Klimatet är hett, inte bara i diskussionerna i kommentarerna utan även på många andra håll. Konsten hakar naturligtvis på och från Venedigbiennalen kan det meddelas att guldlejonet för bästa paviljong erövrades av Litauen. Det är inte lätt att skapa ett konstverk om klimatproblematiken men kritikerna är eniga om att det litauiska bidraget, ”Sun & Sea (Marina)”, (av teaterdirektör Rugil? Barzdžiukait?, skribenten Vaiva Grainyt?, och komponisten Lina Lapelyt?) lyckades. Det lär inte gå att använda detta i någon allmän kampanj vilket må sägas vara ett gott konstbetyg. Verket är en opera som utspelas på en badstrand (med importerad sand). De sjungna texterna handlar om alltings elände. Men underhållande. Jag tror inte att detta konstverk kommer att gå till historien men som en melodram från en sprängfylld biennal är det inte så illa.
-
Senaste inläggen
- 3361: Lars Vilks 2021 4 oktober
- 3360: Udda konstekonomi 2021 29 september
- 3359: Konst och mode. 2021 27 september
- 3358: Litografi och bok 2021 26 september
- 3357: Osmakligt 2021 22 september
Bloggarkiv
Kategorier
Sidor
Blogroll
Vilks konsteori
Vilks projekt
Nya kommentarer
- Henrik om 3361: Lars Vilks
- Luca Nesi om 3361: Lars Vilks
- Jor-El om 3361: Lars Vilks
- Henrik Kugelberg om 3361: Lars Vilks
- Lennart Holmgren om 3361: Lars Vilks
- V om 3361: Lars Vilks
- Cecilia Wetzel om 3361: Lars Vilks
- Hans Erling Jensen om 3361: Lars Vilks
- Sussie om 3361: Lars Vilks
- Peter Ekström om 3361: Lars Vilks
Visst barnarbete ser ut att förekomma i gestaltandet av “Sun & Sea (Marina)”. Helt ok med alla i konstvärlden? Eller är dom kanske snarare att betraktas som skolstrejkande aktivister?
Den som supportar förslaget att skrota public service får min röst!