Signaturen ”Lelle” skriver i en kommentar angående konstens kvalitet:
”Utställningsbarhet är inte synonymt med kvalitet, men samtidigt en starkt utslagsgivande faktor för vad KK väljer att ställa ut. En omröstning i KK om konstnärers kvalitet skulle resultera i en annorlunda lista än Artfacts (förvisso kanske med ungefär samma 500 namn i topp, men med väsentliga skillnader i placering.)”
Intressant synpunkt! Men svårigheten finns i vad det skulle vara för kvalitet som vissa konstnärer skulle representera utan att dessa konstnärer deltar i utställningar. Vi kan nog utgå ifrån att om KK anser att en konstnär är bra kommer man att visa det på utställningar. Utställningsverksamheten är relativt flexibel. En del konstnärer passar kanske inte i traditionella gallerier men då finns det andra möjligheter.
Företar man en omröstning i KK får man säkert en annorlunda lista. Förklaringar finns. I några av de senaste omröstningarna har frågan om kvalitet gällt t ex ”upcoming artists”, alltså vilka konstnärer som ett begränsat antal företrädare tror kommer att bli morgondagens stjärnor. En annan gällde vilka som skulle överleva samtiden och ta plats i konsthistorien. En utvidgad och mer allmänt ställd fråga om vilka som är de bästa skulle man få svårigheten att skilja mellan vilka de i KK tror man väljer eller tycker att man borde välja gentemot de man faktiskt har valt.
Vid varje tillfälle en sådan omröstning ordnas är antalet utvalda som sagt starkt begränsat. Artfacts redovisar, i det närmaste, totalöversikten av KK.
Utställningar är bildkonstens arena, det är där offentliggörandet sker. När man gör en bedömning av en konstnärs kapacitet spelar dennes cv en stor roll.
Finjusteringar är möjliga att göra. Artfacts redovisar all konst från 1900-talet och framåt. Med lite arbete kan man dela upp konstnärer i olika grupper beroende på när de är eller var aktuella. Man kan skapa en lista på t ex första hälften av 1900-talet och sedan för varje decennium. Det är också av intresse att ställa samman vilka konstnärer som är intressanta just nu utan att de tillhör den etablerade eller relativt etablerade konsthistorien.
Vill du, ”Lelle” hålla fast vid att det finns en annan kvalitet som inte ger utslag i utställningar är jag idel öra att lyssna.
För övrigt är ”the art world” ett objekt för utställning. På Galerie Feinkost i Berlin pågår en sådan.
Här är en trevlig bild som förmedlar sann julstämning. Tingsrätten på syn i Nimis i december 1983. En dylik tillställning ger inga artfactspoäng men kan ses som en konstnärlig kvalitet. Dock, om det skulle vara så borde det rendera konstnären utställningar.
God Jul!
Är litta tradig… flyttar fram så att det inte blir ”bortglömt”…
För övrigt håller jag med föregående talare – God Jul!!
Fred skrev/citerade:
—
I Degefors 1:a maj var Jan Myrdal ännu tydligare:
_____________
Vi lever i de många krigens tid—
Jan M har tydligen missat att att enligt FN:s statistik så är det färre krig nu än förr.
Mer specifika. Men färre…
Så att vi skulle leva i de många krigens tid – “låter bra”, men är kanske bara åsiktsmässig marknadsföring?
Fred Torssander
Apropå IMPERIALISMEN!
Vad anser du om den ARABISK-MUSLIMSKA IMPERIALISMEN?!
Mer än en tredjedel av jordens beboeliga yta, hela 51 länder och fler än en miljard människor lyder direkt eller indirekt under arabisk-muslimsk hegemoni.
Den arabisk-muslimska imperialismen har pågått ända sedan 600-talet!
Och idag är den på expansionskurs mot Sverige och resten av Europa!
Den tredja invasionen mot Europa är här!
(De två tidigare invasionerna; Den Moriska invasionen på 700-t och den Ottomanska invasionen på 1600-t slogs tillbaka)!
Den här gången ser det dock mörkare ut!
Inte minst pga den demografiska utvecklingen. De europeiska folken håller, som bekant, på att åldras och dö ut medan araber och muslimer förökar sig som husflugor!
Hur firar Lars jul tro?
************
—-God Jul—-
************
Önskar Gote
Jag skulle förstås tillagt att jag i första rummet avser förhållandet mellan ej längre verksamma konstnärer och samtida, även om rangordningen i samtidskonsten också skulle bli annorlunda beroende på om man utgick från utställningstatistik eller en kvalitetsomröstning.
Utställningstatistik och kvalitet ligger nog ofta mycket nära varandra, men som sagt tror jag inte att de är synonyma. Ett extremt exempel på motsatsen är Olaufur Eliasons och Eva Hess respektive placeringar på Artfacts. Sådana förhållanden (fast i betydligt mindre utstäckning) borde även förekomma mellan samtidskonstnärers utställningsstatistik och kvalitetsanseende i KK.
Olafur Eliasson menar jag.
Flyttar fram min GOD JUL hälsning
Politisk korret konst ?
http://sydsvenskan.se/malmo/article288941.ece
http://sydsvenskan.se/kultur/article289060.ece
http://www.gunillamann.se/butik/jpg/olja100.jpg
Det som betrakataren anser var konst det ÄR konst
Det som Politiker anser vara konst ÄR absolut konst
om man är beredd att betala 1/4 mille för färgen ?
eller kanske INTE KONST just därför.
GOD JUL ALLA
stefan
Hittar ingen info om Gunilla Mann på Artfacts
någon som vet ?
innebär det då att kommunen köpt ICKE KONST
för 1/4 mille ?
eller kan det vara KONST ändå även om den inte är erkänd inom KK
Mitt svar JA, det betraktaren anser ……………….
Ät inte för mycket skinka i morgon, ni vet ALDRIG vad den innhåller
I en tidnings test var den godaste skinkan den som innhöll MEST
tveksamheter, Glutamat och liknande ”smakföstärkare”.
Det är väl med skinkan som med konsten, det mästa går att dölja
och fösköna med lite färg.
God Jul med mycket god Grönkål och Rödkål.
Stefan: Världen skapas av diktaren åt drömmaren…
Gottfrid G verkar ha smittats av en uppfräschad variant av ”gula faran”. En typ av påhittad fara som också tillskrevs judarna på 1930-talet och som ofta även tidigare har använts för att motivera koloniala folkmord. Sådana som utförs av den reellt existerande imperialismen, vilken som kanske bekant ockuperar två arabisk-muslimska länder idag. Medan ingen ockupation av något land på någon kontinent upprätthålls av något arabisk-muslimskt land. Den värkliga imperialismen – till skillnad från den påhittade – kräver ekonomiska och militära resurser som dessa länder inte har. Oberoende av vad deras ledare eventuellt skulle önska.