkats av Hill, utan snarare dem jag ändå gärna velat visa.”
Det man kan lära sig av den här utställningen handlar alltså inte om Hill utan om vilka samtidskonstnärer som konsthallschefen betraktar som intressanta. Från min regelbundet publicerades svensktoppslista kan man återfinna Nathalie Djurberg, Johanna Billing, Ann-Sofi Sidén, Matts Leiderstam, Annika Ström och Cecilia Edefalk. Några från den äldre generationen är också med: Torsten Andersson, Erik Dietman, Elis Eriksson, Sivert Lindblom. Internationella storheter från grannländerna representeras av Superflex och Gardar Eide Einarsson. Om någon konstnär skall sägas vara särskilt framträdande är det knappast Hill utan snarare Runo Lagomarsino. Det kan vara motiverat med att konsthallschefen är medveten om att han just nu är den svenska konstnär som är mest ”emerging” på den internationella scenen.
Ende på pressvisningen närvarande konstnär var Carl Boutard som berättade om sitt projekt om sin farfars farfars far, konditorn Charles Boutard som hade ett bageri i Köpenhamn vid mitten av 1800-talet. De flesta har en, om än något oviss, relation till denne bagare. Det sägs att han var den som figurerar i barnvisan En sockerbagare. Om det är en skröna eller ej kan inte bevisas trots Boutards efterforskningar. Hans projekt har utvecklats i en relationell riktning genom att några av den gamle bagarens recept har återfunnits och gett upphov till nyproduktion. Därmed blev det 1800-talstårta på vernissagen.
Sammantaget får jag dock säga att ”Möte med Hill” får ses som ett mellanslag i Lunds konsthalls utställningsproduktion. Utställningen pågår till den 22 januari 2012.
Konsthallschef Åsa Nacking och Sveriges Radios David Richter framför Runo Lagomarsinos stora installation Las Casas Is Not a Home (2008-2010)
Carl Boutard förtäljer om Sockerbagaren Charles Boutard (2009-2010)
Hill skapar sången som van-
sinnet gav.
Vill(ks?) drapar gången som han
minnet hav.
Gill gapar mången, dom van
vinnet glav.
Drill gapat bången, kom gran
tinnet lav.
1880-tals Carl Fredrik Hill som sin alter ego ”Nagug”, tillagt kryptisk parentes ad hoc av Gudrun.
Hills (vill jag tro) och mitt budskap: Tolkningen är fri, ety den konstnärliga friheten innefattar även kritikern.
Dubbel demokrati hör till ovanligheterna, då som nu;
Värna om konstens och själens flykt; låt den inte bli stil eller politik –
då åtminstone halva friheten slås i bojor.
En annan sång om Hill:
Ida sa far att
åkern skulle plöjas
gården skulle sopas
å vinden skulle röjas
men Hill å ja har ente tid
Ida sa far att
hästen skulle rastas
hönsen måste matas
skiten måste kastas
men Hill å ja har ente tid
——–
(Ja har ente tid såger ja till far
Hill å jag ska ut i skogen å
gräva efter snö.
Å det behövs en duglig chafför.
När ja e ensammen på traktorn
då e de ändå Hill som kör.
Å de e farlitt. De e farlitt som fan.)
——-
Ständigt denne Hill.
Komplett idiotiska kommentarer många gånger.