En intressant notis från konstvärlden är Tegen 2 och dess initiativ ”Jag, min husses hund”. Ingressen till utställningen citerar DN:s ledare:
”Den svenska inställningen till invandrare är motsägelsefull men på det hela taget tolerant och fördomsfri. Däremot oroar en latent fientlighet mot muslimer. (Huvudledarkommentar i DN 27 sept – 07 efter mångfaldsundersökningens rapport).”
Tegen 2 vill verka som ett alternativ till konstvärlden och dess benägenhet att fängslas av marknaden och att samla artfactspoäng (kan läsas om på hemsidan).
Carl Mikael von Hausswolff är en av deltagarna i utställningen Han har på detta forum gjort sig känd genom en kraftfull vidräkning av Vilks konstprojekt. Båda dessa herrar bär varg i sina namn: Husvargen och Vargen (”Vilks” betyder varg på lettiska).
Med största intresse skall man nog se på ”Husses hund”. Får vi den korrekta konstvärldsversionen av en problematik som inte är lätthanterlig? Och kan Tegen 2 prestera något annat än det som brukar komma från konstvärldens DIS?
Det är förmodligen bara jag som inte vet vad DIS betyder? Google säger ”Datorhjälp I Släktforskning”, ”Department of Information Science”, ”Danish Institute for Study abroad” men jag tycker inte det stämmer.
Vad betyder DIS? Och BT, Rasmus?
DIS = Den Internationella Samtidskonsten. Måste erkänna att trots att det är mer än tio år sedan jag påbörjade min konstutbildning, var det först förra (eller var det förr förra?) året jag stötte på den förkortningen när jag läste Vilks och Schiblis bok ”Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar”. Är det rent av Vilks eller Schibli som uppfunnit förkortningen?
På tal om svagheter med DIS, så upplever jag främst två saker som störande och hindrande:
1. Kompromissen med konstvärldens törst efter fysiska konstobjekt med tillhörande geni/uphovsman, trots att dessa ofta inte är relevanta eller tom hindrar DIS att fungera fullt ut.
2. DIS-aktörernas, högst mänskliga, fallenhet för att tjusas av makten och att för att matkorrumperas.
Detta beror såklart på att DIS är en del av den kapitalistiska marknadsekonomi vi alla befinner oss i vare sig vi vill det eller inte. Ju snabbare man erkänner detta, desto större chans att man kan expandera i de fält Rasmus West nämner. Viktigt bara att inte drabbas av tråkcynism utan endast låta sig ledas av ren cynism som bara kan vara bra.
När man ser att det finns publikproblem för DIS (vilket man ofta gör efter att ha bevistat några utställningar på diverse coola DIS-gallerier), så kanske man kan söka orsakerna i att DIS är fången i ovan nämnda problem, och vägrar släppa taget om den trygga och snygga men ack så tråkiga och ineffektiva form för kommunikation den ärvt från den moderna konsten. Gallerier, museer, konsthallar, biennaler och konsttidningar är ingen bra plats för DIS!
DIS = (här) Den Internationella Samtidskonsten. Kanske CIA på engelska? 🙂 = ”Contemporary International Art”.
Religion som Politik eller Politik som Religion, två sidor av samma mynt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=707467
Samtidskonst som Politik eller Politik som Samtidskonst,
den kraft som får myntet att rulla ?
eller kanske stanna av och hamna med fel sida upp ?
Såg just ett superbt inslag på Axess TV, med en holländsk debattör vid namn Peter Scheffer.
http://tv.axess.se/program.aspx?id=172
Global Axess – Det multikulturella dramatPaul Scheffer, journalist på den holländska tidningen NRC Handelsblad och professor vid universitetet i Amsterdam intervjuas av Björn Linnell. Scheffer har gjort dokumentärer och givit ut böcker om det mångkulturella samhället. Scheffers utgångspunkt är idén om mångkulturalism snarare än den om nationalism.
Hans primära fokus är hur vi ska lyckas med integrationen av olika kulturer i det västerländska Europa, framförallt då den europeiska befolkningens struktur förändras och gränserna mot omvärlden sakta bryts ner.
Programledare
Thomas Gür
Bifogar en annan länk + artikel med honom:
http://www.iwm.at/index.php?option=com_events&task=view_detail&Itemid=&agid=211&year=2007&month=09&day=25
Tuesday, September 25 2007, 6:00pm – 7:30pm
Paul Scheffer
The Land of Arrival
How Migration is Changing Europe
Lecture
Anyone wishing to trivialise migration by saying that there is actually ’nothing new under the sun’ is not only missing out on an important experience in the big cities of Europe but also failing to see that the arrival of migrants offers a unique opportunity for introspection and self-improvement. The recent immigration forces us to reach above ourselves and rise above our inhibitions.
You are not doing migrants wishing to obtain the nationality of the land of arrival any favour by demanding nothing of them. The veiled message is: you will never be part of this society anyway. We don’t expect you to have any influence on anything that happens in our parts. That way, no obligations are entered into, as we know full well that, when you make demands of newcomers, the receiving society also undertakes an obligation.
We are so tolerant that, more than anything, we don’t want to make things difficult for ourselves. We have to break with the years of avoidance. Perhaps integration was successful in past years and the newcomers have simply adjusted to the nonchalance of the natives. This is why the impasse in which we currently find ourselves demonstrates so many of the shortcomings of society as a whole. We must not lose sight of the distance that separates us from our ideals. After all, an open society thrives on self-criticism.
A new religion in our midst could lead to a truly secular society that lives up to the ideal of religious freedom . The unemployment of so many migrants could be the beginning of a re-evaluation of the welfare state. The shortcomings in the knowledge of many children from families that have come to our societies may lead to an educational system that devotes serious attention to history and legal culture. The harrowing exclusion of many Muslim women can involve the realisation that equal treatment is a recent acquisition and should therefore be defended all the more fiercely.
Paul Scheffer is Professor of Urban Sociology, University of Amsterdam; publicist with NRC Handelsblad
Rekommenderar dessutom följande länk till Ayaan Hirshi Ali:
http://webbtv.axess.se/player.aspx?id=358
Nyhedsavisen 24.10.2007:
”Muhammed-tegner: Dødstrusler er mit kunstværk
Muhammed-tegninger * Svenske Lars Vilks har modtaget dødstrusler og protester, siden hans tegninger af profeten Muhammed blev bragt i Sverige. Men de voldsomme reaktioner er selve værket, mener han
Af Per Thiemann peth@avisen.dk
Først blev Danmark og danske tegnere udsat for trusler og boykot, som pludselig eskalerede i februar 2006, da Jyllands-Posten havde bragt 12 karikaturtegninger af muslimernes profet Muhammed i september 2005.
Siden kom turen til Frankrig og Tyskland, hvor aviser trykte de danske tegninger i februar 2006. Og senest har en karikaturtegning i Sverige sat sindene i kog i muslimske lande. Tegningen blev bragt i en svensk avis i august og forestiller Muhammed med hundekrop. Den er tegnet af den svenske kunstner og kunstprofessor Lars Vilks .
Trusler er selve kunsten
Han fastslår nu i et interview med Aftenposten.no, at de voldsomme reaktioner fra forurettede muslimer er selve kunstværket.
»Mange tror, at det er Muhammed-tegningerne, som er kunsten. Men det er de internationale reaktioner og dødstrusler mod mig, som er mit kunstprojekt. Præsidenten i Iran er min skuespiller, og han spiller godt. Også al-Qaeda er aktører i dramaet,« siger Lars Vilks .
Han er helt med på, at der har været en risiko for, at han – og andre – kunne komme i fare som følge af publiceringen af Muhammed-karikaturen.
»Jo, det er helt klart, at det er farligt. Men jeg håber, at al-Qaedas dødstrusler mod mig kun er ment som psykologisk terror, og at der ikke er alvor bag dem. Det bliver spændingen ved mit kunstværk, netop fordi vi ikke ved, om dødstruslerne er reelle, eller om de er symbolhandlinger,« siger Vilks .
Vold ikke mit ansvar
Vilks mener, at det ville være trist, hvis mennesker bliver skadet som følge af hans kunstprojekt.
»Men det ville ikke være mit ansvar, hvis nogen var blevet skadet som efter de danske karikaturer i Jyllands-Posten. Det ansvar har de, som udfører volden,« siger Vilks .
»Jeg er en slags instruktør i det hele, men jeg kan jo ikke bestemme reaktionerne,« siger han.
Ingen vold endnu
Trods protester og dødstrusler har Vilks tegning ikke medført decideret voldelige reaktioner endnu. Det tyder på, at noget er sket, siden de første Muhammed-karikaturer blev bragt i Danmark, mener Vilks , der stadig får dødstrusler.
»Jeg fik en sms-besked så sent som for få dage siden. Der stod, at jeg ville få halsen skåret over, og at jeg ville bløde ihjel som en hund. Truslerne varierer ikke så meget i tema,« siger Lars Vilks .
Den største reaktion er kommet fra lederen af al-Qaeda i Irak, som under ramadanen i september udlovede en dusør på 100.000 dollar til den, som tager livet af Vilks . Hvis han slagtes som et lam stiger dusøren til 150.000 dollar.
Trusselsbillede uændret
Truslerne er primært kommet fra mellemøstlige lande, engelsksprogede lande og fra Sverige. Når han er hjemme i Sverige, bor han i en hemmelig bolig, som politiet har oprettet til ham.
Det svenske politi vurderer, at trusselbilledet mod ham stadig er lige så højt, som da tegningen første gang blev bragt i august.
Lars Vilks er nu i gang med at kreere en musical, som skal fortælle historien om alt det, der er sket i sagen. Men han tror ikke, at nogen teatre tør sætte musicalen op.
»Nej. Måske må vi fremføre den på en alternativ måde,« siger Vilks , der ikke angrer, at han tegnet Muhammed-karikaturerne.
»Jeg tror, jeg har skabt en midterzone i svensk indvandringpolitik. Der har traditionelt kun været to sider i debatten: Det fremmedfjendske og den politisk korrekte,« siger Vilks.”
Som hoppministern säger.. och BT= Bergens Tidende
Ser på när Vilks krigar sig bort från KONSTSCENEN och rakt in i SD istället.
Sven – Ja är det inte dumt med obekväma ämnen, de kan ju förstöra vilken liten mysig vernissage som helst.
Jag håller med dig, bort med allt som kan missbrukas, missförstås, verka anstötligt, feltolkas, vara obscent, olitiskt obekvämt etc från konsten! Jag vill inte bli störd verkliga problem då jag bevistar offentligfinansierade konstevenemang för avslappning och förnöjelses skull.
Fram för mera naivt måleri på Österlen och sociala projekt i förorten med konsthögskoleelever, DET är konst det!
usch för det jobbiga!
Sven,
Det handlar snarare om att vi blivande sverigedemokrater tränger oss in på konstscenen. För vi är fler än en enskild konstnär.
Den socialdemokratiske kulturnämndsordföranden Khalid El-Haj i Eslöv verkar vara en riktig röstmagnet åt SD. Kan till nöds acceptera att försörja och gå ur vägen för de muslimska invandrarna. Men inte att de berövar oss vår kultur.
Dit kommer ni sverigedemokrater aldrig mellis! och det säger jag med ett leende på läpparna. Inte så länge jag är med och styr som i skrivande stund. Självklart skär vi bort rasismen och främlingsfientligheten som ni står för.
Lycka till
Men Sven då. Vi finns ju redan på konstscenen.
http://www.markus-andersson.ws/pics/daniel.jpg
Vad som händer med SD är betydelselöst. För det lutar åt att kampen kommer att avgöras mellan ungdomar på gatorna och inte i sammanträdesrum eller konstsalonger.
Konst och konst mellis, jag sa konstscenen. Inte hötorget tyvärr.
Men kul Mellis att du visar Lars Vilks vilka ni är som skriver här inne till hans försvar.
Sven,
Har inte visat dig någonting för jag bara retas. Endast primitivt tänkande människor delar upp människor i sverigedemokrater och bättre folk. För att sedan som av en händelse placera sig själv bland de bästa.
Pingback: Ambien online.