För omväxlings skull får jag ge konsten lite utrymme. Onekligen är politiken starkare i nästan allt: dess våldsamma expressionism, dess provokationer med åtföljande raseri respektive jubel från åskådarmassorna, dess genomslag och det oerhörda intresset. Men en sak finns inte. Djupdimensionen saknas och må tillföras som en readymade.
Hur som helst ställer man ut Cyprien Gaillard på Accelerator i Stockholm. Sinziana Ravini har skrivit en utmärkt recension (Kunstkritikk). Hon vill mena att hans genombrott kom 2011 i Berlin med ”The Recovery of Discovery”, en pyramid av öl som tämligen snabbt blev uppdrucket av en intensivt intresserad publik. Om detta var ett lite bredare genomslag kom det i alla fall redan 2007 i konstvärlden med det stora slagsmålet i videoinstallationen ”Desniansky Raion”. Det var då jag först uppmärksammade Gaillard och förstod att han skulle göra sig gällande. Han är fortsatt intressant. Två av de verk som visas på Accelerator är också utställda på Venedigbiennalen (den pågår ännu i översvämningarna). Bra saker, finns på nätet: