Se där, det rasar en strid om realismen på Anna Brodow Inzianas blogg. En av kombattanterna är Jessica Kempe som inte kan förstå Anna Brodows uppdelning av realismen i ”klassisk realism” och ”fotorealism”. Brodow vill mena att ”klassisk realism” bygger på naturstudier medan ”nyfigurativa” baseras på fotografiska förlagor. Därmed också skillnaden mellan figuration enligt de gamla mästarna och samtidsorienterad figuration:
”Ofta är det en verklighet sedd genom ett bildmedium som utgör grunden för det nyfigurativa måleriet, t ex fotografier eller digital bild. Det klassiskt figurativa bygger på naturiakttagelser.”
Den första frågan man kan ställa är om man kan se någon skillnad, om det är möjligt att visuellt avgöra om en målning tillhör den ena eller andra kategorin. Jag tror inte det. Även de ”nyfigurativa” är skolade i aktteckning och kommer ofelbart att bära med sig ett synnerligen väsentligt moment: stil. Något naturutseende finns inte, det kommer alltid av nedtecknas genom en stil; ”naturiakttagelser” är en komplicerad företeelse. Fotografiet kan i detta perspektiv ses som en (eller ett antal) sätt att avbilda. Att konstnärer avbildar fotografier är inte annorlunda än att konstnärer (medvetet eller omedvetet) avbildar en stil genom vilken ett intryck förmedlas. Brodow sammanfattar sitt utkast:
”Den konceptuellt baserade konsten har tagit avstånd från ett kvalitetsbegrepp som bygger på hantverk och tradition, detta för att kunna hävda idéns högre värde. Den kulturkonservativa kritiken ifrågasätter en sådan ordning.”
Så enkelt är det inte. Hantverket spelar en stor roll i den konceptuellt baserade konsten. Det vimlar av perfektionister. Idén har alltid varit det avgörande i konsten vare sig det handlar om gammal eller ny konst. I den klassiserande är idén den särskilda estetiska skönheten och det är inte så att ju bättre teknik desto starkare skönhet.
Resonemangen tycks främst handla om vad som är realism, hur verkligheten kan avbildas. ”Verkligheten” är ett tema för Berlinbiennalen som öppnar den 11 juni. Biennalens grundkontext blir en utställning av realisten Adolph Menzel (stol i motljus, järnverk, Fredrik den store spelar flöjt). Utställningen curateras av Michael Fried. Alltså den man som främst har blivit känd genom sitt misslyckade försök att visa att minimalismen inte är konst.
Stil eller form är helt avgörande. Efter att ha funderat på Elin Wikströms formgivning av sin presentation av sina intentioner under debatten i Alingsås blev resultatet ett radikalt förslag:
Kul i början men man blir helt galen efter en minut….Upprepning som är ett av de främsta komiska trick, nästan alltid användbart, om man inte tar det over the top. Jag ger filmen en trea av 10 bara därför att det formmässigt blir tjatigt ,helt enkelt, även om det är just det som är intentionen.
MVH Pontus
Hej Pontus. Att den är så lång som den är beror på att min ambition har varit att få fram ett innehåll. Om du lyssnar får hon föra fram sina helt centrala budskap och du kan inte missa dem. Minimalistisk pedagogik.
Kan vi inte lämna Sverige för en stund och istället prata lite om Dakis Joannou-utställningen i Manhattan eller varför inte den här texten om etik i konsten: http://blog.art21.org/2010/03/08/letter-from-london-ethic-minority/
Här har vi ämnen som är relevanta för Vilksbloggen och fasligt mer intressanta än stolpskott som Kempe etc.
J. Jag har följt utställningen med samlaren Joannou på New Museum. Jeff Koons som curator. Kritikerna är måttligt förtjusta, eller något avoga, men jag ser inget större moraliskt problem för konstvärlden. Etiska och moraliska frågor är naturligtvis intressanta men jag finner det betydligt intressantare att fundera kring hur socialkritisk konst skapas i andan av politiskt korrekthet för att förege att förändringar i världen skall bli resultatet, medan det handlar om att samla poäng på artfacts. Men inte heller det är något större problem. Konstvärlden kan jämföras med produktionen av lyxvaror. Det förefaller betänkligt men är marginella yttringar.
Hej Lars
Ulf Bengtsson på TV4 Nyheterna här. Vi vill gärna komma i kontakt med dig för en kommentar kring händelserna på Irland. Du kan nå mig på min mail eller på tellefon 08-4594138. Du kan även lämna ett telefonnummer där vi kan nå dig.
Ulf Bengtsson
Dagchef
Fuck terrorism.
Hail Lars Vilks.
Keep up the good work, Lars. 🙂
Jag lyfter på hatten för dig, Lars Wilks! Hörde dig precis i en intervju på P1 och du ska ha en stor eloge för ditt fantastiska sinne för humor i en stund som denna! Du är en idol, ikon och en stor förebild för mänskligheten! *hatt av*
Lars Wilks for president!
Mvh
/ Fredrik
Hello Mr. Vilks,
I hope this message finds you well, especially after today’s events. My name is Morgan Passi and I’m a producer with a radio program called ”As It Happens,” which airs on Radio-Canada and in the United States on National Public Radio. We’re a current affairs show and do telephone interviews on a variety of topics with people from around the world.
We were hoping you could please be available today for a short telephone interview in English regarding this alleged plot in Ireland. The interview would only take 5-7 minutes, could be done with a mobile phone and would be conducted by our host, Carol Off.
Any help is much appreciated. I can be reached by email or by phone at +001 416 205 5577.
Thanks for your time.
Take care,
Morgan
Du frågar om det är ”möjligt att visuellt avgöra om en målning tillhör den ena eller andra kategorin.” Jag tror det. Ska vi kolla? Ge mig ett par exempel och jag ska säga dig om det är gjorda av någon som är tränadi att studera naturen (försök inte låtsas att du inte vet i vilken mening). Du tror inte det för att du inte är tränad. Jag tror heller att du inte ser skillnaden.
Du skriver också att även ”de ’nyfigurativa’ är skolade i aktteckning”. Av vem då? Vart då? Att man blivit tränad av, säg, Peter Dahl betyder ju inget i den här frågan. Det man bär med sig från den träningen är ju just det du pekar på, en stil.
Hej alla svenskar och muslimer.
För två år sedan ungefär skapade jag bloggen Muhammedbilder & CO. Jag skriver
kritiska inlägg om islam och publicerar muhammedbilder. Idagsläget har jag skrivit hundratals blogginlägg och visar
över 500 muhammedbilder. Muhammedbilder som konstnärer och framtför allt vanligt folk gjort i syfte att stödja yttrandefriheten och kritisera Islam
Gör därför din egna muhammedbild och skicka in den till bloggen Muhammedbilder & Co. Adresserna är muhammedbilder.blogspot.com eller mohammadcartoons.org.
Den har också muhammedbilder.se som ibland verkar fungera. Den adressen har jag inte själv kontroll över.
Maila din bild till omarkalbibnkalb@gmail till stöd för profeten LARS VILKS och YTTRANDEFRIHETEN.
Och till er muslimer som spammar vilks blogg, gör något annat er profet är en pedofil!
allah ibn kelb akbar!
Till alla journalister som skriver om Lars Vilks . Notera att Lars var professor vid Konstakademin i Bergen mellan 1997 och 2003.
Hotet mot Lars Vilks är ett hot mot en prof emeritus d v s ett hot mot kunskapen.
Detta är det allvarligaste hotet av alla mot ett kunskapssamhälle!!!
Vi måste välja Religionsfrihet eller tryckfrihet!!
Det går inte att kombinera! Välj. Var står du?
Kristina