1969: Chockerande

Om någon skulle ha missat den är den här, artikeln om Dieudonné M’Bala M’Bala. Läser man den framstår rasismen i Sverige som en viskning i motvind. Som man kan förstå pressas yttrandefriheten så långt att den har renderat och renderar Dieudonné ett stort antal rättsprocesser.

Ingela Lind undrar om konst i sin recension (DN) av en bok om Hans Bellmer: ”Hur kommer det sig att Bellmers foton av den hopbuntade kvinnokroppen och inte hans söta porrteckningar har förvandlats till konst? När och hur kan det mest vidriga bli något mer än chock?”
Trots sina många år i konstbranschen har Lind inte fattat det där med överskridande. Emellanåt kan det handla om rätt starka saker, i varje fall när de tillkom. Idag kan det möjligen skapa lite feministoväsen men Bellmer intar en säker position (rankad 381). Och på tal om chock som konst är det obegripligt hur Lind kan missa surrealismens som definierade konstupplevelsen som just en chock. Konstvärlden (förr i tiden) valde chock snarare än försiktig kittling.

Jag skulle vilja säga att det är lite läge för avantgardets återkomst. Det avskaffades med postmodernismen eftersom samsynen med konstinstitutionerna och kommersialismen blev något för uttalad. Men en icke obetydlig comeback kom genom bland andra Hal Foster och Benjamin Buchloh som framgångsrikt satsade på nymarxismen och den postmoderna institutionskritiken. Man tog den på djupaste allvar även om man måste säga att den snabbt, alltför snabbt blev hipp på alla medvetna museer (Cindy Sherman, Sherrie Levine, Louis Lawler t ex). De bidrog till att ge fotfäste åt den politiska konsten och den har ju fortsatt att dra i detta snöre. Numera kan man inte kalla den för avantgardistisk eftersom den är huvudrätten på alla utställningar världen över med självaktning. Men i denna konsensus, där inga moteldar tillåts finns det ett intressant utrymme för ett klassiskt avantgarde. Svårigheten ligger i att det inte finns några progressiva gallerier eller konstvärldsagenter som kan tänka sig att ifrågasätta den internationella samtidskonstens proklamationer om rättvisa åt alla.

Det här inlägget postades i konstteori, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

141 svar på 1969: Chockerande

  1. Pöbeln skriver:

    @Heidegger
    Kanske mer ärligt att länka till Timbro där föreläsningen gavs, än till SD:s propagandakanal.

    http://timbro.se/evenemang/bo-rothstein-forelaser-om-identitetspolitik-hotar-politiken-den-nordiska-samhallsmodellen

    För övrigt är identitetspolitikens motto: Tala – Lyssna. På så sätt kan vi dela erfarenheter och inte alls, som Rothstein menar, isolera oss. Jag kan tex genom att lyssna förstå en transsexuell person som talar, åtminstone partiellt. Detta är själva essensen i Spivaks ”Kan den Subaltern tala?”.

  2. Heidegger skriver:

    @Pöbeln. Men ärligt talat Pöbeln, menar du på allvar att en intelligent och empatisk person på allvar skulle lägga någon vikt vid om någon var transsexuell, homosexuell eller färgad? Hur kan du tro något sådant? Själv älskar jag dyra kläder pch klockor, men bryr mig inte det MINSTA om vad andra gillar! Om nu någon skulle lägga märke till en sådan sak, ja då är det ju DEN individen som har problem, den ”subalterne” kan då mycket enkelt välja att umgås med andra personer.. Förklara problemet för jag förstår VERKLIGEN inte!

  3. CeDe skriver:

    Vilken som är budbäraren tycks viktigare för Pöbeln än själva budet.

  4. Doktorn skriver:

    Franfurterskolans negativa dunster genomsyrar Ingela Linds tankevärld om en i sin man förälskasd psykiskt skör kvinnas tragiska öde i en mansdominerad kultur. Denna del av rescensionen, kompletterad med sin obligatioriska tillbakablick på nazismens ondska är inte hennes egna tankar – utan ’gripna ur luften’ – från rådande ’Zeitgeist’ – det är ju pricis så här sorgligt det står står till med de genomsnittsintellektuellas skriftställeri.

    Men sedan kan hon ändå inte låta bli att reagera på det satanistiska inslaget i resencerad konst. Det gör hon helt naivit och ärligt – utan förebild.

    Varje konnässör kan rekommenderas en titt på de ur konservativ akademisk värld ’marginaliserades’ rön, t.ex.

    http://henrymakow.com/2015/01/ten-signs-western-society.html

  5. Heidegger skriver:

    Intressant att Lyotard, foucault och Derrida alla svängde mot slutet av sina karriärer, mer eller mindre övergav det postmodernistiska imperativ de själva skapat. Även Habermas har ju visat sin oro för den identitetspolitiska utvecklingen…

  6. Anders skriver:

    Märkligt att du Lars som har tagit yttrandefriheten till din barm, inte uppmärksammar detta:

    http://www.dn.se/nyheter/nazister-sparrade-av-svenska-redaktioner/

  7. Från Graven skriver:

    Mångfald är i.o.f.s bra – men tänk att så många av mångfaldsförespråkarna ägnar sådan glädje & energi åt att slå något hårt i huvudet på de som faller utanför ett snävt konsensus.

    En gång härförleden ställdes frågan om vem som egentligen är ”främling” i dagens Sverige. Diskursen var iofs tydlig: frågan skulle ses som en retorisk belysning av att det inte finns några främlingar i Sverige; och rottingen märkt ”främlingsfientlig” var sannerligen höjd i beredskap för en ordentlig dans på den svarandes byxbak.

    Jag dristade mig till att svara ”Främling är den som slänger sin dotter från en balkong för att hon har förväntningar på ett visst mått av individuell frihet”

    Det vart naturligtvis kortslutning – och lösningen blev att inte tillåta att det svaret överhuvudtaget gavs.

    He he…

    ”Tala” endast om du har något politiskt korrekt att säga, och ”lyssna” endast om något politiskt korrekt sägs.

    Jo, kyss mig!

    (metafor där, Pöbeln, så stoppa undan munsprejen)

  8. Från Graven skriver:

    Trevligt att se att Anders är tillbaka.

    Här kommer ett citat från dig:

    ”Jag tror livet blir lite roligare om man inte hatar sig igenom det. Yttrandefrihet ja, respekt inför andra människor ja. Yttrandefrihet under ansvar. Bara för att jag får så kanske jag inte behöver dra det till sin yttersta gräns. ”

    Min fråga är nu varför det skall visas respekt för religiösa ikoner vars påbud är människofientliga?

  9. Heidegger skriver:

    @Från Graven trevligt att se att du fortfarande är med oss där från andra sidan.. Blev lite oroad där!

  10. Pöbeln skriver:

    @Graven
    Graven har nu re-bootats och börjar således om från noll.

  11. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Livet utanför vilks.net bankade på dörren!

    Pöbeln

    Droppen urholkar stenen

  12. Rurik skriver:

    Märkligt att du Anders inte har uppmärksammat detta ”Om någon skulle ha missat den är den här, artikeln om Dieudonné M’Bala M’Bala. Läser man den framstår rasismen i Sverige som en viskning i motvind. Som man kan förstå pressas yttrandefriheten så långt att den har renderat och renderar Dieudonné ett stort antal rättsprocesser.”
    Så skriver Lars idag.
    Kanske du skulle göra dig besvär att läsa ?

  13. Pöbeln skriver:

    @Heidegger
    Jag tror nog att den homosexuelle lägger vikt vid det, och dessutom är väldigt medveten vilka diskrimineringar en varit med om under livet. Du kan såklart fortsätta leva dit CiS liv och konsumera hur dyrt du vill, men de av oss som har intresse av att förminska diskriminering i världen fortsätter med identitetspolitiken.

    Mitt svar till dig utgick för övrigt från att du tagit del av Rothsteins anförande på Timbro.

  14. Pöbeln skriver:

    Om du Rurik besvärade dig att läsa hade du märkt att Anders länkar till ett helt annat hatbrott, i Sverige…

  15. Anders skriver:

    Från Graven, för att alla som är troende inte är bokstavstrogna. Och det gäller alla oavsett tro. Nämn en punkt där förnedring, mobbning, och hat har gjort världen lite bättre? Och är det så att du vill att jag skall rada upp sjuka bibel-ord så är det bara att säga till. Frågan är om Lars tillåter långa inlägg här i bloggen.

  16. Anders skriver:

    Rurik, jag reagerar på att Lars inte har tagit upp nazisternas attentat mot redaktionerna innan han skrev detta inlägg. Det framstår lite som att Lars är blind på det högra ögat.

  17. Från Graven skriver:

    Q (från mig): varför det skall visas respekt för religiösa ikoner vars påbud är människofientliga?

    A (från Anders): för att alla som är troende inte är bokstavstrogna.

    Är det någon mer än jag som upptäcker en fallacy i Anders svar?

  18. Rurik skriver:

    Anders : Lars skriver ”Läser man den framstår rasismen i Sverige som en viskning i motvind.”
    Han har alltså prioriterat att skriva om något han finner angelägnare.
    Där har du alltså svaret på din fråga.

  19. Från Graven skriver:

    Anders – du får en chans till, till att formulera ett nytt svar.

    Det där svaret håller nämligen inte. Jag hoppas att du inser det?

    (nu hoppas jag i.o.f.s lite i hemlighet att Anders inte alls skall se något problem med sitt svar [för Anders position är nämligen ohållbar] – låt oss se ifall han går i fällan)

  20. Lars Vilks skriver:

    Jag har inte något speciellt att säga om det. Ett patetiskt försök från en liten grupp som förtvivlat vill ha lite uppmärksamhet. Mottagarna fick väl inte bära något större lidande.

  21. Doktorn skriver:

    ’Aktivism’ anses hedrande så länge det gäller ’greenpeace’ eller annan av mydnigheterna godkänd hållning syftande till ’förändring’. Nu har ett nassetämplat gäng genomfört ett helt ’attentat’ för att fästa uppmärksamheten på tyskarnas lidande under krigets slutfas och efter freden – en diger faktasamling förpassad till ’the memory hole’. Jag tycker man skall vara opartisk och har inga problem med ’attentatet’. All ’semiotik’ ger anledning till efterforskning – men önskar man tillhöra mobben, kan man ju låta bli.

  22. Pöbeln skriver:

    @Graven
    Nu kan du ju inte göra en fälla, och sen skrika till alla, ”Hoppas ni går i min sluga fälla nu, hehe!”, och sen stå där nöjd med ditt upptåg. Nej, du trampade rakt ner i din egen grav den här gången.

    Men lustigt var det att titta på…

  23. Från Graven skriver:

    Pöbeln – man tackar.

    Att underhålla är ju halva poängen

  24. Anders skriver:

    Från Graven, varför håller inte svaret? Förstår du inte svaret?

    Jag kan inte ge dig ett annat svar här, men jag kan tänka mig att träffas och samtala om frågan. Saken är den att jag själv är uppväxt i ett fanatiskt religiöst hem och har blivit ställd inför dessa frågor IRL. Jag har fått stå till svars inför åsikter som extrema personer i vår församling i Norrbotten yttrade. När det pratas om att man skall förnedra en tro osv, finns det alltid ett litet barn i bakgrunden för mig. Ett barn som litar till vad deras föräldrar lär ut, ett barn som litar blint på den tro som serveras. Och när livet börjar med att jag är hatad pågrund av min tro kanske det för med sig mindre bra beståndsdelar. Peace love and understanding

    Ps, om vi skall försöka träffas kan vi växla uppgifter via Lars kanske? Fungerar det Lars?

  25. Anders skriver:

    Men trots allt ett försök att tysta media Lars, men det kanske inte handlar om yttrandefrihet till 100% för dig?

  26. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Visst kan det vara bra med insatser mot diskriminering: i USA är t.ex. Är Ålder inför arbetsintervju hemlig, det tycker jag är helt ok, men det räcker med lite vanligt sekulärt bodförnuft för en sådan sak. Staten skall också behandla alla lika. Vad jag vänder mig emot är att du vill att alla ska sitta runt lägerelden och spela gitarr, och för det målet är du beredd att skrota både yttrandefrihet och äganderätt. Om jag trodde att den samlade lyckan skulle maximeras om dina idéer realiserades skulle jag köpa allt. Med historien i backspegeln så verkar det dock föga troligt.

  27. Heidegger skriver:

    @Anders då vore det väl lysande med förbud av religiös indoktrinering av personer under 18 år i kombination med upplysning i skolan ? Att tuta i barn att de ska vara rädda för ett evigt helvete borde vara straffbart..

  28. Från Graven skriver:

    Tack för inbjudan – jag återkommer med ett svar.

    Svaret håller inte därför att de människofientliga påbuden kvarstår, oavsett om de tillbedjande är en heterogen skara.

    Jag ser ingen anledning att respektera omänsklig doktrin och dess representanter bara för att den moderata fraktionen råkar hålla med mig om att den är omänsklig.

    Däri ligger the fallacy.

    (gillar inte riktigt de översättningar jag hittar på begreppet – någon som har ngt bra?)

  29. Heidegger skriver:

    @Graven @Anders. Fixa twitter så kan ni skicka privata meddelanden sinsemellan

  30. Från Graven skriver:

    Tack, bror Heidegger!

    Vad sägs, Anders?

  31. Anders skriver:

    Heidegger, ja det skulle jag kunna skriva under på, kanske lite svårt att följa upp bara. Men tanken är klart vettig.

  32. Anders skriver:

    Heidegger, Då tänkte jag på din kommentar ang 18års gräns. Twitter, ska tänka på det.

  33. Lars Vilks skriver:

    Det får vara någon realism i försöken för att det skall vara intressant. Etablissemanget brukar inte väja för nazister, tydligen är dessa inte tillräckligt skrämmande.

  34. Lars Vilks skriver:

    Jodå, vad herrarna önskar utför jag gärna.

  35. Från Graven skriver:

    Tyvärr lägger FN’s deklaration om MR den religiösa fostran i föräldrarnas händer.

    Här finns en inbyggd konflikt med religionsfrihetens negativa aspekt (rätten att få avstå religion); gränsdragningen haltar betänkligt till fundamentalisterna fördel.

  36. Anders skriver:

    Hot om att tysta är väl skrämmande nog Lars? Det borde ligga dig varmt om hjärtat (menar det). Men när jag går in här och läser på din blogg ibland får jag känslan av att du är jäkligt enögd, du förlöjligar rädslan över att nazister angriper en demonstration i Kärrtorp, du ignorerar nu detta tilltag från samma gäng. Men att ett fönster hos din gallerist har gått sönder skriver du om! Jag får en känsla av att du sitter i knät på de högerextrema (mer än en känsla kanske). Och jag är väldigt nyfiken på vad din väninna Marianne Lindberg de Geer som har stått upp och försvarat dig i vått och torrt står i dag. Hon har försvarat dig i Östersund, Publicistklubben och uttalandet ang att det var tjänstefel av Moderna Museet att inte ställa ut dig. Och säkerligen många fler gånger än dessa.

    Nu idag är hon ju själv chef över en stor svensk konstinstitution, jag väntar nästan på affischnamnen Vilks och Park skall dyka upp där snart. Eller vad säger du Marianne Lindberg de Geer? Kanske lite bilderböcker av Dan Park på barnavdelningen?

  37. Anders skriver:

    Från Graven MR=?

  38. Från Graven skriver:

    Mänskliga Rättigheter

  39. Heidegger skriver:

    Men herregud Anders, varför skulle LV vara högerextrem?!! Han beskrev ju just högerextremismen i Frankrike ovan…

  40. Heidegger skriver:

    ..sedan ska man väl så långt som möjligt undvika att säga sådant som är självklart..

  41. Anders skriver:

    Det är inte så lätt att stå emot psykisk terror för ett barn. Bara vetskapen om att ett brott mot den oändliga och svårtydda syndakatalogen kan skilja mig från min familj och sätta mig i ett evigt helvete, inger respekt. Det var inte för inte som ”Som en tjuv om natten” visades flitigt i kyrkorna på 80-talet. Och jag minns känslan när ”Life of Brian” gick upp på biograferna. Jag läste om den, men fick inte se den. Det var nämligen synd att gå på bio och inte minst om man skulle se ”Life of Brian”.

    Jag kanske måste tillägga att jag ingen tro har i dag. Jag fick min dos som ung.

  42. Heidegger skriver:

    @Anders. Religion är väl aldrig bra, om inte omständigheterna är sådana att det motiverar en sådan vanföreställning. Begruper inte varför man inte lär ut någon form av religionskritik?

  43. Anders skriver:

    Saken är den Heidegger, fanatiskt troende föräldrar lär ut till sina barn skolan ljuger. Det är ju inte för inte som religiösa friskolor kommer till. Jag fick veta att allt som undervisades angående evolutionsläran var falskt. Universum skapades på 6 dagar och den sjunde var vilodagen. Inte konstigt att detta bibelord har tyngd:

    Andra moseboken 31:14

    ”Ni ska hålla sabbaten, den ska vara helig för er. Den som vanhelgar den ska straffas med döden. Var och en som utför något arbete på sabbaten ska utstötas ur sitt folk. Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.”

  44. Heidegger skriver:

    @Anders. Det här med tolka Bibeln metaforiskt har jag aldrig förstått antingen är det väl Guds ord eller också inte; hur ska man välja det som Gud menar och inte menar?

  45. Rurik skriver:

    Verkar vara en helt fasansfull uppväxt , Anders.
    Men undrar om dina föräldrars sekt också lärde ut att Lars Vilks är högerextremist ?

  46. CeDe skriver:

    Anders, om du har lyckats komma undan en totalitär indoktrinering varför söker du dig då frivilligt in i en ny enögd ideologi?

  47. Anders skriver:

    Heidegger, man kan ju onekligen säga att de heliga skrifterna onekligen är luddiga. Ta bara exemplet med hur många fanatiskt kristna har tolkat detta bibel citat:

    Femte moseboken 5:11

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    De bokstavstrogna har av någon märklig grund tolkat det som att vi inte skall svära, banna typ säga Herre Gud (svordomar) osv. Min tolkning är att vi inte skall gå ut i krig i Guds namn eller som pastorn i Knutby, som både knullade unga tjejer och fick dom att mörda i Guds namn. Det är min tolkning 😉

  48. Anders skriver:

    Vad menar du CeDe? Vilken ideologi söker jag mig till?

  49. Anders skriver:

    Heidegger, man kan ju onekligen säga att de heliga skrifterna onekligen är luddiga. Ta bara exemplet med hur många fanatiskt kristna har tolkat detta bibel citat:

    Femte moseboken 5:11

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    De bokstavstrogna har av någon märklig grund tolkat det som att vi inte skall svära, banna typ säga Herre Gud (svordomar) osv. Min tolkning är att vi inte skall gå ut i krig i Guds namn eller som pastorn i Knutby, som både knullade unga tjejer och fick dom att mörda i Guds namn. Det är min tolkning 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.