Anstötlighetsfaktorn är fortsatt mycket stor. Dagens utbud påminner en del om de hektiska tiderna i konstens historia, t ex 1910-talet eller 1960-70-talen. Men de var främst för en mindre publik. Idag har vi större volymer och det krävs ständiga skandaler och provokationer för att tillfredsställa behovet. Många anstötligheter uppstår av sig själv och förvandlas till allmängods när de upptäcks och sprids. Men det finns notoriska producenter. T ex Hanif Bali som når en stor och entusiastisk publik. Begrunda anstötlighetens dubbla roll: Man vill få bort den som opassande men då går man miste om glädjen att visa upp sin indignation.
Att det finns resurser för större projekt inom anstötligheten blir man klar över när man läser Athena Farrokhzads dikt ”Europa, vad skall komma efter dig?”(Aftonbladet) Här är det inte fråga om några småsaker. Poeten är anstött av Europa (vi talar om världsdelar), av kolonialismen (lite uttjatat), avantgardet som dock är detta poems förutsättning blir prompt utsparkat. Och mycket mera; jag fastnar särskilt när hon i denna gigantiska anfäktelse gör plats för en mera bestämd faktor: Danmark. Hon är särdeles djupt anstött av Danmark. Inga fingrar emellan, Enhetslistan och Superflex kan tydligen inte rädda föreställningen.
Nu skall man inte göra för mycket väsen av det här med avseende på innehållet och den lockelse man kan ha att förknippa poeten med de framförda åsikterna. Konst är först och främst en fiktion och det är ju betraktaren som fullföljer verket. Friskt och frejdigt skrivet är det i varje fall.
På tal om Danmark skall Frankrikes president Emmanuel Macron göra ett besök ett besök i Danmark (dr.dk). Tillsammans med drottningen skall han besöka kulturhuset Krudttønden. De som överlevde attacken 2015 är inbjudna. Dock med ett undantag. Jo, jag förstår det. (Weekendavisen) Det går inte att ha en Muhammedtecknare hängande i faggorna vid en sådan tillställning.
Måste ses: https://twitter.com/i/status/1032984396951900164
Tre kvinnor som sextrakasseras av hundratals män i Egypten! Titta på flinen! lyssna på tjattret! Titta på kulturen!
Varför går inte egyptisk polis in och skyddar kvinnorna?
Därför att det är en etablerad kultur. Om man söker al taharrush på YouTube så dyker otaliga filmer upp. Vissa filmer innehåller poliser som uppvisar inställningen ”nu räcker det grabbar, ta inte det här för långt nu”, varpå ynglingarna/männen flinande backar undan lite grand. Det är kvinnans ställning enligt islam som är problemet. Hon är underställd mannen. En kvinna utan manligt sällskap är lovligt byte att trakassera i många islamska samhällen.
Vad har vi då för intresse av att importera den kulturen?
En sådan skandal, Lars Vilks , att du inte får närvara. Detta var ju ett tillfälle för våra västländska demokratier att till vilken kostnad som helst stödja Dig och samtidigt vår kultur av yttrandefrihet. Du var ju anledningen till attentatet och Du är ju huvudpersonen. De andra, OK kanske lite viktiga. Men att du lever i exil i ditt eget land och brottslingarna går fria, det är inte acceptabelt. Nu skall vi dessutom ta in 2 dömda IS terrorister till Sverige och låta dem ha frigång. Sådana hemska människor skall utan problem gå fritt på våra gator och du skall leva i exil i ditt eget land. Det borde vara tvärtom
Tak for Athena Farrokhzad, den havde jeg ikke set. Hun bekræfter, at man som regel gør bedst i at holde sig fra kunstnere, når det gælder politik. Iøvrigt er det min erfaring med iranere, at de som stadig er kommunister efter mange år i Europa, i grunden aldrig er landet og har forstået, hvor de nu bor. Det gælder langtfra alle iranere, f.eks. ikke Farshad Kholghi.
Grattis med TV serien. Vi vidste, det ville komme, men vi havde ikke regnet med at eliten var så langsomme i hovedet 🙂 Man skal have god tid, når man er forud for sin samtid.
Vad sorligt att du inte får närvara. Total underkastelse. Man låtsas bry sig. Religionen har vunnit, yttrandefriheten har förlorat. Vi behöver en ny reformation och en ny Calvin.