Konstvärlden har sina problem med KLIMATET. Att skapa verk på detta tema är komplicerat eftersom det lätt hamnar i en banal pekpinne. Konstens i detta fall omvända logik ställer till det. Ett acceptabelt klimatverk skall också kunna betraktas som något helt annat enligt ”inte illustrera” tesen. En lösning på hela problematiken är att konstnärerna tillfogar en konceptuell readymade (”klimatet!”) till sina verk. Visserligen blir denna aspekt synlig enbart för den som gräver i katalogen eller förhör sig med konstnären (om denne svarar vilket inte alla konstnärer gör).
Artikelskribenten på artnet har i varje fall stora moraliska problem med att den magnifika konstmässan i Basel uppvisar obetydligt intresse för ämnet. Köparna väljer hellre något annat. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll emedan konstvärlden inte precis är någon opinionsbildare. Men stoltheten, konsten vill vara med i aktuella och angelägna trender. Samtidigt har branschen drabbat av oundviklig flygskam alldenstund förutsättningarna för den internationella konstvärlden är ett ständigt flygande från plats till plats. Och här har man ingen lösning i sikte.
” Samtidigt har branschen drabbats av oundviklig flygskam…..”
Det går ju alltid att köpa det sekulära avlatsbrevet klimatkompensation.