Det var ett tag sedan jag redovisade svensktoppen. Men nu är det ett lägligt tillfälle när artfacts nya system har nått fullt genomslag med den senaste stora uppdateringen för en vecka sedan. Nyheten det handlar om har varit i bruk en tid men först nu kan man se att det rör sig om stora förändringar som gynnar ”emerging artists”. Det betyder alltså att ju senare en utställning är genomförd ju högre värderas den.
Svensktoppen har därför förändrats kraftigt sedan den senaste genomgången jag gjorde i september i fjor. Föregående placering andra siffran.
1.1. Nathalie Djurberg 278 435
2.3. Klara Lidén 351 600
3.5. Karl Holmqvist 557 737
4.7. Nina Canell 643 1075
5.2. Johanna Billing 765 559
6.4. Öyvind Fahlström 790 679
7.17. Goldin + Senneby 914 1819
8.13. Sofia Hultén 1052 1527
9.15. Runo Lagomarsino 1119 1715
10.21. Andreas Eriksson 1525 2034
11. Hilma af Klint 1660
12.10. Matts Leiderstam 1886 1427
13.16. Annika Eriksson 1906 1764
14.24. Fia Backstrom 1908 2062
15.6. Henrik Håkansson 1913 1038
16.11. Annika von Hausswolff 2006 1430
17. Kajsa Dahlberg 2029
18.8. Annika Larsson 2052 1102
19.18. Karin Mamma Andersson 2143 1853
20.20. Jacob Dahlgren 2161 1942
Man lägger märke till att en del placeringar har förändrats kraftigt. Nathalie Djurberg är utan tvekan vår mesta ”emerging” och hon har tillvitat sig en mycket respektingivande plats. Men det gäller ganska många, inte minst Klara Lidén, Karl Holmqvist och Nina Canell. Dessutom har Hilma af Klint också fått status av ”emerging” genom sin serie av utställningar under de allra senaste åren. Om ett par månader kan man få en klarare bild av de olika konstnärernas tendenser.
Kvinnorna fortsätter att vara i majoritet – kul!
Förstår inte riktigt värdesystemet. Ju högre värde desto lägre siffra?
Siffran anger placering i världsrankingen: Världens bästa konstnär nr 1 osv.
Lars Vilks,
Jaha! Då klarnar det:)