Nya Tiders inmarsch på bokmässan har onekligen öppnat för ytterligare ståndpunkter om yttrandefriheten. Åsa Linderborg har kommit med en kraftfull salva i ämnet (Aftonbladet). Det är bara att hålla med. Motståndarna till Nya Tiders deltagande för en rätt underlig diskussion som inte gäller innehållet i tidningen. Det handlar istället om att tidningen och dess skribenter kan ha en agenda som man inte visar upp men som kan misstänkas. Just detta får man se upp med. Om man skulle bedöma rätten att utöva sin yttrandefrihet utifrån begränsningen att man kan ha åsikter som är opassande blir konsekvensen en omfattande censur. Vem skall då få vara med, vilka möjliga åsikter skall betraktas som djupt olämpliga. Slutpunkten skulle bli att allt kränkande material (som står i strid med det som anses lämpligt) skall bort. Under alla omständigheter är det en intressant utveckling och jag ser fram emot hur det skall sluta.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Den som ägnar sig åt konst i någon form får räkna med att vara med om konstigheter.
Det är rätt sällan man håller med Åsa Linderborg, men här ganska fullt ut.
Cred ska hon ha för att faktiskt ha läst Nya Tider och skaffat sig en egen uppfattning. Jag tror dock att hon misstar sig när hon förutsätter att undertecknarna mot Nya Tiders närvaro på Bokmässan har gjort detsamma.
Dom flesta jag sett protestera i ärendet hänvisar rutinmässigt till Expo (Sanningsministeriet™), Expo säger att Nya Tider är nazister eller har kopplingar till sådana, och därmed behövs ingen vidare research i ämnet göras.
Jag har aldrig sett eller hört någon stridbar kulturkofta faktiskt kritisera någon artikel, ledare eller krönika i tidningen som stöd för sitt ställningstagande.
Åsa Linderborgs hållning är den enda hållbara. Protestanterna har visat att intellektuellt arbete som att läsa och reflektera inte längre står i centrum bland många av landets litteratörer. Man gör sig skyldig till exakt det som så många av de opponerade sig emot i fallet med pjäsen ”Jihadisten” – avfärda en text innan man har läst den. Det är faktiskt lite sorgligt att dessa självklarheter ska behöva förklaras på det här pedagogiska sättet av Linderborg.
Är det du LV som med din magiska aura fått den gamla Stalinisten på andra tankar?
Knappast. Åsa Linderborg har alltid försvarat yttrandefriheten mycket långtgående.
Här kommer lite konkret kritik av Nya Tider från SKMA: http://skma.se/blogg/2016/03/jonathan-leman-den-hogerextrema-antisemitismen/
Här är en annan artikel från samma källa: http://skma.se/blogg/2016/09/antisemit-och-forintelsefornekare-gastar-nya-tider-pa-bokmassan/
Läs och begrunda ”Jor-El”.
Att ’Nya tider’ skulle ha med Ulwencreutz var för att han gett ut en ny bok, inte de som beskrivs i andra länken i från SKMA.
Ulf när man läser de länkar du refererar till ( förresten du har väl sett föredraget ”Elefant In The Hospital” på Youtube?) förstår man din besatthet av SD. När det gäller Expo finns det seriösa röster som påpekar att dessa har starka band till den kriminella organisationen AFA. Du brukar ju slå ner stenhårt mot antisemitism och islamofobi och av den anledningen är jag lite förvånad att gratulerar LV på tioårsdagen av Rondellhundens tillblivelse. Idag med den förändrade tidsandan och nolltolerans inom rättsväsendet mot t. ex. islamofobi är det uteslutet att LV undgått åtal och dom för HMF för den turbanprydde jycken.
Nä men titta här!
https://www.dn.se/nyheter/politik/fi-kan-bojkotta-almedalen/
En sån outhärdlig förlust!
Personligen kan jag tycka att SMR är en rörelse som seriöst föreslår demokratins avskaffande till förmån för folkgemenskap under en führer, men eftersom jag är en vit heteronormativ medelålders tycker Fi att jag ska hålla käften. Just nu gör jag det. Men jag vill å andra sidan att så många som möjligt ska minnas när kvinniskan till höger eldade upp pengar för att visa på något. Vad det nu var. Modern konst, kanske?
Ateisten och Lars V, åvan.
Njaee från min vy är händelsen endast klassiskt förutsägbart -”kasta ifrån dig ett köttben” .
Visst och naturligtvis och sista meningen i LVs text är givetvis numera fullt synlig helt självklart, given.
Jag märker att ”Pl” inte något konkret att invända mot innehållet i de båda artiklarna jag länkade till.
Jag är emot all intolerans vare sig den riktas mot religösa grupper som judar eller mot konstnärer som använder religösa symboler i sin konst. Det var därför jag gratulerade Lars Vilks.
Att påstå att Lars Vilks i dag skulle kunna bli dömd i en svensk för hets mot folkgrupp för sin rondellhund är naturligtvis taget ur luften, precis som PL:s försök framställa de obekväma artiklarna på SKMA:s sidor som ett resultatet av ett samarbeta mellan SKMA och kriminella element 🙂
Ett stort tack för en fantastisk roligt inlägg ”Jaha Johoansson”. Du har verkligen lyckats med att imitera en bitter medelålders svensk mans frustration inför feminismen.
Mycket begåvat och om du utvecklar ämnet så kan den bli ett fint ”stand up” nummer. Jag får faktiskt associationer till Stig Järrels på sin tid mycket populära figur ”Fibban” Karlsson!
Signaturen Ulf tolererar all slags religiös yttring och kramar en medelålders feminists frustration inför yttrandefriheten.
När Fibban beställde en dry martini klagade han på att han bara fick en, han beställde ju tre!
Inte bara medelålders feminister utan faktiskt alla tänkande människor borde känna sig frustrerade när det gäller frågan om hur våldsbenägna extremister skall bemötas och tillåtas föra ut sitt budskap.
Det gäller både budskapen från islamister och politiska grupper längst ut till vänster eller höger.
Vad gäller islamisterna så tar de täckning under religionsfriheten och toleransen gentemot vänster- och högerextremister skiljer sig stort.
Men vem har tid att tänka på det, nu ska vi ut och fira globaldagen.
Du har helt rätt ”CeDe” att det finns en stor skillnad mellan våldet från extremvänstern jämfört med högerextremisternas och islamisternas.
Islamister och högerextremisters har hittills haft monopol på det dödliga våldet i det moderna Sverige. Mig veterligen har ingen mördats av vänsterextremister sedan terrordådet mot Amalthea 1908.
För oss höns är rolighet en konst.
Inte för att man inte har försökt.
https://www.svd.se/vansterextrem-grupp-bakom-mordforsok
Sen tror jag du har fel, det finns flera mordfall där högerextrema fallit offer, just på grund av sina politiska åsikter, men i enlighet med rådande diskurs handlar det då bara om gruff som spårar ur, inte politiska mord.
Så att du Robert inte hittar några motsvarigheter från vänstersidan till de olika högerextrema attentat som resulterat i morden på tre ungdomar i Trollhättan 2015, Malmöskytten och morden på två poliser i Malexander beror alltså på en rådande diskurs. Verkar inte helt trovärdigt!
Om vi letar bland ”gruff” som du verkar kallar olika mord begångna av gärningsmän i berusat tillstånd så hittar vi också där en mängd högerextrema våldsdåd mot ofta homosexuella män eller bara slumpvist utvalda offer som John Hron.
Det ligger ju i sakens natur. Jag förnekar inte högerextremisters överrepresentation när det gäller dödligt våld, vill bara påtala att den förment goda sidan inte alltid är så god, den är bara repressiv på ett annat sätt. Och dessutom är det en fråga om skala. Jämför med Pol Pot, Stalin et al. Vänstern har inte heller någon som helst anledning att slå sig för bröstet, vilket man tyvärr ofta gör just med hänvisning till sådana sjuka själar som Anton Lundin Pettersson. Som dessutom är en produkt av deras samhälle, vilket man kan tycka vad man vill om. Vi har inga Timothy McVeigh här. Än.
Då är vi nog ganska överens Robert och det är ju bra. Tills sist så har ju faktiskt Norge haft sin sin Timothy McVeigh, det var nära men inte riktigt här…,
Tror inte Robert är överens med dig Ulf. Det är nog bara förunnat vänsterextremister.
Jamen Ulf nu handlar det ju om tidningen Nya Tider, som har en pappersupplaga och får statligt presstöd trots protester från Expo/AFA. Har själv inte läst tidningen men tittade på deras hemsida på nätet. Från detta urval kan jag inte finna att chefredaktören Vavra Suk förespråkar att Europas judar ska samlas i hop för att sändas iväg till utrotningsläger i östra Europa. Har heller inte funnit något antisemitiskt i materialet på hemsidan. Jag misstänker att den av dig beundrade Jonatan Lehman heller inte har ett helt fläckfritt förflutet, man orkar helt enkelt inte läsa hans förvirrade utläggningar. Konstaterar också att vad som är förgripligt i lagens mening växlar över tiden. En hel del åtal har väckts på senaste tiden mot islamkritiker efter anmälan från stollarna i den s. k. Juridikfronten. Däremot verkar åklagarna ha tröttnat på provokatören Dan Park som efter 2014 publicerat alster betydligt elakare än slavaffischen och den kränkta chokladbollen.
Du ”PL” har alltså inte läst sidorna jag länkade till. Jag kan inte påstå att jag är förvånad.
Ulf, din självgodhet är gränslös.
Så ”Pl” har nu bara personangrepp kvar i verktygslådan, tråkigt. Men jag förstår det eftersom det uppenbarligen är svårt för ”PL” att argumentera sakligt mot de påståenden som framförs på SKMA:s blogg.
Kram Ulf – du kan behöva det!
Kritiken från SKMA mot Biskop Williamson är inte rättvis och inte balanserad.
Biskop Williamson svarade ju på frågor han fick vid en intervju. Om han inte svarat vad han trodde skulle han ju ha ljugit. Skall man straffas för att man inte ljuger ?