Jag fick tidigare idag (eller rättare sagt igår) besked om att Universitetet i Karlstad inte längre ville genomföra den planerade föreläsningen för Utrikespolitiska Föreningen. Säkerhetsskäl, säger man. Vad jag vet är det inte polisens uppfattning utan rektorns egna spekulationer. Yttrandefriheten vid universiteten bestäms med andra ord genom tillräckligt mycket våld. Det kan också finnas andra skäl. (UT San Diego)
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Ser man på. Islamiska staten, IS, har utökat sitt geopolitiska inflytande. Jag som trodde att solen alltid skiner i Karlstad. Nu är det mulet.
Det kan vara så enkelt Lars,
att man på allvar börjat frukta dödliga attentat och därför avstått den glans man ursprungligen planerat genom Ditt deltagande i sin vitterhetsdebatt.
Innan blod hade spillts, var Ditt livvaktsentourage till färgstark krydda vid uppträdanden.
Men människor lyder bly
och denna insikt kan inte raderas från rektors samvete.
Har et universitet som utestenger Lars Vilks livets rett?
Detta är svårt att läsa. Det är en svår tid att leva i. Att förstå – och jag vill skriva -Lars Vilks har gjort mycket för att synliggöra – vår demokrati är hotad. Vår civilisation är hotad. Rättigheter och friheter som generationers, generationer har mejslat fram i utveckling mot ett bättre och bättre sätt att leva tillsammans, är hotad. Att se hur en genomtänkt strategi för att åstadkomma så mycket skada som möjligt genomförs. Att rasera historiska platser. Att radera ut befolkningar. Att sätta in stöten där den troligtvis åstadkommer största rädsla. En våldsmakt som vill betvinga världen. Och vad gör världen för att det skall vara andra krafter som får möjlighet att vinna våra hjärtan och våra huvuden. Det är utmanande frågor och utmanande att vara människa.
Det är lätt för dig att säga Lars. Du har livvakter. Det är inte du som blir mördad utan det är människorna i din närhet som blir det
Ännu en misstänkt och gripen för delaktighet i terrorbrotten i Köpenhamn. Vargar jagar sällan ensamma.
Den svenska svansföringen är alltid hög då man internationellt försvarar yttrande- och åsiktsfrihet.
Då denna däremot ska debatteras på hemmaplan gömmer man sig bakom Potemkinkulisser och dåliga ursäkter.
Ett universitet ska vara ett lands högborg för att försvara den värdegrund som man så ofta upprepar som ett mantra. Då nu Karlstads Universitet vekt avbokar föreläsningen, visar man med full tydlighet att kluvna tungors budskap gäller.
De enda som myser nu är islamistiska terrorister som ser att våld fungerar som avskräckande mekanism.
Vekt värre Karlstads Universitet!
Kopia av mitt mejl till Universitetet i Karlstad:
Hej,
att inte låta Lars Vilks hålla en föreläsning med säkerhetsrisker som svepskäl är fegt och ovärdigt ett lärosäte. När Jan Gambring vid samtal med polisen kan ”utläsa mellan raderna (sic!)” att mötet inte skulle vara riskfritt, och polisen samtidigt säger att de kan garantera säkerheten, uppstår lätt misstanke att bakom Gambrings lyhördhet ligger andra skäl.
Förvisso är Vilks den minst politisk korrekte konstnär i det här landet. En man som inte räds att gå mot strömmen och umgås med suspekta figurer. Och blir därför totalt utfryst. Han får inte ens någon gallerist att få sina verk visade hos. Den han hade i Malmö fick slå igen. På Vilks sista utställning där fanns det några poliser men inga som helst tecken på något hot. Och Malmö, med sina 40 000 -50 000 muslimer, torde vara ett för Viks farligare ställe än Karlstad.
Det minsta en högskola kan göra för yttrandefriheten är att låta Vilks hålla sin föreläsning.
Mvh
Leo Kramár
förfatare till Rasismens ideologer. Från Gobineau till Hitler,
översättare
Kom igen nu. Polisen har inga problem med att garantera säkerheten. Det är rektorns uppfattningar, vad den nu i verkligheten grundar sig på, som är problemet.
Egentligen märkligt att Karlstad Universitet avböjer, de lägger rimligtvis ett ex. antal miljoner på PR, vilket PR skulle det inte vara att stå upp för yttrandefriheten?
Det går inte att garantera varken Vilks eller publikens säkerhet, vilket pucko till polisbefäl har lämnat dylika garantier….?
Patrick Rizzi
Du glömmer vem som är målet för de angrepp Lars Vilks utsatts för.
I Köpenhamn var det rena tillfälligheterna som gjorde att mordattentatet misslyckades.
Livvaktskydd är ingen garanti för överlevnad , något som det mer professionellt utförda attentatet i Paris visade.
Polisen säger sig kunna garantera säkerheten.
Den som misstror polisen kan stanna hemma.
Rurik
Vad polisen säger är inte att lita på, hur skulle de kunna säga något annat och inkompetensförklara kåren…
Här är du ute och reser Mohammad. Säkerhetspolisen gör sin bedömning om de kan garantera säkerheten. Garantin kan naturligtvis aldrig vara hundraprocentig, man vet ju aldrig om det kommer en drönare med atombomb. Men deras bedömning följer hotbild och platsanalys.
Rektor + Självcensur = Slät Figur.
Detta är vad publicering av halshuggningar, attentat och bålbränning i bur syftar till. Vi ska bli skrämda. Det fungerar på pk-folket, många av dem förstår inte ens att de utsätts för provokation i stor skala. De tror islamisterna blir provocerade. Det är tvärtom, islamisterna provocerar, ytterst avsiktligt och regisserat.
Provokationerna måste besvaras. När ska Norge deportera mullan? Det är den lämpliga åtgärden.
@Mohammad
Nja fast det hela handlar väl mest om resurstilldelning, Obama gör t.ex. framträdande och han är väl knappast älskad av alla, med tillräckliga resurser är väl det mesta möjligt?
Heidegger
Du förekom mig genom att skriva detsamma jag tänk påpeka i mitt svar till signaturen ”muhammad”.
Tack för hjälpen !
sl
Ang. mullan i Norge – det finns norska politiker som önskar deportation till varje pris.
Men verkar inte sannolikt ännu.
Instämmer i din bedömning
att det vore en lämplig åtgärd.
@Rurik Om man nu ser näthat (någorlunda lagligt sådant) som en positiv demokratisk kraft skulle man då inte kunna starta KFFBNH eller kulturföreningen för befrämjande av näthat, kort och gott ?
Eller varför inte Kungliga Näthatsklubben KNK eller RFIPN -Riksförbundet för lskna på nätet?
Ytterst handlar nog näthatstramset om att etablerade media ser sina traditionella positioner som hotade – att de inte längre kontrollerar vad som sägs och tycks, de är rädda om sina jobb jmf med när ”pöbeln” skulle få rösträtt för 100 år sen, det var ju jordens undergång på sin tid
Här är du cynisk och spelar under täcket Lars.
Du har ju själv kritiserat polisen för att personskyddet var som vanligt efter Charlie Hebdo attentatet trots den för övrigt internationellt höjda säkerhetsnivån.
När attentatsmannen lät automatvapnet tala satt enligt vittnesuppgifter poliserna med ryggen emot och drack kaffe och enligt insatschefen chockades svårt efteråt.
Polisens skjutprov på kpist är för övrigt så gamla att de flesta inte skulle få kvittera ut vapnet.
Kan man kalla detta skydd för professionellt och tillförlitligt och vilka garantier kan lämnas på ett så skralt underlag?
Några välriktade handgranater ville röjt väg och motstånd in till dig och den franske ambassadören, och vi ville inte haft den här konversationen.
Nu är det troligtvis fråga om en amatöristisk copycat, som väl är, en person som släpptes två veckor från fängelse innan attentatet och som PET förlorade ur siktet direkt!
Ställ in föreläsningsskiten, förstärk personskyddet med militärt erfaren personal, låt Säpo omgruppera i lugn och ro på hela fältet.
Du spelade för högt och har själv blivit en säkerhetsrisk…..
RFIPN verkar mest slagkraftigt . . ( kan senare förenklas til RIP . . )
Gammelmedia är hotat , men det handlar också om neomarxisternas taktik och långriktiga strategi . .
”Provokationerna måste besvaras.” Just så, sl!
@Rurik Ja någon typ av ohelig anti-intellektuell alians har de bildat..
Jag har inte kritiserat polisen utan endast sagt att den danska polisen gjorde en annan bedömning av hotbilden än den svenska vilket visade sig vara fatalt. Hur sakerna utspelades får vi nog vänta med tills utredningarna är klara, det är inte så lätt att överblicka. Om PET hade gjort en annan hotbildsbedömning hade man haft andra vapen och man kan vara övertygad om att det finns folk som kan hantera sådana. Det du talar om är en allmän upprustning som nu har blivit aktuell. Sedan kan du kanske förklara på vilket sätt jag spelade för högt. Menar du att den som kritiserar islam får skylla sig själv?
@Mohammad Kan man inte koppla in militären då?
Man får hoppas SÄPO läser Vilks. net .
Utan tillgång till säkerhetsanalytiker ”muhammad’s”
analyser kommer de aldrig att klara sin uppgift . .
Ganska bra i radion efter 16. Skönt att höra att studenterna inte viker ner sig utan att föredraget kommer att hållas. Mycket svagt framträdande av ”säkerhetschefen” Gambring. Reportrarna har snöat in alldeles för mycket på Rondellhunden. Det borde vara mer fokus på LV:s imponerande akademiska meriter som konstvetare och expert på moderna yttringar i konsten. Dessutom, har jag för mig, god vän med den geniale Christo. Kul att se att tavlan stiger på BM!
Mot dumheten kämpar till och med gudar förgäves…
I allt detta kan det kanske vara bäst att LV är online ett tag framöver.
IRL möter du/vi en hänsynslös idévärld som behöver avrustas in på bara märgen. Strippa av allt ont intill religionens kärna. Ifrågasätta alla dogmer. Fram för en förnuftig värdegrund utan gudar, tomtar och troll.
Siden muslim ikke er noe man er født som, men noe man velger å være, og siden islam ikke er en religion i vanlig betydning av ordet, men en politisk ideologi med sharia og væpnet hellig krig, bør det være uproblematisk i forhold til menneskerettighetene å nekte muslimer adgang til demokratiske land.
Det är väl rätt troligt att SÄPO läser LV-bloggen, för att leta efter sånt som kryper i springan mellan golv och vägg. Och då hittar dom…
Så bra att studenterna vid KAU tog ansvar för institutionens heder när nu rektorn inte gjorde det.
RH-effekten på mig är att jag numera är medveten om att det finns Konstteori, Institutionell Teori, Readymades mm.
Lite kul är det att den av konstvärlden utnämnda konsten per definition är bra konst, men tyvärr är nästan allt mediokert 🙂
Lars, var kan man köpa din konst?
Du har givetvis rätt Lars
Två döda med sörjande anhöriga och vänner, några poliser med skottskador i armar och ben.
Vad är det, det får man ju bara ta.
Håll cynismens fana högt, the show must go on…
@Mohammad
Du räknar konstigt, under 2:a världskriget dog 50 miljoner för bl.a. yttrandefrihet. Miljoner människor kränks i denna stund av islam, på det ena eller andra sättet, homosexuella kastas från höga hus och kvinnor förtrycks på olika sätt. Dessa måste få en röst, och barbariet måste upphöra, därför måste man kunna ifrågasätta/kritisera/reformera/omarbeta och framförallt tala om Islam (Vilks är en av få som i eget namn och offentligt vågar detta). Dessutom är som tidigare sagts Vilks helt utan skuld, han har ritat några bilder- och de är just det -tecknade bilder- som man fritt har att förhålla sig till.
Krister.
Pärla du.
Jag tror att du talar om mördaren. Jag gjorde inget annat än deltog i ett seminarium om yttrandefrihet och konst.
mohammed:
Nu är du väl mest statisk. Det trodde jag inte om dig…
Eller saknar du bara… ”motstånd”?
Oavsett vilket, så borde du ju hålla din egen fana högt. Dvs den föränderliga. Skärp dig! 😉
@Heidegger
Du som aspirerar på kommentarsfältets smartingmedalj borde inte föra dig med moralfilosofiska argument, jag avser en enkel konsekvensanalys.
Jag har aldrig klistrat någon skuld på Lars, skulden ligger entydigt hos gärniningsmannen…
Hur ska vi skydda våra liv och våra värden ?
Kanske vår säkerhetsexpert ”muhammad” kan ge svar ?
@Mohammad
Nej, i det avseendet har du rätt, ville bara förtydliga för eventuella dygdetiker. Jag är dock helt övertygad om att LV:s beslut att föreläsa är utilitaristiskt motiverat (som jag också förklarade).
Man känner nästan av cannabisångorna härinne!
Precis Lars
Det var ju av den anledningen som mördaren slog till, att just du var där….
……och det betyder att du Lars ska hållas ansvarig för att folk blev beskjutna.
/M
@Mohammad
För vårt (relativt sett) fria och öppna samhälles skull samt alla dem som är fjättrade av Islams bojor, måste erforderliga resurser allokeras, jmf. presidentframföranden i USA, så att Vilks kan hålla sina föredrag, samtidigt som riskerna minimeras.
Lars.
Det spelar ingen roll vad du gör. Gjort är gjort. Islamiska statens ledare har sagt sitt. Det enda som kan undanröja hans påbud är att utrota alla som tror på det han sagt. Hoppas han och hans anhang snart är bortbombade.
Rurik
Om det nu, mot bakgrund av Charlie Hebdo, finns anledning att internationellt höja säkerhetsnivån till högrisk, är det då nöjaktigt att Säpo och PET dels medger Lars Vilks att gå utanför bevakningsområdet och dels därefter lämnar entren obevakad emedan de med ryggen emot sitter och dricker kaffe.
Är det denna ordning du eftersträvar….?
Hemkär
Vad är skillnaden på IS resonemang och ditt?
@mohammad
Har också en känsla av att PET gjort bort sig men jag är inte insatt..
Från Graven.
Jag eliminerar mördare. Islamiska statens hejdukar dödar oskyldiga.