Statydebatten äger fortfarande en trendig uppmärksamhet. Det skadar aldrig att ge lite liv åt de mer eller mindre bortglömda monumenten. Inte minst ur bildningssynpunkt. Kitimbwa Sabuni har uppmärksammat Gustav III: ”Jag tror det står något i stil med segerherre och fredens återskapare på den statyn och liknande glittriga resonemang. Den här personen var något annat också, han var personen som tog tillbaka Sverige in i den transatlantiska slavhandeln. Då borde vi också ha en diskussion om lämpligheten i att föreviga honom på det här sättet i stadsbilden”. (SvT)
Gustav III hade rätt mycket för sig, slavhandeln kan knappast ses som något för honom profilerande. Enklast löser man väl det här problemet med att skapa en app som ger en översikt av historien om kungen och tiden. Sådant befrämjar kunskapen. Om det nu är någon som verkligen är intresserad. Själva skulpturen har också intresse, ett verk av Sergel och en del av svensk konsthistoria.
Kitimbwa är från Burundi i Afrika.
Hans förfäder har möjligen varit slavhandlare, definitivt inte transatlantiska slavar.
Att riva ner svenska statyer är en del i något större, att byta ut svenskarna som folk. Då måste man också ta bort alla statyer som ser ut som svenskar.
och, en stor bonus,
– alla historiska svenskar är kriminella rasister.
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aD4xDLG_460svvp9.webm
Det är nu hög tid att börja analysera de nuvarande och latenta STYRKEFÖRHÅLLANDENA mellan de olika sidorna. Inför ett ev. eskalerande ”inbördeskrig”. Vilka är de olika sidorna? Vad har de för (samhällspolitiska) resurser? Ett exempel på fråga är – vad betyder det att islamister och vänsterfascister har en svag ställning på arbetsmarknaden? De är ju inte självförsörjande t.ex. En marxist t.ex. skulle ju notera att det till stor del är ett trasproletariat som är på gatorna. Ett prekariat i modern terminologi. Osv. Osv.
Forts.
Och har dom ett jobb med inkomst att leva på så är det ofta skattefinansierat/-subventionerat. En skatterevolt kanske är ett ”vapen”.
Helt korrekt analys, Per.