Konstpriser har blivit ett synnerligen utbrett fenomen. I och för sig följer det den övriga samhällsutvecklingen där man har förstått att en tävling skapar intresse. I konstsammanhang är det något mera godtyckligt vem som skall utses till vinnare. Den konstnärliga sidan av saken är en del i det hela men det är klart att man måste tänka på värdegrunderna. Och på sponsorerna.
Agnieszka Polska fick det tyska prestigepriset Preis der Nationalgalerie. Utan tvekan en välmeriterad vinnare (ranking 613). Men så var det valet av kandidater. Fyra kvinnor från olika länder. Det var naturligtvis inte omedvetet utan tvärtom en del av värdegrundsstrategin. Men det föll inte väl ut eftersom de fyra har inkommit med en protestskrivelse. Konsten har kommit att präglas av att man måste ta hänsyn till en rad faktorer som inte har med den producerade konsten att göra. I det här fallet valde man att vara överkorrekt och då blev det för bra. Men konstvärlden fick en liten nyhet (artnet).
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
En rejäl kränkning av kvinnorna att inte betro dem om att klara manlig konkurrens.
Bra at de fire reagerer mot å bli utvalgt fordi de er kvinner. Men videre i protestbrevet støtter de likevel utvelgelsesmetoden til prisgiverne ved å støtte utvelgelseskriteriene, som blant annet vektlegger kjønn. Sånt er dobbeltmoral.