Idag är det arbete med filmsekvensen Debatt del 2. Det har kostat mycken möda att foga samman de första 3 minuterna. Just nu är det en paus medan jag laddar batterier.
Jag skall därför passa på att svara på ett inlägg från i förrgår av signaturen ”cn”, denne skriver:
”varför väljer du att skriva Man tager det man haver, när det brukar heta Man tager vad man haver?”
Jo, eftersom jag inte tager VAD jag havet utan DET jag haver. Jag har nämligen rätt mycket att välja på och det rör sig om bestämda val.
cn undrar också varför jag inte skriver på engelska. Han funderar på om jag försöker undvika att komma med på artfacts. Ingalunda det sistnämnda. Varje konstnär bör alltid och i varje ögonblick sträva efter att stärka sin position i konstvärlden vilket är detsamma som att arbeta upp sig på artfacts. Liksom alla de andra vill Vilks också in i konstvärldens inre kretsar. Men han vet att väl inkommen där, stängs dörren till friheten. Därför bör man visa en uttalad motsträvighet. Att jag skriver på svenska hänger samman med att det blir mycket mera nyansrikt än den entoniga engelska jag kan prestera.
En ytterligare fundering som utgår ifrån gårdagens resonemang. Vad är konsten bra för? Förr fanns det ett enkelt svar. Konsten skulle inte tjäna något ändamål utan enbart vara till för att uppskattas för sin egen skull, alltså den estetiska njutningen. Emellertid är detta en förrädisk argumentation. Detta ”för sin egen skull” uppfattades, i modernismens och romantikens teori, som en upplevelse av världens harmoni och enhet, alltså en existentiell upplevelse på det mest upphöjda plan som man kan föreställa sig.
Nu torde den tanken, även om en och annan röst höjs för dess återvändo, vara förpassad till historien. Konsten som en upplevelse i sig blir därför något djupt gåtfullt. Frågan kan ställas igen: Till vad skall en sådan upplevelse tjäna? Upplevelsen skulle naturligtvis kunna likställas med alla andra upplevelser, alltså underhållning och tidsfördriv, men i konsten vill man inte tänka sig att det skulle vara så simpelt.
Men här har vi ett nog så avgörande problem.
tack för tålmodigt svarande. kom att tänka på en dikt lite entonig kanske as we pass houses musing slow if they be occupied so minds pass minds if they be occupied, jag har glömt bort interpunktionen men grammatiken är nog tydlig ändå m