Med viss möda genomkämpar jag dagen; förkyld i hals och näsa kan jag bara gå på halvfart. Därför blir dagens bidrag en bild av ett verk av Carl Fredrik Reuterswärd som nu visas på Moderna i Malmö. Jag har aldrig varit fullt entusiastisk för CFR. Men det finns sådant som är oemotståndligt, t ex när den unge CFR med sig själv som auktionsförrättare ropade ut en gädda på Moderna. Lars Hillersberg vann budgivningen med det geniala budet ”Danmark!”.
Bilden nedan visar ”Holken” den i mitt tycke mest fascinerande skulpturen på utställningen. Men så är det inte heller riktigt meningen att den skall vara skulptur. Istället är det en behållare för en laser projiceras via hålet. Laserkonsten var på den tiden det här gjordes väldigt modernt men idag är det helt bedagat. Dock ”Holken” består.
LV
Var budet ”Danmark” bara ett lagom nonsensord i tidens anda, eller hade det en faktisk betydelse? – som jag inte fattar.
Det sägs att det var ett spontant utrop från en något överförfriskad Hillersberg.
Ej svar på min fråga. Spontant eller inte, hade ett någon innebörd som gick att förstå?
Men hallå Per -sitter du vid en middag och en något förfriskad gäst ställer sig upp och håller ett kryptiskt tal så kan du väl inte förvänta dig att din bordsgranne ska kunna ge dig en förklaring.
CD
Näe kanske det. Men jag är lite intresserad av konsten under det tidiga 60talet och undrade bara om LV kunde sätta in Hillersbergs utrop i ett konsthistoriskt sammanhang. ”Nysurrealism” el. dyl. Speciellt som LV klassificerade det som ”genialiskt”.
Det tror jag inte. Jag har alltid utgått ifrån den estetiska kraften i svaret. Helt oväntat och vad skulle vara bättre?
LV
Jag gillar ditt svar. Estetik är viktigt. Vidare innebörd får sväva fritt.