Fortfarande är det så att biennalerna förmedlar samtidskonstens status. Det som är där är. Men alla biennaler tillhör inte elitbiennalerna (att ”biennal” avser vartannat år säger inte mycket). Jag funderade lite grann på det när jag läste om Örebrobiennalen som annonserar sig som Nordens största. 72 konstnärer. Bland dessa finns några mera välkända namn som Ai Weiwei, Erwin Wurm, Xu Bing. Det är ändå lätt att konstatera att den här biennalen är något annat än de internationella samtidsbiennalerna. Den här hemma i kategorin skulptur & projekt i staden, en modell som fick sin startpunkt i Münster 1987. Den utställningen var en reell begivenhet i konstvärlden. Modellen kom sedan att användas till att iscensätta utställningar med diverse konstnärer, små händelser som i regel fick gott mottagande och livade upp någon ort. Tema kunde förekomma men spelade egentligen ingen större roll. Inget ont om det och absolut inte heller om Örebrobiennalen. Konsten har många nivåer men det brukar vara svårt för kritikerna att nämna något om var man befinner sig på kvalitetsstegen. Örebrobiennalen har fått några positiva recensioner (Expressen, Omkonst). Sympatiskt nog kan man studera alla medverkande och deras verk på nätet. Örebrobiennalen saknar curatoriskt statement. Sådana statement har efter hand blivit mer eller mindre tröttsam läsning, oftast beroende på politisk överambition men man kan inte komma ifrån att de är representativa.
I och för sig är det inte så många som diskuteras mera ingående och som man förväntar sig något särskilt av. Venedig är naturligtvis biennalernas biennal och till de nästa statusbiennalerna är avståndet långt: São Paulobiennalen får tillsammans med Berlin- och Istanbulbiennalerna räknas till de inflytelserika. Dit får man också föra Whitneybiennalen även om den inte är någon global historia. Flera av de asiatiska biennalerna är påkostade och väl genomförda men brukar aldrig utöva något nämnvärt inflytande utan är mer en bekräftelse om vad som pågår. Det gäller även Sydneybiennalen vars främsta uppgift är att signalera att Australien inte får glömmas bort.
De nordiska biennalerna representeras av Momentum (som pågår) i Norge och Göteborgsbiennalen som öppnar i höst.
John Taylors
bror dök oväntat upp på Puben i Arild iförd Sydafrikahatt. Han är numera engelsman på ’road trip’ och var här sist 2007, men lovade återvända till Arildsdagen 18 juli. Han mindes Lars besök på gården vid katolska kapellet om somrarna och hur John hade lärt honom spela schack, men tröttnat när Lars började vinna och strax avancerade till Höganäsmästare.
Kevin med gitarren.
Just det, Kevin var namnet och gitarr hade han spelat på Strand 2007!
Lars, hur är statusen för Nimis för tillfället?
Jag har planerat att besöka det med några vänner. Är det öppet och fungerar som det brukar trots din frånvaro?
Kevin med gitarren och Björn fiskare besökte Nimis igår via strandvägen från Arild (en dryg halvtimmes promenad) tillsammans med en rar flicka från Capetown och rapporterade inte något ovanligt.
Du kan vara lugn Krister. Jag har kontroll över läget.
Vad bra Lars! Då ser jag fram emot att få visa upp ditt fantastiska verk för mina vänner 🙂
Ju mer man följer Vilks.net
desto tydligare ser man hur konstvärlden och dess biennaler blivit ’antikonst’. Hemkommen från sommarkonsert i sockenkyrkan samma intryck – det nyskrivna moderna stycket var visserligen av musikvärlden med förväntan emotsett professionellt ’buller’ – men därutöver – liksom varje bevistad biennal inte ens vulgär eller överdrivet sentimental – utan totalt meningslös.
Vem kan vara skyldig till allt detta? Jag satsar några slantar på Frankfurterskolans vänstersinnade människoförbättrare och Transhumanisternas hybrisanfäktade intellektuella. Men någon av dessa torde ha haft tillgång till obegränsad publicitet och hängivna unisont stämda anhängare, vilka hindrat kulturens normala utveckling.
Doktorn: Adorno tillhörde Frankfurtskolan, och skrev förvisso musik. Men den går i Stravinskijs och Schönbergs fotspår.
Inom idéhistoria talar man om att mycket av konsten, filosofin, poesin och musiken under 1900- talet är influerad av händelserna under det 1:a och 2:a världskriget. De skänkte mörker och meningslöshet över allt kreatörer kom att ta sig för.
”Mörker och meningslöshet…” Var har du fått det ifrån?
Så 1:a och 2:a världskriget
skulle ha utarmat lusten till det konstnärliga skapandet i så hög grad att det ännu efter sjuttio förlupna år endast förmår åstadkomma oengagerande meningslösheter? Men jag tycker det dessutom bara blir värre och värre, utan minsta spår till bättring. Det måste finnas ytterligare någon bidragande faktor.
Två i sammanhanget intressanta engelsmän,
Lord Bertrand Russell 1951 i ’The Impact of Science on Society’:
Physiology and psychology afford fields for scientific technique which still await development. The importance of mass psychology ‘has been enormously increased by the growth of modern methods of propaganda. Of these the most influential is what is called ‘education’.
Herr Bertrand Russell förenades med Frankfurterskolan och verket är tillgängligt i läsarrecensioner på Amazon.com om man inte önskar köpa boken.
Och … Civilization is being uprooted from its foundations in nature and tradition and is being reconstituted in a new organisation which is as artificial and mechanical as a modern factory.
Christopher Dawson i ’Enquiries into Religion and Culture’, sid. 259.
Väntar nyfiket på svar. Lars Vilks fråga var väl ställd till Adam.
Nypilkad Östersjö strömming vänd i rågsikt, salt och dill, stekt i smör och inmundigad med nyupptagen potatis och som efterrätt nyplockade jordgubbar.
Kan det bli mycket bättre, önskar att ni alla hade varit med.
Lars/ CeDe: trodde det var en allmän sanning. Inom bildkonsten tänkte jag t ex på Otto Dix. Artbouillion skrev en bra artikel om honom. Ska försöka hitta en länk. Exempelvis tidiga expressionistiska målningar som Flandern:
http://uploads5.wikiart.org/images/otto-dix/flanders.jpg
Men senare bryter Dix av emot sin tidigare stil (har för mig han träffade Picasso och tog influens – men minnet kan svika mig). Som i Pragerstrasse:
http://uploads6.wikiart.org/images/otto-dix/pragerstrasse-1920.jpg
Bilden föreställer två krigsskadade soldater. Precis som påpekades på Artboullion; är de lemlästade, den ene rullar fram på en primitiv kärra, i ett samhälle som in bryr sig om de krigsskadade, alltmedan affärerna säljer kläder, en flicka gå obrydd förbi dem, och antisemitismen gör sig påmind i postern på marken framför dem. De är inte värda mer än att en hund skäller på dem. 1:a världskrigets gör sig påmint genom stort mörker och meningslöshet.
Efter första världskriget formulerade Sigmund Freud sin idé om dödsdriften, efter sina erfarenheter av traumatiserade soldater från 1:a världskriget.
Det finns många fler exempel, Kan inkomma med några till om någon ber om det.
Doktorn: Snarare tvärtom. Det urarmade inte lusten, utan blev ett viktigt tema för konstnärligt skapande (avser med ”konstnärligt” en vidare betydelse där film, litteratur m.m. Räknas in).
Det meningslösa skyttegravskriget under 1:a V.K. där man höll frontlinjer emot varandra. Gjorde framstötar (som kunde tvingas fram av ocilliga soldater) som slutade i att de attackerade mejades ner av kulsprutor. De många sjukdomar som spreds i skyttegravarna, i tjock lervälling, men många döda bara av farsoter som spreds inuti skyttegravarna. Det fick spridning, som i E.M. Remarques På Västfronten intet Nytt.
Med andra världskriget kom vetskapen om judeutrotningen. Eichmanns berömda försvar i Jerusalem att han bara lytt order.
Att det finns exempel på konstnärer med politiska och sociala inriktningar är väl inget bevis för att dessa skulle vara ens i flertal. Modigliani och Soutine tex. Här är du ute och reser.
Lars V: Du missförstår mig om du menar jag specifikt åsyftar politik, det gör jag inte. Jag menar – och tror det är en ganska okontroversiell åsikt – att 1:a och 2:a världskriget påverkat konst, filosofi, teater, litteratur m.m. men negativt reaultat. Det finns såklart positiva tolkningar av krigen (som hos den välbärgare ungdomskulturens filmhjältar under 1950- talet och framåt) men överlag tror jag att de blodiga skyttegravskrigen under första V.K., och förintelsen och atombomberna under andra V.K., överlag gett upphov till till en grav kulturpessimism.
Var förresten inte Duschamps pissoar en kommentar till första världskriget – eller var det bara en tolkning någon gjorde, likt Louise Nortons idé om pissoaren som en buddhastaty?
Lars V. Med ordet ”meningslöshet” avsåg jag skyttegravskrigen med alla sina sjukdomar och framrusande trupper som blev kanonmat för kulsprutor (som skildras hos Remarque) och med ordet ”mörker” judeutrotningen och rädslan för atombomben.
Adam, Det räcker inte med hur du än tillrättalägger, det är kört – totalt kört!
CeDe: Du vet ju vad jag tycker om dina inlägg, så tror du verkligen dina retoriska skriverier skriver biter på mig? Tar du någonsin en kurs i Idéhistoria kommer du förstå att det jag pratar om ovan tydligt gås igenom som två tydliga motiv under 1900- talet. Så vad är det som är kört?
CeDe: sen använder du ordet tillrättalägga, och det är fel ordval. Förtydliga min sak är vad jag gör. Jag har inte tillrättalagt någonting…
Inom hiphopen talar man om en hypeman. Det är en MC som inte rappar särskilt mycket, utan har som sitt huvudsakliga syfte att framställa en annan rappare som det största och bästa som finns. 2PAC hade flera hypemen omkring sig.
När jag läser CeDe:s inlägg, framstår det som om han tagit på sig rollen att vara nån en slags hypeman åt Lars Vilks. Lite nonsens här och var i kommentatorsfälten, för att boosta det Lars säger och håna nån annan.
Adam, lägg ner förintelsepropagandan.
Golda Meir skriver i sin självbiografi att hon inget vetat om någon förintelse förrän när rapporterna om tvål, lampskärmar och gaskammare blev nyheter. Och när hon i samband med detta pratade med en engelsk officer, sade han att det bara var propaganda. (Golda Meir – ’My Life’ sida 167). Hon satt i styrelsen för Histadrut, den palestinska judenhetens viktigaste landsorganisation under kriget, så hon visste mycket väl vad som hände i Europa.
Det har alltid funnits krig och elände, men de flesta människor har viljan och förmågan att se positivt framåt.
Minnesdagen: vilken propaganda ifrån mig? Hade du hängt med från början hade du vetat att jag inte sysslat med någon propaganda, utan bemött propaganda ifrån Tallskog och Doktorn. Jag, sl, Från Graven och några till var synnerligen aktiva med att avslöja deras påståenden som falska och deras källor som nys.
Det jag skriver om ovan är inte propaganda utan en idéhistorisk syn på 1900- talet. Du har rätt i att folk har förmågan att se framåt, vad jag beskriver är utgångspunkten denna förmåga att se framåt utgick ifrån. Nämligen skyttegravskrig, judeutrotning, två briserade atombomber.
Också en taggad sprattelgubbe kan hålla bloggen vid liv!
Förintelsen var känd redan medan den pågick, och vilken kryptonazist som helst kan påstå vad som helst om Golda Meir. Albright visste inte ens att hon var judinna förrän flera decennier efteråt. Den rännil som överlevde dödslägren sa aldrig något till sina barn, många dog inom något år.
Doktorn påstår sig ha skrivit symfonier. Bekantingar som Hammerz/Nilsson/Sandström, som faktiskt skrivit riktiga symfonier, skulle aldrig nedlåta sig till doktorns tarvliga judehatarpropaganda, det beror på att de är medvetna dels om konstmusikens grund i judisk/kristen tradition, dels om judehatets effekt på musiklivet i mellankrigstiden Tyskland. Hitler avslutade den tyska konsten i sina sinnessjuka försök att ”rädda” den.
Doktorn är en sprattelgubbe med rudimentära teorikunskaper som inte skulle känna igen en symfoni en från skivomslaget. Äger herrn månne en Casiosynt?
sl…
Jag påstod 1)att förintelsen överdrevs, 2) att kapitalet, som till övervägande andel ligger i judiska händer, styr världen och 3) att därför judarna styr världen. Det står jag för och det är inget judehat. I unga dar hatade jag kommunister, men inte ens detta nu längre. Hat är en stark och obehaglig känsla – men denna finner man så gott som ’inprogrammerad’ i inlägg efter inlägg ifrån dig, långt efter att den ursprungliga debatten upphört.
Nu ondgjorde du dig över Golda Meirs självbiografi. Men inte heller Winston Churchill berörde den s.k. ’förintelsen’ med ett enda ord i sina krigshågkomster i sex volymer, för vilka han fick Nobelpriset i litteratur 1953. Varför inte heller han? Kunde Doktorn ändå ha haft rätt – åtminstone LITE??
Hoppsan, ’Doktorn’ skulle det vara. Herr Maurus var en litterär gestalt från ’la belle epoque’.
Herr Maurus alias Doktorn, Det fanns nog andra orsaker till varför dessa berömdheter inte skrev om förintelsen. För även om den, som du påstår, inte hade den allmänt vedertagna omfattningen så fanns det ju ändå bevis på dess existens.
Doktorn: du ljuger ovan. Det du skrev innan, var att judarna startat alla krig sedan 1700- talet, styrde världen i hemlighet via illuminati, startat den ryska revolutionen, mördat Napoleon I, Abraham Lincoln, JFK. Det vi borde göra var att ta makten ifrån dem, och få en värld utan krig o elände.
Doktorn: du har ändrat på dina idéer fram och tillbaka sen dess, men det var vad du ursprungligen skrev.
ADAM betyder ”av blodet” på hebreiska…
Adam skäller i egen sak.
Tallskog: klart du skriver så om mig, när du postat oseriösa länkar till korta youtubeklipp (ett var sex minuter långt) som vill förklara långt mer än vad de över huvd taget är kapabla till. Och dessutom har blivit avslöjade av sl som nonsens. Då återstår inte annat än att kritisera den andres karaktär; för att byta ämne, och komma ifrån det faktum att man postat skräp…
Men herre gud ungar, kliv ur sandlådan!
Adam har svårigheter att hänföra tankestoff till kategorier, han inser inte att mina tre ovannämnda punkter täcker hela tvisten han och hans nära förtrogne sl sett sig tvungna att ställa till med.
Doktor Maurus
Förintelsen är inte överdriven, de som påstår det försöker nedvärdera den, det gör de alltid genom semantiska trick; de påstår att alla sex miljonerna hamnade i gaskammare, för att sen visa att så var inte fallet. Sen låtsas historierevisionisterna att de bevisat att förintelsen var långt mindre. Doktorn står upp för en lögn, som alla judehatare.
Det finns judiska kapitalägare bland kapitalägarna, men det är just de judiska som ska visas upp, därför att de är judar. Att judarna styr världen är exakt den lögn som helt vanliga ömkansvärda judehatare faller tillbaka på.
Varför inte skriva en judehatarsymfoni på casio-synten? Har batterierna tagit slut?
Ja-ja sll…Adam,
varsågod – nu hoppas jag sista ordet i denna för Vilks.net föga meriterande debatt äntligen förklingat.
Doktorn: Dina tre kategorier ovan är, precis som sl skriver, felaktiga. Låt oss gå vidare. Du menar att de tre kategorierna ovan täcker in allting du skrivit om judar på kommentarsfälten. Det gör dem inte. I vilken kategori ska man föra in att judarna styr världen i ett hemligt sällskap, startat alla krig sen 1700- talet, mördat Napoleon och JFK? Det du skriver håller inte.
Sista ordet i den här debatten kommer när du erkänner dina fel, eller helt slutar skriva antisemitisk propaganda, som alltid kommer att bli emotsagd.
Ja-ja-ja lille sl-Adam. Det är uppenbart att ’ert samarbete’ motsvarar åsiktspolisens. Nu ser det dessutom ut som om ni missförstått kategoribegreppet – sammantagning av varandra liknande företeelser. Men riktigt så dumma är ni ändå inte, bara spelar dumma för att till de lättpåverkade kunna driva hem billiga retoriska poäng – såsom alla klassiska agitatorer på någon för folket dold plutokratis lönelista. Lenins tal till arbetarna kunde inte varit mycket annorlunda uppbyggda. Vetenskapliga källor förringar ni i vetskapen att Mäster Lars visar officiella media stor tillit och därför är angiven besvärande litteratur ’alltför svårläst’ osv. Varför älskar det folk ni företräder fortfarande framträda slaget, utstött och missförstått – när i själva verket flera ur deras led idag styr världen? Rotschildfamiljen visade sig mäktigare än kungar och presidenter. Duon sl-Adam vet nog, men säger det inte.
Doktorn: istället för allt irrelevant du just nu skrev, kunde du inte förklarat hur judarnas (av dig påstådda) hemliga makt över oss alla, deras mord och startade krig, passar in i dina tre kategorier. Du undvek ämnet.
Lite historik?
http://varldenshistoria.se/kultur/kulturpersonligheter/rothschild-laanade-ut-pengar-till-regenter
Gör dig inte dum Adam. Den som styr penningen äger makten – sedan länge förklarat i dessa spalter, vilket du av demagogiska skäl inte låtsas förstå – men fortsätter du och din duo med behändige kamraten sl på inslagna väg har du snart – om inte redan – förlorat allt anseende.
Doktorn: Var har jag ifrågasatt att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, där den ekonomiska makten är utslagsgivande? Ingenstans. Jag har aldrig påstått det. Kapitalism är en rimlig förklaring av vårt samhälle sedan ett par hundra år tillbaka, fram till idag (sen finns periodiceringsproblemet: när började kapitalismens epok, men låt oss lämna det ämnet för nu).
Vad jag har ifrågasatt är dina anspråk på judisk kontroll över världen. Till en början ägnade du dig åt paranoida konspirationsteorier. Nu har du modifierat allt du sagt, och menar att eftersom kapitalet ytterst ligger i judiska händer, således styr dem världen. Och då ställer jag samma fråga som jag ställt dig hela tiden. Vilka källor är din grund för de uppgifterna?
Vasågod och bläddra tillbaka själv till veredbörligen angivna källor du förut inte ’orkade’ läsa.
http://rationalwiki.org/wiki/Godwin´s_Law
Judarna dominerar inte bara kapitalet utan alla områden som kräver hjärnkapacitet. De ligger bakom det mesta i den västerländska ide- och lärdomshistorian, filosofi, konst, musik, litteratur, underhållning…… det är för mig beundransvärt.
Jämför med romerna som är ungeför lika stor folkgrupp, befinner sig i diaspora och med en historik som i vissa fall liknar judarnas.
Den ene sitter på världens topp och den andre utanför ICA.
Doktorn: i den här tråden finns inga källor och tidigare har du inte presenterat några som bevisar din sak. När du skriver ”inte orkar läsa” antar jag du syftar på länken till en text av Ursula Haverbeck, som du postade för länge sen. Det är sant att jag inte läste klart hela den långa texten av henne. Skälet till det uppgav jag också. Redan efter ett par sidor hade hon redan skrivit så många felaktigheter, att endast dem i sig var tillräckligt för att avfärda henne som oseriös. Det är din sorg och ditt problem att du, likt Tallskog, aldrig lärt dig se skillnad på underbyggda sanningar och spekulativa lögner. Antagligen kommer därför den här debatten fortsätta, så länge du och Tallskog tar konspirationsteorier till era hjärtan och ska förklara dem härinne.
Krister,
Utan dag ingen natt, det är varken något att beundra eller beklaga, det är bara en världsordning.