Båtflyktingar? Jodå, nu finns de i storformat, uppblåsbara som Barbara.
Det slog mig när jag hörde om Ai Weiweis sensation på Sydneybiennalen att något fortsätter att gå snett för den framgångsrike konstnären. Han har Den Angelägna Frågan med sig och det täcker en del av problemen. Men det är klart att det inte håller. På Sydneybiennalen har han installerat en gigantisk livbåtsskulptur i gummi. Det är stort och sensationellt. Likafullt saknar den helt konstens signum: att vara något mer än ett kristallklart budskap som pekar ut en riktning som ingen anständig kan förneka. Inga detaljer, motsägelser eller komplikationer, de heliga flyktingarna är de heliga flyktingarna och inget annat. Man kan undra hur länge han kan fortsätta med det här i medvind.
Det fungerar väl som sensationsjournalistik men kritikerna är inte övertygade: ArtsHub, Guardian.
I övrigt är det inte något fel på Sydneybiennalen. Den är vad den alltid brukar vara, påkostad och välgjord. Dess främsta uppgift är att få med Australien på den internationella konstscenen.
Den gigantiska livbåtsskulpturen i gummi, av Ai Weiwei, är så symmetrisk. Det ser mer ut som ett gäng turister som åker ut med en snabb och lyxig turistbåt av den typen man ser uppställda mellan Blasieholmen och Skeppsholmen i centrala Stockholm. De man ser när man promenerar till Moderna museet.