Det måste hända någonting sensationellt och sensationen bör vara normkritisk. Allt på rätt sätt enligt rekommenderade normöverskridelser. Så kan man behandla klassikerna Florensoperan har satt upp en Carmen där hjältinnan undslipper att dö på slutet. Man bör inte applådera mordet på en kvinna. Carmens motspelare José har förvandlats till en osympatisk figur. Allt för att göra en gest mot det stora antal kvinnomord som har ägt rum i Italien. Föreställningen skall också vara rökfri, Carmen arbetar inte längre i tobaksindustrin. Bra eller dåligt? Protesterna har varit många men uppmärksamheten har också varit stor. Sedan kan man säga att det här tillvägagångssättet sedan länge är en etablerad historia som ständigt återkommer. Som omväxling kan man väl stå ut men det blir lätt påfrestande om det måste vara samtidsaktualitet varje gång.
Göteborg Baroque har satt upp Monteverdis Orfeo och uppgiften blir alltså att få in samtiden. Ett alltid näraliggande ämne är flyktingkatastroferna i Medelhavet. GP:s recensent är i alla fall tillfreds.
Man kan alltid fråga sig hur mycket samtid konsten tål.
Vänsterns nya favoritproblematik döljer nu den gamla. Kuba blev spansk koloni 1509, tobak och cigarrer är koloniala projekt, bredvid socker och kaffe. Här saknas minsann inte problematik att gräva i femhundra år senare. Carmen är skriven av fransmannen Bizet, Napoleon hade slaktat spanjorer någon generation bakåt, var är antiimperialisterna? De är postmodernister.
Carmen gjorde fiasko, socialrealism var okänt, huvudrollen ansågs skamlös, handlingen obscen och musiken ointressant, odramatisk och renons på lättsjungna melodier. Carmen är nutidens mest populära opera, pga dramatisk handling och memorabla melodier.
Känns som att ryggarna var mindre böjliga 1875. Den tidens vänster hade inte sänkt levnadsstandard på programmet, dessutom avlivades den 1871. Pariskommunen.
Att lära kvinnor döda för att få slut på manligt våld, är det rätt väg att gå?
Tror inte det!
Enfaldigt att justera dåtid med omvänt våld i nutid.
Gud strider på den sida som har det starkaste artilleriet
Glöm inte att svensk sill gjorde slaveriet möjligt.
Kitimbwa Sabuni lyckades leva ett helt år på bidrag efter att levererat den tesen.
Ordförande i ”afrosvenskarnas riksförbund” är väl grädde på moset.
Totalt oemotsagd fick han tusentals kuvade svenskar att på fullt allvar tro att ökad import från subsahara kan blidka ett dåligt samvete.
Att vi fick knarklangande Nigerianer ”på köpet” har ingen överhuvudet taget ens reflekterat över.
Sverige är fantastiskt ,eller hur….!
Den arabiska slavhandeln var i volymer i paritet med den transatlantiska och pågick i ett millennium innan den transatlantiska kom igång.
Hur många svenska sillar såldes till arabiska slavhandlare på 600-talet?
Spike Jones gjorde en oförglömlig version omkring 1960. I slutscenen släpper man in en ko på arenan och don José drunknar i mjölken. Snacka om nytolkning!
Ja, samtiden kan vara lätt påfrestande men försök görs att åtminstone rädda konsten genom att banka skiten ur samtiden i sann konstnärlig anda:
Över allt vilar ett slags neo-dada – en grimas mot tidsandans sociala och kommersiella hierarkier. Man vill inte alls ”spegla samtiden” – utan i sann dada-anda rädda konsten från samtiden genom att banka skiten ur den enligt en recensent i Expressen efter att ha sett föreställningen Total Fräschhet Av Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin på Teater Brunsgatan 4
https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-en-version-av-tartan-fast-for-var-tid/
LOL, en sprängning till i Malmö!
LH – nu har du fler skratt-reaktioner att ondgöra dig över, din kaoz-sopa!
LOL!!!!
Spike Jones skämtade framgångsrikt, det är skillnaden.
Den postmoderna vänstern är lika kul som Schyffert, man undrar när man ska skratta. Den tar sig själv på djupt allvar, komiken blir ofrivillig. Festligast är kanske upptakten till alla allvarstal; ”vi måste våga tala om…”
Den som vågar, stämplas som rasist.
sl, kanske har du redan sett den här hetsiga debatten med Jordan B Petersen på Channel 4. Klart underhållande i varje fall.
https://www.google.se/search?q=jordan+b+petersen+interview+with+chanel+4&oq=jordan+&aqs=chrome.0.69i59j69i60j0j69i60l2j69i59.9391j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
din länk siktar inte rakt på ett klipp
Cathy Newman?
”the got you moment ?”
hahahahahaha, proffsigt