Medan det i Sverige har varit talmansvalets dag kan konstvärlden ståta med en världsnyhet. Nyheten spred sig som en löpeld: Marina Abramovic attackerades vid boksignering i Florens. Hon fick en målarduk med sitt porträtt i huvudet. Abramovic är en av de få konstnärer som är hyggligt kända utanför konstvärlden och påhoppet torde stärka hennes positioner. Även om man på intet sätt skall stödja dylika attentat är den ändå förebildlig. Det är svårt att skada en person med ett slag i huvudet med en målarduk. Somliga attentatsivrare borde i första hand använda detta verktyg.
Attentatspersonen uppger att han utförde handlingen för sin konsts skull. Möjligen är han missnöjd med den samtida performancekonsten. Att han sedan utförde en performance i modern stil tänkte han förmodligen inte på. Ingen större skada skedd. Händelsen har ett enormt PR-värde. (The Art Newspaper)
Om den här händelsen kommer att bli betraktad som ett konstverk, är det i så fall Marina Abramovics verk eller tillhör det den som överföll henne?
Det borde ju rimligtvis vara förövaren eftersom han planerade och utförde handlingen utan (antagligen) Abramovics vetskap. Men eftersom hon är så etablerad i konstvärlden, (och han inte är det,) så hade ju den här handlingen utan henne aldrig blivit betraktad som en konstnärlig handling. (Vilket den kanske inte blir det heller.)
Förövaren saknar sannolikt intresse av att utföra en konsthandling. Jag tror inte heller Abramovic är intresserad av att se den som sådan. Och inte heller konstvärlden. Så den förblir nog ett attentat.
Jamen Marina uttryckte ju en önskan att få träffa förövaren. Så det blir kanske ett gemensamt verk. I reportaget yttrar kuratorn bl.a. ”The Cleaner (until 20 January 2019) expressed “sadness that such an important exhibition for Italy should be marred by the actions of one individual” ”. Vad är en Cleaner? Städare?
Jag skulle tro att ”Cleaner” hänger samman med ett av Abramovics mest kända verk som visades på Venedigbiennalen för ett antal år sedan. Hon satt i en hög med blodiga köttben och borstade.
Du menar alltså att Abramovic förutspådde demoleringen med att borsta blodiga köttben för flera år sedan?
Nej, jag menar titeln på utställningen: ”The Cleaner”.