1966: Here we go – again

Så är det dags igen. Jag förklarar mig samtidigt nöjd eftersom jag redan i intentionerna rörande rondellhunden (det var alltså 2007, åren går i projektet, märkligt nog är den minst lika ömmande idag som då) intresserade mig för konstvärldens postmoderna öppenhet (det finns inte längre några gränser-stuket). I jämn ström flyter materialet in och det kartlägger entydigt konstvärldens konvention. Dt råder konsensus; även i dessa sofistikerade kretsar föredrar man att dra till med samma gamla visa som är vida spridd. Den norske konstkritikern Kjetil Røed har skrivit sin och konstvärldens uppfattning om Charlie Hebdo och karikatyrer i Aftenposten. Røed är annars en utmärkt kritiker och jag känner honom dessutom personligen. Men när det gäller SAKEN blir det som det blir. Han ser Der Stürmer i Charlie Hebdo och slår fast att bakom försvaret av CH döljer sig främlingsfientligheten. Och så hela versen med ”normaliserandet” av kränkningar som obefogat drabbar oskyldiga svaga grupper. Och han fortsätter som den värsta politiker: ”Hvor er den kritiske kraften i dem som er så viktig å forsvare? Hvorfor er vår latter viktigere enn den andres ydmykelse? ” Och han uttrycker hur fruktansvärt det är ”Mens vi i Norge kan humre av Muhammed med bombe i turbanen, kan en muslim føle at hans innerste identitet er under angrep. Vi ser det samme bildet, men opplevelsene er så ulike at de knapt lar seg sammenligne”.

Det tycks inte för ett ögonblick gå upp för honom att denna innersta identitet bär på en konkret ideologi som han i sitt vänsterperspektiv inte skulle kunna gå med på.

Røed avslutar med en mening som först kan verka alldeles för självklar: ”Mobbing er ikke greit på arbeidsplassen og i skolegården, og bør ikke være det i en større offentlighet heller”.

Han kan dock inte mena detta. Man får ju gärna mobba dem som inte tillhör de rättänkande. Överallt.
Yttrandefriheten kommer jag att tala om i två kommande arrangemang. Det verkar i alla fall som om det blir av Linköping den 11 februari på Utrikespolitiska föreningen. Och så Lars Vilks-kommittén. Den senare har lagts upp på Thomas Nydahls blogg Occident.

Det här inlägget postades i yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

172 svar på 1966: Here we go – again

  1. Från Graven skriver:

    Googlade [images] just ”Babi Yar” och klarade av ett dussin bilder innan jag fått nog.

    Doktorn – får man som en Garnichtsist till en annan föreslå ett förnyat ställningstagande?

    Det är inget nederlag att ändra sig; väcker tvärtom mycket respekt när man tillstår sina tillkortakommanden.

  2. Doktorn skriver:

    Från Graven
    det Armeniska folkmordet och Förintelsen är båda beskrivna på Wikipedia. Är Wikipedia pålitlig källa?

    http://www.historiography-project.com/misc/rebuttal.html

    Jag tror inte det.

  3. Från Graven skriver:

    Jodå – det finns enstaka fall av felaktiga och t.o.m. planterade artiklar på Wikipedia – men mest på obskyra ämnen.

    Wikimedia foundation har ordentligt med redaktörer som rättar fortlöpande.

    Dessutom är det alltid ”good procedure” att gå ned och kontrollera de källor Wikipedia hänvisar till.

    Jag tror du lugnt kan använda dig av följande artikel på engelska:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Babi_Yar

    Med förhoppning!

    Från andra sidan!
    Från Graven!

  4. Doktorn skriver:

    Från G.
    Angående Babi Yar – jag refererade ett domstolsutslag 1997. Du kan ha fått emotionellt spel av cirkulerade propagandabilder.

    Simon Wiesenthalcentret (och liknande forskare) har medvetet okritiskt tagit sina bröders sovjetkommunisternas beskyllningar av alla egna illdåd på tyskarna för historisk sanning – tyskarna skulle förintas såväl fysiskt (brandbombsarador) som moraliskt – för att aldrig mera uppstå.

    För att inskärpa vikten a egen stat offrades de egna, men eftersom tyskarna inge gjorde jobbet gott nog, tillfogades myter efter kriget.

    Det är mycket bra att tillstå tillkortakommanden och jag hoppas det också kan vara ömsesidigt.

  5. Tallskog skriver:

    Tack Doktorn för hederligt sanningssökande!

    FOLKMORD PÅ TYSKA FOLKET:
    http://nationell.nu/2014/12/10/den-etniska-rensningen-av-14-miljoner-tyskar/

  6. Doktorn skriver:

    Vi lever i en demokratisk diktatur. Våra folkvalda ansvarar inte inför oss – utan inför någon annan.

    Bevis – Reinfelt förlorade stort till ND pga. vansinnesinvandringen. Men vad skedde – partigruffet tystades och Fru Järn-Batra fortsätter på den inslagna linjen. Tydligare kan det inte bli.

    Carl Bildt är Bilderbergerveteran. Tror ni de jättehemliga Bilderbergermötena är kafferep för sociteten? Nej – husbondens röst talar och efterlevnad förväntas.

    Annar går det som för Olof Palme, Aldo Moro, John F. Kennedy och många andra bemärkansvärda, men för svenskar obekanta personer.

  7. Tallskog skriver:

    @ Doktorn

    Det tror jag också.

  8. Pöbeln skriver:

    Ok, lite för tydlighetens skull. (Ja, jag gör annat än att hänga på vilks på lördagskvällar).

    1. Jag lever med en Judisk man.
    2. Jag har arbetat under tio år med de sista överlevarna från förintelsen i sverige.
    3. Folkmordet i Armenien är ett helt obearbetat trauma,
    fyller alla med sorg när det pratas om. Hemskt. Men aningen hoppfullt ATT det iaf pratas om idag. Som jag har lärt mig genomfördes folkmordet av Kemalisterna(nationalisterna) och inte av Ottomanerna. Graven får gärna fylla på och ge sin syn, då jag inte är historiker.
    4. Jag säger det igen, jag äskar USA, nu har jag sagt det tio gånger och jag hoppas att Graven äntligen fattar. Min favoritthinktank är CFR for crying out loud.
    5. Våra meningsskiljaktigheter är kognitiva inte innehållsliga. Graven kan dra sina suror hur många gånger som helst och jag kan tycka illa om innehållet, men jag delar inte hanns problemanalys. Jag skulle vara glad om han kunde fokusera på analys istället. Jag får känslan av att det är detta Ludvig är ute efter också. Känns även som Heidegger är ute efter detta…

  9. Heidegger skriver:

    @Från Graven, Pöbeln, LLudvig K. och andra intresserade:

    Vad sägs om att beställa:

    https://www.adlibris.com/se/bok/manifest-for-en-ny-realism-9789171734365

    och sen diskutera den här på bloggen?

  10. Tallskog skriver:

    MORDET PÅ ARMENISKA FOLKET:

    Jag var nära vän med en armenier, vars mamma bevittnade mord på hennes lekkamrater och släktingar. Hjärtskärande.

    Denna blogg innehåller intressant information om de olika folkgrupperna i regionen:
    http://experimentlandet.blogg.se/2015/january/donmeh-infiltration-i-sveriges-regering.html

  11. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Du delar inte problemanalysen mellan vad som stipuleras i urkunderna (Koranen) och hur detta tillämpas – bl.a. i Saudiarabien?

    Inte ett dugg förvånad – Pöbeln – inte ett dugg!

    Sedan har du fortsatt ducka på följande frågor, så jag upprepar dem:

    Om det var ett ”sekulärt” folkmord…

    1. Varför var det då de kristna Armenierna som utgjorde måltavlan för folkmordet?

    2. Varför använde man sig av tvångskonverteringar till islam som en del av folkmordet?

    Nej du – Pöbeln – hal som en ål – ohederlig, och en islams apologet av det värsta slaget!

  12. Från Graven skriver:

    Jag tror det är viktigt att allmänheten kan få ta del av Ludvig K’s och Pöbelns argumentation – eller brist på den – i samband med vad som tillåts – eller inte, som snarare är fallet – m.a.p. problematiseringen av islamsk doktrin.

    Både Ludvig K och Pöbeln – har vid ett flertal tillfällen försökt dra ”rasist-kortet” mot de som vågar problematisera islamsk doktrin.

    Båda förnekar systematiskt några orsakssamband mellan islamsk doktrin och hur kvinnor behandlas i stora delar av den islamska världen.

    Mycket viktigt att folk lär sig den neo-marxistiska diskursen m.a.p. islam.

  13. Pöbeln skriver:

    @Heidegger
    Ja den ser intressant ut så varför inte. Ska försöka införskaffa den, får se dock när tid blir över till läsning.

    @Graven
    Ja, du stampar och stampar.

    1. Är inte alla Armenier kristna?
    2. Denna historia kan jag inte tillräckligt väl. Upplys mig!

  14. Lars Vilks skriver:

    Bra förslag från Heidegger, jag skall naturligtvis också titta på den nya realismen.

  15. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Jag stampar tills det blir övertydligt vad du och Ludvig K står för.

    Och jag fortsätter stampa så att ni aldrig kommer undan med att glida undan ert ansvar.

    1. Duckar igen!
    2. Det finns många islamska förtecken på det Armeniska folkmordet – inte endast tvångskonverteringarna till islam; men det faktum att icke-muslimer – explicit – var målet för folkmordet.

    Jag stampar och stampar.

    Och du duckar och duckar.

    Att exponera detta är ett mål i sig – du behöver aldrig ändra dig för min skull.

  16. Doktorn skriver:

    Eftersom det Armeniska Folkmordet kommit på tal:

    Det finns många historiska figurer att fiska upp ur ’the memory hole’, exempelvis Sabbatai Zevi och Donmeh-konvertiter samt Amalekiter ur den judiska fornhistorien. Med risk för att sprida okynniga konspirationer bland de vise:

    The Committee of Union and Progress, later known as Young Turk movement which was responsible for the fall of the Ottoman Empire and the genocide of Armenians, Greeks and Assyrians, was created and controlled by Jews. They belonged to a group called Donmeh, crypto-Jews who converted to Islam in order to hide their Jewish identity. These Donmeh Jews were also followers of Sabbatai Zevi, a self-proclaimed Jewish Messiah who converted to Islam as well. The international Jewish elite planned to create a Jewish state in Palestine but the problem was that Palestine was under Ottoman rule. Founder of the Zionist movement, Theodor Herzl wanted to negotiate with the Ottoman Empire for Palestine, but he failed. The international Jewish elite wanted to gain control over the Ottoman Empire and destroy it in order to free Palestine, therefore the crypto-Jews of the Donmeh group founded the Committee of Union and Progress under the guise of a secular Turkish nationalist movement. The Young Turks had at least two congresses (1902 and 1907) in Paris in order to plan and prepare a revolution in order to gain control over the Ottoman Empire. In 1908, the Young Turks launched a revolution and forced Sultan Abdul Hamid II into submission.

    The international Jewish elite provoked the first world war in order to achieve several goals, including the revolutions in Russia and Germany and the destruction of the Ottoman Empire. In 1917, Great Britain signed the Balfour Declaration, the promise for the creation of a Jewish state in Palestine. British troops could gain control over Palestine and prepared it for the creation of a Jewish state in Palestine. Crypto-Jew Mustafa Kemal Ataturk created a Turkish Republic in order to destroy the Ottoman Empire completely. The Jewish revolutionist Alexander Parvus (who got rich through arms trading) was the financial adviser of the Young Turks and the Jewish Bolsheviks supplied Ataturk with 10 million gold roubles, 45,000 rifles, and 300 machine guns with ammunition. In 1915, the Young Turks committed a genocide against the Armenians, but also against the Greeks and Assyrians. The main reason for the Jewish genocide of the Armenians is that the Jews believe that the Armenians are the Amalekites, the arch enemies of the Israelites (Jews believe they are the descendants of the ancient Israelites). The Turkish government and Jewish groups such as the ADL deny the Armenian genocide, highly likely because the key persons of the Young Turk movement were Jewish, including Mustafa Kemal Ataturk.

    Jewish author and rabbi Joachim Prinz confirmed in his book “The secret Jews” that Ataturk was a donmeh crypto-Jew (page 122).

    Från artikel av Andrew Anglin, mäkta populär men knappast ’accepterad’. Döm själv.

  17. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Bra idé.

    Beställer.

  18. Ludvig K skriver:

    Jag ska försöka delta i läsecirkeln också. Men då får det bli skärpning här i forumet, det här med konspirationsteorier á la ZOG och ifrågasättande av folkmord är för mörkt för mig. Doktorn, Tallskog och minnesdagen: lägg bara ner nu, det är inte roligt.

  19. Pöbeln skriver:

    @Ludvig K

    WORD!

  20. Lars Vilks skriver:

    Jag håller helt med dig angående konspirationsteorierna. Men som du kanske har sett kommenterade jag saken. När teorierna började dyka upp undrade jag hur länge det skulle pågå innan någon reagerade. Och det tog lite längre tid än jag trodde.

  21. Från Graven skriver:

    OK – då har jag ett eget önskemål för att denna läsecirkel skall bli optimalt givande:

    Pöbeln och Ludvig K kan vänligast upphöra med rasist-anklagelserna mot de som analyserar islamsk doktrin.

  22. Ludvig K skriver:

    Hm, ja, vi får väl se. Om du tycker det kravet står i proportion till mitt önskemål får det stå för dig. Men jag ska lägga manken till. Så vitt jag vet var det några trådar sedan du fick ta emot sådana etiketter.

  23. CeDe skriver:

    Hm, börjar likna lite sandlåderetorik här – om du får se på min så får jag se på din.

  24. Doktorn skriver:

    Mera icke-historia

    Kristendomen är för de skriftlärde en ytterst beklaglig irrlära.

    I Esters bok har vezir Haman påpekat judnarnas olagligheter i Persien. Kung Ahasuerus är emellertid gift med Ester. Hennes kahaläldste Mordekai får Ester att dansa en erotisk dans för kungen och till belöning kräva hämnd. Haman och alla Hamans 10 söner hängs. Judarna får dessutom lov att döda ytterligare 75 000 av sina fiender (vänner av lag och ordning). Åminnelsehögtiden är Purim, judarnas största religiösa fest.

    Armenierna var först att kristnas, 301 AD.

    In 1839 the British Jewish-Christian missionary Joseph Wolff was struck

    ’that the Armenians, who are detested by the Jews as the supposed descendants of the Amalekites, are the only Christian church who have interested themselves for the protection and conversion of Jews.’

    Scottish missionaries Andrew Bonar and Robert Murray M’Cheyne suggested that what they saw as “the peculiar hatred which the Jews bear toward the Armenians may arise from that Haman was an Armenian.

    Another Jewish traveler reported that among Armenians who traded with Jews in eastern Galicia, there was a practice of mourning Haman’s death on Purim, and lighting candles in his memory.

    (Från Wikipedia om Amalek)

    Purim kunde ha varit det första armeniska folkmordet.

  25. Doktorn skriver:

    Ludvig K och samtliga medhållare!

    Förr eller visar sig yttrandefriheten lika besvärlig för diktatorn som hans hjärnvaskade undersåte.

    Vettet sipprar ut och känslorna växer till.

    Varifrån tror Ni alla bödlar rekryteras?

  26. Pöbeln skriver:

    ”Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör.”

    Gravens besatthet vid kategorier lider just av detta. Muslimer är si, neo-marxister så, osv. Du bedömer alltså individer utifrån kategori.

    Nu finns det ju grader i helvetet, och jag ser dig inte ens i närheten av det moras som Minnesdagen eller tallskogen står för. Det vill jag ha sagt.

    Vad Vilks anbelangar, har jag alltid sett honom främst som en provokatör av den ”liberala hjärnan”, kortslutningen som sker när rättigheter står emot varandra. I Fallet Nimis stod äganderätten mot rätten att finnas till. I RH står yttrandefriheten under lupp med sina inneboende liberala konflikter. RH är således framförallt en intern historia.

    Det lustiga med RH är att den fått alla på vänsterkant att skynda ut till liberal-demokratins försvar.

    Å andra sidan har jag svårt att se dess positiva inverkan på liberalisering av Islam, min känsla är att det snarare skapar låsningar och radikalisering. Sen har vi min största oro, nämligen att RH stärker de bruna krafternas position, dvs det främlingsfientliga och anti-liberala.

  27. Från Graven skriver:

    Så var vi då tillbaka på ruta ett.

    Pöbeln har skapat sin halmgubbe och förmår inte att göra sig kvitt den.

    Ludvig K har kanske korrigerat sitt beteende, det återstår att se.

    Jag menar att det står er fritt att ha vilka förklaringsmodeller ni vill på olika tillstånd i världen; men när ni opåkallat dra rasistkortet då blir ni aktiva – snarare än passiva – medlöpare till omänskliga doktriner.

    Vad avser begreppet ”rasist” så håller vänstern sakta på att förlora tolkningsföreträdet; en verklighet Pöbeln finner det svår att vakna upp till.

    Pöbeln – här på Vilks.net har du förlorat det tolkningsföreträdet, helt och hållet, för länge sedan.

    Du är helt enkelt totalitära tankesystems duktiga idiot.

  28. CeDe skriver:

    Pöbeln, ställ ifrån dig cykeln. Du ger alltså en liten streckteckning skulden för att ALLA på vänsterkanten blir liberaldemokrater och att muslimer radikaliseras, främlingsfientligheten eskalerar och de bruna flyttar fram sina positioner.
    Och allt detta anser du då säkert också att LV borde ha kunnat förutspå när han satt och tecknade en liten hund, som han påstod skulle föreställa någon som ingen ändå vet hur han ser ut.

  29. Från Graven skriver:

    Dubbelpost (tyvärr):

    Vad avser begreppet ”rasist” så håller vänstern sakta på att förlora tolkningsföreträdet; en verklighet Pöbeln finner det svår att vakna upp till.

    Pöbeln – här på Vilks.net har du förlorat det tolkningsföreträdet, helt och hållet, för länge sedan.

  30. Pöbeln skriver:

    @Cede
    haha. Det var roligt.

    Men, visst tror jag LV kunde förutspå detta(dock inte genomslaget). Han har ju trots allt lång erfarenhet från Nimis. Nimis är på många sätt snarlikt RH.

    @Graven
    Nu skjuter du med lösa skott. Är Vilks.net helt frånvänt hur samhället i stort tolkar rasism? Det finns inget radikalt i det citatet jag postade.

  31. Från Graven skriver:

    Nja – de (medvetna) misstag du gör ligger ju snarare på hur ohederligt du tillskriver andra ”synen på muslimer”.

    Om det finns en logik i vänstern extensiva tolkning av begreppet, så renderar ju du den meningslös med hur du tillämpar den.

  32. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Kortfattat:

    Jag analyserar doktrinen

    Du försöker tillskriva mig personliga omdömen om muslimer

    Sådana attitydundersökningar företas emellertid inte av mig, utan av opinionsundersökninginstitut: PEW Reseacrh, Gallup, ICM Resecarch, med noggrant hänvisade källor.

    Men för all del: fortsätt skjuta på budbäraren – du gör dig ju bara ännu löjligare än vad du redan är.

  33. Pöbeln skriver:

    Tyvärr graven är du nästan tvångsmässig i ditt tolkande av ÄR istället för GÖR. Likadant i din rasistiska idévärld som i din sexistiska. du kan helt enkelt inte låta bli.

    ”Malena har silikontuttar därför ÄR hon falsk”. Ett bisarrt resonemang. ”Urkunden säger spöa kvinnan, därför ÄR muslimen kvinnomisshandlare.

    Är det bara jag på Vilks.net som tycker dessa tankar är ur led?

  34. Från Graven skriver:

    ”Urkunden säger spöa kvinnan, därför ÄR muslimen kvinnomisshandlare”

    (medveten )förvrängning igen.

    ”Om urkunden säger att kvinnan är underställd mannen, och att han bör slå henne om hon inte lyder, kan det då bidraga med en förklaring till observationen om hur kvinnor inte får köra bil i Saudiarabien, och pryglas offentligt om hon ses på stan med en man annan än sin man/bror?”

    Men distinktionen mellan dessa två frågeställningar ligger det inte i ditt intresse att förstå.

    Hellre då vantolka i ett bibehållet skyttegravskrig.

  35. CeDe skriver:

    Pöbeln,
    Hur kan du likna Nimis vid RH. Nimis är väl älskat av de flesta och kommunen har lagt ner vapnen och subventionerar båtfärder till Nimis för turister och markägaren har nog gett upp.

  36. Pöbeln skriver:

    Så här har du aldrig uttryckt dig förut. T.o.m ödmjukt genom att fråga. Kan urkunderna bidraga till en förklaring till politiken som förs i Saudiarabien?

    ”Säkert!”, skulle jag då svara. Det tillsammans med flertalet andra samverkande anledningar, såsom tradition , nedärvda maktordningar etc. Maktordningar som genomsyrar såväl familj som kungahus. Kvinnans ställning är dessutom underordnad i alla kulturer vilket vi blev påminda om re: sexismen som ploppade upp iom Malena här på bloggen.

    Alltså, säkert, men långt ifrån den enda anledningen.

  37. Pöbeln skriver:

    Cede
    Har du missat tio år av dispyter och ilska. Nimis har väl alltid gillats av konstvärlden, men för övrigt har det nog mest provocerat. Eller vad säger Vilks själv?

  38. Heidegger skriver:

    @Pöbeln

    Nja det där med underordning är nog en sanning med modifikation: I New York tjänar kvinnor mellan 20-30 signifikant mer än männen i samma åldersintervall. I Sverige satsas betydligt mer pengar på bröstcancer än på testikelcancer trots att den senare åkomman är vanligast. Kvinnor döms till betydligt (!) kortare straff för samma brott, arbetstid (hemarbete+arbete) är större för män än för kvinnor i Sverige.. Finns massor av exempel…

  39. CeDe skriver:

    Pöbeln,

    Nej, vissa klarar av att reagera civiliserat på provokationer.

  40. CeDe skriver:

    ps, men det är inte reaktionerna som ska styra provokationerna.

  41. Från Graven skriver:

    Utmärkt

    då har vi nått så långt

    det kan nog bli en konstruktiv läscirkel

  42. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Får jag föreslå att du kopierar/klistrar in något ur mina tidigare uttalande som du verkligen stör dig på – på ämnet islam?

  43. Pöbeln skriver:

    Jag stör mig inte så mycket på dina uttalanden om Islam, som jag stör mig på din trångsynthet kring orsak och verkan. Du anstränger dig verkligen för att hitta en essens i dina super-kategorier som du sedan kan härleda och applicera på alla derivat från den kategorin. ”Sura an Nisa dålig därför muslim dålig och misogyn”.

    Det är ju då enklare för mig att dra slutledningen att du uttalar dig misogynt mot Malena, och därför sprider misogyna föreställningar.

  44. Från Graven skriver:

    Ser man på!

    Men angående mina uttalanden om ISLAM så hittar du inget värt att kopiera & klistra?

  45. Från Graven skriver:

    Om inte – utmärkt!

    Då kan du ju börja kalla mig sexist istället för rasist; så får du ju tillfredsställelsen att i alla fall kalla mig någonting!

    Det är ju åtminstone ett fall framåt.

    (och det kan jag leva med för läsecirkelns skull)

  46. Heidegger skriver:

    @Från Graven

    Jag vet inte vad ”sexist” betyder? Jag definierar mig definitivt som antifeminist, och hävdar att alla skall behandlas som individer med lika rättigheter och skyldigheter som Pär Ströms ”jämställdism” ungefär..

  47. Från Graven skriver:

    Heidegger,

    Jag är naturligtvis vare sig rasist eller sexist/misogyn, men jag är villig att möta Pöbeln halvvägs för att få till stånd ett bättre klimat för läsecirkeln – som jag ser mycket fram emot.

    Jag läste förordet igårkväll.

  48. Heidegger skriver:

    @Graven

    Vad Kul! Jag tycker boken är riktigt intressant, även om mycket tål att diskuteras!

  49. Pöbeln skriver:

    @Heidegger

    Bara en fråga så att jag förstår dig.

    Föds alla individer med samma utgångsläge för vad som är möjligt att uppnå under livet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.