Den artikel som nämndes i kommentarerna kan förtjäna några ord. Det är ju tämligen klart att vad artikelförfattaren (och dessutom de som har tagit upp saken) önskar är att hotet kommer från extremhögern. Det är ganska självklart att islamisterna inte utgör något större problem för svenska konstnärer. Inga svenska konstnärer (bortsett från rondellhundsmakaren) gör några islamkritiska verk. Det var ju precis det som var tanken att påvisa när rondellhunden dök upp 2007. Det finns naturligtvis goda skäl att kritisera Islam som ideologi men som alla vet anses det inte korrekt. Dessutom tillkommer fruktan & skräck på ett lite mera avancerat sätt än vad de högerextrema tar till.
Vad som saknas i uppräkningen är Dan Park som ett antal gånger har blivit nedslagen av vänsterextremister. Och man borde väl också ha nämnt att Galleri Rönnquist & Rönnquist har fått påhälsningar bland annat genom en inslagen ruta och hot.
Javisstja – glömde det
Intressant att Fridolin och kompani nu vill skriva om historien för att uppfylla genusnazisternas krav..
HOTADE KONSTNÄRER (15 min)
http://www.youtube.com/watch?v=wgGOKWpjoQY
Nu verkar det som om den stora Tomten, de katolska guddyrkarnas högste ledare, kommenterat Charlie hebdos alster. Kommentarer typ, att de får räkna med våld som reaktion om de ”sårar” någons själsliga reflektioner. Djävligt taffligt sätt att kommentera 12 dödsfall.
Kan inte någon klok person be denne man reflektera över sina smått absurda tankar rent allmänt.
@Heidegger
Vad är en ”genusnazist”?
Historiskt så har ju hotet mot konstnärer kommit i första hand från det bruna hållet. Så att uppropet också tar fasta på de många övergrepp som görs mot konstnärer därifrån är väl inte alls konstigt.
Vilks får nog lydigt finna sig i att inte ha ensamrätt på hot mot person. Man kanske hade kunnat vänta sig en anslutning till manifestationen och huvuddragen i artikeln.
Pöbeln
Du får större trovärdighet om du ser fascism, inte som den enda, men en av flera totalitära ideologier.
Jag vill motverka fascism. Men jag vill också motverka allt totalitärt.
Du verkar endast vilja motverka fascism.
Har du förresten inget jobb att gå till?
Och Anders…
När du har vaknat från din skönhetssömn, så berätta vilka religiösa manifestationer du vill att vi skall respektera mest.
Hjälp oss att sätta en prioriteringsordning på:
Dödsstraff för avfällingar
Barnbrudar (särskilt de som dör på bröllopsnatten)
Restriktioner för icke statsgodkänd religion
Amputationer som straffpåföljd
Kvinnans underordnande
Våldsmonopolet tilldelat män i allmänhet
Fyra hustrur (men ingen reciprocitet)
Genusbaserad olikhet inför lagen (arv, vittnesmål, straffpåföljd)
Skatt på ateism och vissa religionstillhörigheter
Mycket nyfiken på vilka manifestationer och deras symboler du vill att vi skall respektera (ta fallande prioritet när du rangordnar).
Ni andra kan börja poppa popcorn, för nu skall Anders och jag ha kul ett par dagar.
@graven
”Har du förresten inget jobb att gå till?”
Du borde nog fråga Vilks samma sak. För övrigt din minst intelligenta kommentar hittills.
Eller kanske jag borde fråga:
”Är du så ointelligent att du löneslavar lille vän?”
Eller:
”Har du misslyckats med att bygga upp en egen förmögenhet, Graven?”
Men varför skulle jag skriva det, det är ju att helt undvika diskussionen.
Jamen, ignorera det nålsticket då – och svara på det relevanta istället.
Gå igenom vår dialog (från dag ett) och se vem som konsekvent börjar med oförskämdheterna.
Men du gillar inte att bli bemött med dina egna metoder.
Så blir det när argumenten brister.
Nåväl, tillbaka till sak.
Är fascism enda totalitära ideologin?
@Graven
Det Anders vänder sig mot hos dig är ditt maniska hat. Kanske Anders och jag är för kristna för att säga något annat, liksom Charlie Hebdo, ”vänd andra kinden till”. En konstruktiv analys kan icke börja i ditt hat, sorry. Men sån är verkligheten. Graven, du är marginell tills du eventuellt blir totalitär.
@Graven
Svar på fråga: Ja och nej.
Tja, betraktar man statistik som maniskt hat så blir det ju lättare att avfärda statistiken.
Klarar inte Anders av att svar själv?
Pöbeln
Jag har skummat igenom vår dialog sedan några trådar tillbaka.
Jag skall försöka förstå din position (seriöst) så rätta mig om jag har fel:
Västerlandet är behäftat med fel och utgör förklaringsmodell för en hel del orättvisor och kriser i världen?
(vi kan återkomma till vilka dessa fel är om vi kommer överens om att vi förstår varandra)
Är det någorlunda rätt uppfattat?
Pöbeln
Du är öppen med att du är homosexuell (respekt) och det ser ut som att du har deltagit internationellt i Prideparader och sett en hel del i samband med detta?
Du har gjort intressanta observation om hur prideparader mottages i olika länder – korrekt?
Du sammanfattar dig själv som kulturmarxist och kulturrelativist.
Om vi kan komma överens skulle jag vilja undvika en lång och polemisk debatt om marxism – jag har inga problem med olika politisk uppfattning (på en jämlik spelplan).
Konstigt att Parken och Rönnqvist inte nämndes.
Hotad Konstnär Vilks och gelikar frihetskämpar!
Geert Wilders i Malmö 2012 (Bra översikt av Profeten religion!) osv. osv. osv.
https://www.youtube.com/watch?v=vbdZV9PMzMw
sedan lite intellektuell brygd av Barbara Spectre, hennes Paidea i Stockholm 2000 osv. osv. osv.
https://www.youtube.com/watch?v=VpUv5S1k0VM
Brygden är ett hopkok av diverse vänstermanier med våldsinslag aktuella diasporianer alltid ’kramat’ och därför i DN lurat goyim genom att hoppa över egen attack på konstnär D. Park.
Således:
Importpsykos från Mellanöstern
Den ene drar blankt
den andre begagnar lismande förräderi
båda har samma mål
att leva på vårt arbete
båda ljuger, Talmud berättigar lögn inför goyim
härav den uppförstorade förintelesmytolgin
profeten uppmuntrar Taqiyyah, att ljuga för Islam
vi hederligt arbetande
skall upplåta vårt arbetes frukter till dem
lättjans avundsamma dagdrivare utanför vingården
och stå med mössan i hand
inför rabbiners och imamers krav
paradisets orm viskat
…
Av geopolitiska skäl har den ene ingått en ohelig allians med den andre, vilken jag hoppas besökare av Vilks spalter är medvetna om.
Dessvärre har jag för dagen ingen bättre sammanfattande källa än Nordfronts publikationer med vackert mineralbrunt vatten: https://www.nordfront.se/judarna-gav-oss-muslimerna.smr (Tips; hoppa över kommentarer o. dyl. samt finn ’bevisen’.)
Men yttrandefrihet torde gälla både sagesman och det sagda samt även komma utomstående till gagn.
@Pöbeln. Ja typ maktkåta galningar och yttrandefrihetsmotståndare.. a.k.a femnister..
@Från Graven. Jag tror att det är svårt att undvika en diskussion om marxism om du vill uppnå vad jag tror att du vill uppnå..
Nu har ståuppkomikerna Långtbortistan kommit igång med flaggbränder och fatwor helt i stil med rondellhundens mottaganden.
Jeg spurte i et tidligere innlegg om hvor dere ateister henter moral fra, men fikk ingen svar. Dere har sterke meninger om hva som er rett og galt, godt og ondt. Hvor henter dere disse meningene fra?
Inge:
Det är en intressant fråga. Lika intressant som frågan om var teister hämtar sin moral ifrån. Det kan tyckas uppenbart att teister hämtar sin moral från heliga skrifter, men hur mycket är en sådan moral värd? Teister har en lång och våldsam historia. Var hittar man de militanta fundamentalistiska ateisterna?
@Inge Lyssna till din intuition (empati och logik) och välj sedan att vara dygdetiker, rättighetsetiker eller utilitarist. Har du ingen empati är moral inte möjlig FöR dig.
För att undvika dubbelmoral är det centralt att du väljer EN av riktningarna.
Robert Anderson og Heidegger:
Motangrep er selvsagt mulig, men jeg spør på alvor: Hvor henter dere ateister moral fra?
@Inge
Empati -Ingen empati ingen (ateistisk) moral..
Heidegger:
Hvis Gud ikke skapte universet er universet tilfeldig og uten hensikt og verdi. Empati og logikk er følgelig uten hensikt og verdi. Å tegne Muhammed og å drepe den som tegner Muhammed er samme sak.
”Islamophobia: a word created by fascists, and used by cowards, to manipulate morons” -Christopher Hitchens
@Inge
Absolut jag tror att värdenihilismen är riktig. Som tur är har ju många människor empati (antagligen för att evolutionen så medgav)
@Graven
”Västerlandet är behäftat med fel och utgör förklaringsmodell för en hel del orättvisor och kriser i världen?”
Låt mig först polemisera med mig själv lite. ”America is great”, inget annat land skulle självmant, inifrån sina egna strukturer, erkänna att man med berått mod haft sin underrättelsetjänst utföra tortyr.
I nästa mening kan jag såklart också kunna säga: ”Amerika utför tortyr för att uppnå sin imperialistiska agenda.”
Dessa tyckanden står inte i nån slags inbördes konflikt. Jag kan tycka båda. Lite som att Soran Ismael kan vara 100% svensk och 100% kurd, eller att jag kan älska båda mina barn lika mycket.
Jag kan också säga att islam har djupa problem, samtidigt som jag kan säga att dessa problem har en multitud av orsaker där inte alla, inte ens en lejonpart kommer sig ur koranen.
Om jag så går närmre mitt fält, framförallt influerat av post-koloniala studier och feminism, är intersektionalitet ett viktigt verktyg för analys. Det innebär att varje konflikt eller kategori innehåller flera maktordningar. Man kan tex inte prata om könsförtryck utan att också se på klass eller rasistiska ordningar. C Spivaks ( http://www.aftonbladet.se/kultur/article11453649.ab ) ”kan den subaltern tala” försöker synliggöra den mest förtryckta i ett system, i det fallet en rasifierad kvinna i underklassen (Bangladesh där Spivak tidvis bor).
Jag tror inte västerlandet är behäftat med fel utan snarare att det på grund av sin historia har en position där det tidvis handlar fel. Mer performativt än auktoritärt. Men jag tror också att denna performativitet ingår i alla samhällen, eller familjer för den delen.
Här har vi kanske den tydligaste skiljelinjen, finns det strukturella eller finns det inte?
Inge
(hej)
Inom vetenskapen menar man att moralen är nedärvd (evolutionär).
Det finns många exempel på djur som har moraliska system. Många apor har en utvecklad känsla för vad som är ”orättvist” och ej.
Jag vet att inom religionen så är det en central tanke att moralen kommer från Gud.
Vi skiljer ju oss åt på den punkten.
Mvh,
Från Graven
@Inge
Intressant nog har man kunnat mäta korrelat till empati, spegelnevroner i hjärnan: intressant nog har fängelsekunder, direktörer, poliser journalister och jurister, överlag, få sådana spegelnevroner. Fängelevistelse minskar också antalet spegelnevroner.
..konstnärer och stylister har många spegelnevroner..
Heidegger:
Du nevner evolusjon, men evolusjon er blind i følge materialister og naturalister. Egoisme og altruisme er uansett bundet til et tilfeldig univers. Empati er kanskje et middel for overlevelse, men hvorfor er overlevelse viktig i et meningsløst univers, og hvorfor skulle moral være knyttet til overlevelse?
Men du sier jo at nihilisme er riktig. Kan du argumentere for det, vitenskaplig og filosofisk?
Hei, Från Graven,
Nedarvet moral må vel handle om overlevelse, så hvem sier at terroristene ikke har rett? De kjemper jo for at islam skal seire i evolusjonen.
@Inge
Det vettigaste resonemang jag hört i ämnet (värdenihilism/-realism) är ”the argument from queerness” i J.L Mackies bok Inventing Right and Wrong -en förträfflig bok jag rekommenderar till alla att läsa!
Visst vi lever i ett (någorlunda) meningslöst universum – men evolutionen har ju framtvingat mänskligt meningsskapande och lyckokänslor mm..
Inge
Personligen menar jag att det finns en blandning.
Ett rovdjur funderar ju inte särskilt mycket på det han äter upp.
Inom flockar av vissa djurarter måste individer kunna lita på varandra; där kan man börja tala om den moral som du och jag avser (den ”goda” moralen). Men jag menar även att de moralsystem som – i alla fall inom västvärlden – vi har etablerat (ta de goda moraliska koderna från kristendomen; t.o.m islam har ju en del påbud som är moraliskt vackra), men framförallt de mänskliga rättigheterna, så är dessa mänskliga konstruktioner.
Vi skiljer (nog) oss åt i det att jag befarar att dessa konstruktioner är icke statiska (de kan utvecklas och därmed avvecklas [som i Nazityskland; eller Nordkorea]); men en moral given av Gud ses nog som stabil/evig?
Heidegger:
Takk for bokanbefalingen, jeg har bokmerket den.
Så langt jeg har prøvd å komme nær moral i et gudløst univers er nyttefilosofi/utilarisme det beste ateismen kan komme opp med. Nyttefilosofi binder ingen, og empati er bare følelser. Så spørsmålet gjenstår, hvor henter dere ateister moral fra, den moralen dere viser til i innleggene her på bloggen til Lars Vilks?
Inge
Jag glömde slutklämmen: därmed menar jag att de offensiva moraliska koderna inom islam, dvs de expansiva (på andra religioners bekostnad [ta Armeniska folkmordet, t.ex.]; och de konservativa, t.ex. dödsstraff för avfällingar, knappast kan komma från en god gud (teodicéproblemet).
Evolutionärt sett kanske detta lönar sig; det återstår ju att se. Men jag vill inte se ett sådant resultat.
Jag tror att de samhällen där människor samarbetar är de mest framgångsrika. Nästan alla diktaturer faller ju för eller senare.
Inge
Vi delar ju till 100% synen på behovet av det du och jag menar är en ”god” moral.
Titta på det här!
Är detta inte någons sorts god moral som hundarna visar?
https://www.youtube.com/watch?v=hstLdzCg6l8
Enligt Oscar Wilde’s uppfattning har moral ingenting med Gud att göra , utan är ”endast den hållning vi intar gentemot människor vi ikke kunna tåla”
Från Graven:
Ja, hvis Gud eksisterer er moral objektiv, det fins en standard utenfor oss. Mennesker og dyr har verdi, fordi vi er skapt av og er elsket av Gud. Moral har opphav i Guds natur og blir gjort kjent for oss gjennom Guds vilje.
Beklager at jeg bruker lang tid på å svare.
@Inge Kan bara tala för mig själv. Jag tror att intelligenta icke-psykopatiska och sekulära personer kommer att välja utilitarismen som den bäst moral vi kan uppfinna om de bara funderar igenom saken tillräckligt noga.
Från Graven:
Teodicéproblemet er jo bare et problem dersom Gud finnes!
Heidegger:
Men det er jo ingenting i utilarismen som binder oss, moralsk. Dermed er terroristene bare skyldig i forbrytelse mot flertallet, slik flertallet er her og nå. Flertallet kan skifte.