2617: Nästa års Venedigbiennal

“May You Live in Interesting Times.” Ja, saker händer I vår tid. Som alla redan vet går allting fortare och det har medfört att nyhetstorkan under sommaren har försvunnit. Mera nyheter hela tiden, som det heter ”det måste hända något hela tiden”. Även konsten har fått anpassa sig till denna ordning. Konst hela tiden och överallt. Dessutom konst som har hög kvalitet enligt konstvärldens uppfattning.

För konstens del är det lite värre med att bestämma vad den skall tjäna till. Skall man beskriva vad den faktiskt utför handlar det mest om att skänka status till något, till staten eller till något företag t ex. Konstvärlden är medveten om att vi har ett problem här. Venedigbiennalen för nästa år har genom sin curator, Ralph Rugoff, angett temat som är just “May You Live in Interesting Times.”

Vad konstvärldens agenter egentligen önskar är något annat än vad man realistiskt kan uppnå. Rugoff säger: “Art cannot stem the rise of nationalist movements and authoritarian governments in different parts of the world…nor can it alleviate the tragic fate of displaced peoples across the globe, /…/ in an indirect fashion, perhaps art can be a kind of guide for how to live and think in ‘interesting times.’” (artnet)

Och lite till tanker sig Rugoff: “The way in which misunderstandings, translation mishaps, and fake news can have real-world ramifications for decades to come”.

Han förslag är alltså att konsten skall vara en vägledning för hur man skall leva och tänka i dessa intressanta tider. Man kan vara tämligen säker på att det inte blir någon större spridning på vägledningen. Den skall bekräftas av konstvärlden och det blir en värld som vägledningen inte kommer att lämna. Men det spelar ingen större roll. Nu är det så att konstutställningar av större format skall ha ett tema och oavsett vad detta är kan det bli en intressant utställning. Konst är bäst i konstvärlden (ofrånkomligt) och med det får vi vara nöjda.

Det här inlägget postades i Biennaler. Bokmärk permalänken.

7 svar på 2617: Nästa års Venedigbiennal

  1. Per skriver:

    Tänker den mannen att ”missförstånd, översättningsfel och falska nyheter” har skapat nationella/invandringskritiska politiska rörelser …? (vilka han kallar auktoritära)
    Han tänker inte att de har reella samhälleliga orsaker, typ islamiseringen av Väst?
    Konstnärer och utställningscuratorer är ofta usla på politisk analys, är min tanke.
    Hur (politiskt) korkad får man vara inom konstens ”establishment”?

  2. Från Graven skriver:

    Sverige ut ur EU.

  3. Från Graven skriver:

    Det är dags.

  4. CeDe skriver:

    Cecilia Malmström tror att hon ska kunna sätta Trump på plats under deras möte i morgon.
    Blir intressant att följa.

  5. Ludvig K skriver:

    Äsch, vem behöver Venedigbiennalen när vi har EU-kommissionen och NATO?

    Vill inte vara cynisk, men detta närmar sig ju rent samtidskonstnärliga kvalitéer:

    https://www.youtube.com/watch?v=oecvYFq_wi0&t=66s

  6. Från Graven skriver:

    Ali Charaf Damache dömd till 15 år för att ha försökt tillämpa fredens religion (d.v.s. mörda Lars Vilks).

    http://www.philly.com/philly/news/pennsylvania/philadelphia/ali-charaf-damache-al-qaeda-operative-jihad-jane-colleen-larose-guilty-plea-20180723.html

    mohammad, Ulf – lol – nu har ni en kompis till i fängelset.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.