I det senaste numret av Paletten (2:2012) ger mycket utrymme åt den omdiskuterade utställningen Abstract Possible, samarbetet mellan Tensta konsthall (Maria Lind) och Bukowskis (Lundin Oil). Frågan är naturligtvis om samarbetet är moraliskt förkastligt. Saken kan divideras i det oändliga, förmodligen blir summeringen att Abstract Possible är en av de starkaste kandidaterna till årets konsthändelse i Sverige.
En annan livligt uppmärksammad konsthändelse. Makode Lindes tårta, berörs också. Den togs emot tämligen väl av den svenska konstkritiken. Som man dock kan förvänta sig håller projektet inte i den högre divisionen. Okwui Enwezor (som deltar i de återkommande bordssamtalen i Paletten) säger: ”One has to make distinction between banal art and…”, här skjuter Fredrik Svensk in: ”Avantgardic kitsch?”, varpå Enwezor fortsätter: ”important thinking”.
Lindes performance bars inte upp av tillräckligt komplex diskurs. ”The educational turn” i den internationella samtidskonsten ställer höga krav på den teoretiska nivån. Problemet med relevant akademisk nivå är samtidigt välkänt. Till vad skall den leda och vem är dess konsument?
Åhh, fantastisk underbar Caravaggio! Hoppas även du får ett erbjudande från Paletten att utforma tidningens omslag.
Den gode David besegrar den onde Goliat. Kan det vara bättre.
Lars, din Caravaggiomålning borde finnas på många omslag, inte minst för den senaste propån från Iranskt
parlament om att sänka åldern för barnäktenskap – flickor får vara under 10 år. Allt enligt Koranen. Artikeln finns naturligtvis bara att läsa på Avpixlat.
Ser fram emot midsommardansen också.