Är konsten en verksamhet för rättvisa och fördelningspolitik? Jo, för närvarande kan man säga det. Konstvärlden har dragits med i den stora vågen av identitet, marginaler och andra berättelser. Priset man betalar är att de nyanlända blir exotiska inslag, kvaliteterna baseras på representation. Anish Kapoor påtalar helt korrekt att det inte är särskilt lyckat (artnet). Men sedan kan han inte acceptera att Richard Serra får lite större utrymme. Han är ju en vit amerikan. Eftersom Serra är ett givet namn i konsthistoriens senare del kan man tycka att det är motiv nog. Vi får i varje fall till ett möte mellan rättvisefördelningen och den trots allt rådande konsthistorieskrivningen.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Konst ett parkeringsproblem
Ur DN
Turisterna vallfärdar till Lars Vilks konstverk Nimis i skånska Kullaberg, och nu beskriver länsstyrelsen situationen som kaotisk.
Enligt deras siffror parkerade över 5 000 bilar vid den parkeringsplats som ligger närmast konstverket förra veckan, vilket är 1 300 fler bilar än under samma period förra året.
https://www.dn.se/kultur-noje/turister-anstormar-lars-vilks-konstverk-lansstyrelsen-orolig/