Några dagar har förflutit utan nya skriverier och detta uppehåll beror på mitt besök i Stockholm för att delta i Sällskapet Iduns jubileumsutställning. Idun (vars ca 550 medlemmar kallas för iduneser) bildades för 150 år sedan. Konst i olika former intresserar medlemmarna men den präglas av en kulturkonservativ inriktning. Sällskapet är öppet endast för män och det råder ett bestämt slipskrav samt att medlemmarna iakttar”proper bestickhantering”. Medelåldern är ca 71 år och nya medlemmar väljs genom rekommendation och ballotering, dvs. röstning med kulor. Sällskapet är för alltid förbundet med Zorns målning En skål i Idun (1892). Målningen visar dess dåvarande sekreterare Wieselgren med grogglas och cigarr. Anledningen till att jag deltog i utställningen beror på att jag i fjor var inbjuden att göra en presentation av Nimis. Mitt bidrag, ett i sammanhanget ämnesneutralt inslag, var ett bland många konstnärers verk. På bilden nedan kan man se min marina framställning av Nimis flankerad av ett arbete av Peter Freudenthal.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Såsom Harald Wieselgren avbildas av Zorn ter han sig som sinnebilden av den godmodige Borgaren. Synd att det inte finns fler sådan nuförtiden…Krävdes det också slips av Lars V vid utställningen? Jag gissar nej.