I torsdags deltog jag i ett möte med Fri Debat i Köpenhamn. Ett sådant debattforum torde vara en omöjlighet i Sverige. En ung kvinna från Iran var med på mötet. Hennes far sitter sedan ett antal år i fängelse för att ha bloggat regimkritiska texter. Genom internationella påtryckningar har han hittills undgått att avrättas. Han blir dömd till några års fängelse och när de åren har gått får han en ny dom. Han vet om att detta aldrig kommer att ta slut. Kvinnan hade varit i Stockholm för att skapa opinion men hon mötte ingen förståelse från journalister och andra. Hon fick beskedet att sådana saker kan skapa främlingsfientlighet. Detta har vi hört många gånger men bör inte glömmas bort. Den unga kvinnan har dock fått större gehör i Danmark.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Pöbeln
Jag har inte nämnt det luddiga begreppet kulturmarxism. Håll dig till resonemanget.
Kulturrelativismen bottnar i en romanisering av ”den andre”, en orientalism kanske. Dubbla måttstockar istället för en universell syn på människan. ”Vi gillar oilka!” Frågan är hur olika? Klan- och hederskultur går det lika bra för dom andra? Jag själv tycker t.ex att den tunisiska kvinnorörelsen skall ställa samma krav på jämställdhet som tjejer på Södermalm. Allt annat är undermåligt för en politik som ska gälla för hela jorden. Sen kanske jag är dåligt påläst men mitt bondförnuft och politiska intuition jobbar på. Undermåliga kulturer skall bekämpas! Samma samhällskritik här som där gäller för mig.
Problemet med din förklaringsmodell. pöbeln, är det Ottomanska riket.
Du kan inte tvinga in det expansiva, kolonialistiska, slavhandlande islamska Ottomanska riket i din förklaringsmodell i det att det pre-daterar allt det du (med rätta) ondgör dig över.
Jag vet inte vad du menar graven. Korstågen härjade som bäst långt innan ottmanerna kom till makten. Ottmanska riket var ett imperium och således mångfaseterat. Bla sprang sufismen ur det tidiga riket. En av de vackra aspekterna på muslimsk kultur. Men det kan nog ingen här inne hålla med om efter som ni är ideologiskt blimda.
pöbeln
Det först korståget var en reaktion mot den förlorade tillgången till Jerusalem & det heliga landet i det att islam erövrade Bysantinska riket.
Längtar du tillbaka till det islamska imperiet Pöbeln?
Själv hoppas jag den islamska kulturen mals ned inifrån av den globala moderniseringsprocessen och kunskapsrevolutionen. Men det är förenat med livsfara att bedriva sekulär upplysningspolitik i alla av islam dominerade länder. Islamismen (som är toppen på det reaktionöra dysfunktionella isberg som islam utgör) är en fascistisk teokratisk reaktion på moderniseringen. Var finns det demokratiska islam? I Iran, Saudi, Jemen, Pakistan ….. Enbart som ett önsketänkande i ditt huvud Pöbeln?
Lugn och fin nu Per
pöbeln är familj
I sak håller jag dock med dig
Angående varför svenska feminister och tillhörande vänster inte gör större sak av kvinnors situation i den islamska kultursfären – jag tror det helt enkelt till största delen handlar om att svensk feminism framför allt ser sig som en fackförening för svenska kvinnor. Skulle man på allvar engagera sig i kvinnors situation i tex. Saudiarabien skulle dom svenska orättvisorna mellan könen framstå som futtiga i sammanhanget, vilket inte skulle vara gynnsamt för den egna kampen.
Gudrun Schymans försök att sammankoppla de båda i sitt taliban-tal visade sig vara väldigt kontraproduktivt annat än som glöd för en hård inre kärna i rörelsen. Därför ligger man hellre lågt i frågan…
Ovanpå detta ligger ju även den så kallade ”antirasismen” med dess ideologiska irrfärder. Men jag tror att nyttoaspekten för den egna saken är mest avgörande för brist på engagemang på området.
Jor-El
Tack
Den slutgiltiga pusselbiten har jag saknat!
Bilden är komplett!
Högsta komik är det,
att ta del av antifeminismens och rasismens lågintellektuella islamofoba högeranalyser…
pöbeln
läs mohammads inlägg, så kanske du förstår vad jag menar.
Problematisera islam i Sverige idag så sticker omedelbart en sådan som mohammad upp skallen och ropar ”rasist”.
Och hur mohammad får ihop det till att det skulle finnas antifeminister (!) i denna tråd är ju direkt obegripligt.
Det är ju kvinnans underordnade ställning i den islamska världen som är det centrala temat!
Och så vänsterns försvar av detta.
mohammad är ju ett klockrent case in point!
Jag tycker inte Jor- El är någon rasist. Dock är det ett uruselt inlägg han skrivit ovan. Så jag skulle säga att Mohammad har fel i att att Jor – El är rasist, men att Mohammad har rätt i att det är lågintellektuellt här inne. Särskilt vad gäller filosofi och politik.
Och innan jag också blir beskylld för att vara vänster och feminist och alla andra ord ni lärt er säga men inte begriper vad de betyder. Kritisera gärna det Gudrun Schyman gör. Talibanliknelsen är inte relevant. Klaga på. Men lek inte politiskt sakkunniga när ni är amatörer. Samhälleliga händelser är mycket mer komplicerade än de billiga hopkok Graven och Jor- El skriver.
Av det följer att Mohammads inlägg är uselt när jan talar om antifeministiska och rasistiska högeranalyser.
De är varken antifeministiska, rasistiska, eller några analyser…;)
Tack Adam,
det är det enda jag önskat i debatten!
Att mohammad betyder så mycket…;)
det du betyder, mohammad, är obenägenheten som journalisterna i Stockholm visade att hjälpa en kvinna vars far satt fängslad enligt Sharia-lag för att ha uttryckt sig kritiskt om regimen.
Rädslan dessa journalister känner för att kallas rasister är den du upprätthåller med de metoder som nu finns tydliga för alla att läsa i denna tråd
Muhammad, islamfascismens fotsoldat i det tidiga skedet av islamiseringsprojeket, alternativt nyttig idiot, men det första mer sannolikt.
Per, för att underlätta för ditt förstånd. Ottmanska imperiet existerade mellan 1300-1900. Det övergick i en kollaps i Turkiet med Kemalisternas framfart.
Och, nej, jag längtar inte tillbaka till nåt. Men man kan ju lära av historien. Och låt mig säga att i historien kan man hitta både ont och gott. Jag kan tex rekommendera dig att läsa Rumis kärleksdikter, och kanske snegla mot Sufismen. Jag har tidigare bett graven om att hitta något i Sufismen som han ogillar, men han har alltid duckat från att svara på detta. Det kommer han med största sannolikhet göra nu också.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals-tyskar-attackerade-migranter/
Greven
Jag kan inte se att historien om ”de obenägna journalisterna i Stockholm” är sakligt belagd.
Tills dess är den då att inte tillmätas någon som helst betydelse…
Husain Haqqani, who is now Pakistan’s ambassador to the United States, had a conversation with me about this, and he said that we were pretty legitimate in saying that half of the Muslims in the world either are Sufis or consider themselves to be pretty much under Sufi influence or in some ways follow Sufi precepts. When you start breaking it down demographically and look at large Muslim societies like India, Indonesia, Egypt, Morocco, French-speaking west Africa, Turkey, and some parts of Central Asia, that figure of about half makes sense. I’ve developed the proposition that you have two kinds of Sufism. You have a kind of generally diffuse Sufism in Muslim societies where basically the Islam of the whole society is very saturated with Sufism. Indonesia is one specific example of this. Then, overlapping with that, you have societies with the organized tariqa t [orders], where Sufism is a social institution. In countries like Morocco, Kosovo, Turkey, Sufism is really belonging to a movement, going on Tuesday or Saturday night to dhikrs [ceremonies devoted to remembering God]; it’s having a sheik and going to regular lectures, and participating in some of the social-welfare activities.
http://www.usnews.com/news/articles/2008/08/20/paying-attention-to-the-other-islam
As a Muslim Sufi adherent, however, I am troubled especially by another expression of contempt very widely cast against Sufism by Islam-hating amateur experts in the West. That is the claim of Sufi irrelevance. Since the horror of Sept. 11, now almost a decade past, the identification of a moderate and contemplative form of Islam, which can oppose radical and fundamentalist doctrines, has seemed of considerable importance both for the moral health of Muslim believers and for the security of non-Muslims and Muslims alike. But the Sufi alternative to Islamist extremism is neglected or even disparaged, typically, by Muslim and non-Muslim commentators.
http://www.huffingtonpost.com/stephen-schwartz/how-many-sufis-in-world-i_b_902164.html
pöbeln, visst finns det vackra delar av islam; om jag har underlåtit att kommentera sufismen så beror det endast på okunskap inte på ovilja.
mohammad
ett belagt orsak-verkan-samband mellan just dig och de ängsliga journalisterna?
Självklart inte.
Ett orsak-verkan-samband mellan alltför lättvindiga rasist-anklagelser och människor rädsla att uttala kritik mot islam?
Det är ju bara att läsa vad Lars skriver!
Du tillhör dem som gärna kallar folk rasister utan att ha belägg för det.
Du bidrager m.a.o. till en onödig rädsla för att våga uttala sig mot sådant som är inhumant.
Skulle förvåna mig om du var särskilt benägen att ta ansvar för det. Du verkar inte vara typen som bryr sig.
Och dessa vackra delar av islam: Hur förändrar det villkoren för kvinnorna? Kan de leva fritt under Sufi utan beslöjning och gifta sig med vem de vill och studera vad de vill och ha samma arvsrätt som männen och kunna röra sig fritt utan manligt släktsällskap.
Hoppas det är på det viset och att Sufi kan visa vägen till ett moderniserat islam till glädje för kommande generationer muslimer.
Ja det vore ju intressant om sufismen har den kapaciteten.
Det finns ju förslag till bevarandet av de hörnpelare av islam som behåller islams särdrag, men där de intoleranta delarna tas bort.
Vad är då vitsen att tala om islams vackra delar om verkligheten för kvinnorna inom islam ändå är långt ifrån någon avundsvärd tillvaro.
Förändring
Förändring
Ge mig ett bevis på tydlig förändring under nutid.
Det finns mer eller mindre dogmatiska islamska stater.
De vägskäl som de mindre dogmatiska staterna stått vid en gång, kanske går att åstadkomma även för de mer dogmatiska.
Trots en viss islamsk backlash i Turkiet idag så var ju landet trots allt en mer eller mindre sekulär stat, med ena foten i EU.
Vi får väl hoppas då Från Graven, men radikaliseringen, att återgå till rötterna verkar mer poppis idag.
Puss o kram!
P&K
Von Graven
På vad sätt är ”historien om de obenägna journalisterna” sakligt belagd i Lars Vilks skrivning…?
Vet du, mohammad, jag tror att det bästa är att låta din fråga hänga i luften. Den summerar din person bättre än vad jag förmår.
Från Graven, du imponerar. Vore roligt att träffa dig.
Är du möjligtvis upplänning?
CeDe
Man tackar, men du skulle bara bli besviken
Graven
Du tar Lars Vilks fabulerande skröna om ”de obenägna journalisterna i Stockholm” för given, utan någon som helst källkritik.
Och ”utvecklar” därifrån analysen utifrån de egna ”förträffliga” fördomarna.
Eller som Ludwig so nicely put it:
”Sväljer allt med hull och hår och etiketterar folk med allsköns bullshit.”
Inte alls så smart von Graven och du gör faktiskt bäst i att låta frågan hänga i luften.
Varför göra bort dig ytterligare, nu igen…?
So be it
mohammad
Lars har nu redogjort för omständigheterna i sitt inlägg 2111: ”Fångens berättelse”.
Jag vidhåller min kritik av dig, och tycker väl snarast att den – om möjligt – är än mer berättigad.
Kanske Ludvig vill komma till din hjälp?
Han verkar precis som du mena att ogrundade rasistanklagelser inte har någonting att göra med beröringsskräcken i Sverige inför sådana fall som Mohamad Reza Pour Shajari.
All heder till Vilks och hans outtröttliga engagemang i allt från dissidenters rättigheter till provocerande land art. Hade jag tyckt något annat hade jag inte börjat kommentera på den här bloggen. Jag sökte mig hit från början för att jag var intresserad av fallet Dan Park och känner att jag har lärt mig mycket och flera gånger fått revidera min åsikt sedan min första post. Utan korsade klingor kommer man ingen vart, som Vilks brukar säga.
Gravediggerr: Jag förstår vad du menar med beröringsskräck, men samtidigt finns det många exempel på motsatsen – där Sverige och svenska organisationer hjälpt och tagit ställning för individer som hamnat i klinch med rättigheterna. Jag ska försöka sätta mig in i vad den här personen exakt har anfört för kritik och ber att få återkomma.
Von Graven
Lars Vilks har inte alls redogjort för omständigheterna bakom ”historien med de obenägna journalisterna i Stockholm”.
Vilks mörkar fortfarande i sak och du smiter skadeskjuten iväg med svansen emellan benen.
Kritiken av Pöbeln, Ludvig och Adam visade sig vid närmare påseende grunda sig på en fabulerande skröna, och motivet din vanliga grälsjuka.
Meditera över Ludwigs svar till dig och lär dig någonting…
Lars,
För länge länge sedan hade du idéer om konstens definition. Att brottet mot konstkonventionerna var den enda gemensamma nämnaren genom konsthistorien. Därför var endast brottet mot konstkonventionerna konst allt annat var upprepningar eller konsthantverk. (mins inte de exakta formuleringarna)
Har du helt lämnat iden om att lansera en ny konstdefinition?
Handlar det numera bara om kvalitet och ranking och att allt konstliknande är konst?
I begynnelsen var jag inne på sådana tankegångar men det går ju inte att hålla ihop det om man vill beskriva vad som uppfattas som konst. Brottet mot konstkonventionerna är ett kvalitetsdrag som man återfinner inte minst i det som har blivit kvar som de större händelserna i konstens historia. Det som är gemensamt för alla konstverk är de accepteras av konstvärlden. Men det är inte särskilt intressant eftersom det endast är en formell klassificering. Det intressanta handlar om vad som är kvalitet.
Du försöker göra advokatyr av det här. För det finns ingenting att mörka. Det här fallet är bara ett av otaliga. Jag har haft många kontakter med exiliranier som arbetar med att driva opinion gentemot Irans regim. Men man får praktiskt taget inget gehör.
Mohammad: visst har du rätt i att Graven och CeDe pratar skit, men de har å andra sidan rätt i att dina anklagelser om rasism och antifeminism är ogrundade. Lika barn bråka bäst.
Tack Ludvig.
Tack Adam.
mohammad – lär dig av Ludvigs och Adams svar.
Notera särskilt att Adams svar väcker respekt trots den tuffa tonen.
Ett av otaliga fall.
Men inget så särskilt fall att det går att ange journalist eller tidning utan att göra advokatyr av saken?
Förefaller mig ytterst osannolikt…
Von Graven
Din inställsamhet lämnar mig fullständigt oberörd…