En intressant fortsättning på yttrandefrihetsdiskussionen finns på FB där Torbjörn Jerlerup gjort en god insats. Han har fått mothugg, t ex den här inte helt nya invändningen
”Vilks är en konstnär som har använt provokationen som affärsidé. Vilks menar att konst är kränkning. Stor skillnad på det och att vissa blir provocerade av sexuella rättigheter och judiska tempel.”
Nu är det ju så att Vilks påstående är en självklarhet. Den moderna konstens ”affärsidé” är kränkningen. Ser man på vad som har blivit kvar som konhistoriska milstolpar är det just kränkningar av rådande konventioner.
Silverstrand försöker också bättra på sitt påhopp:
”Jag undergräver verkligen inte demokratin genom att sätta yttrandefriheten i relation till ansvar och dess konsekvenser. Om Vilks ska ges tolkningsföreträde så riskerar detta onekligen att öppna en sluss med oöverskådliga konsekvenser i form av personskydd som svämmar över alla gränser.”
Jaha, rondellhunden tillkom 2007 och hur många konstnärer har vi sett sedan dess som i antal skulle svämma över alla gränser? Det är utomordentligt svårt att hamna i min situation när ett objekt får ett inflatoriskt symbolvärde.
Och han fortsätter:
”Jag sätter inte heller upp några gränser för yttrandefriheten. Mitt budskap är att jag talar om dess konsekvenser om yttrandefriheten används för specifika och i Vilks fall, inte så lite egoistiska syften. Vi måste också kunna diskutera hur våld för våld vid uppenbara provokationer.”
Det är klart att i konstsammanhang kan man alltid tala om egoistiska syften eftersom en uppmärksammad kränkning ger utrymme åt konstnären. Den slutsats man då får dra är att konsten bör avstå från överskridanden eftersom de kan misstänkas vara för egoistiska syften.
Hej!
Blir bara ett inlägg som inte har ngt med denna artikel att göra. Vet inte hur jag annars kan nå dig.
Ville bara berätta att jag bor i Lerhamn och att jag dagligen tar promenaden Lerhamn-Himmelstorps gården-Mölle-Lerhamn.
För närvarande är det ett stort problem med parkering kring Himmelstorpsvägen gården. Så många människor som åker dit för att besöka Nimis. Du vet, av Höganäs kommun utsända parkeringsvakter ( ungdomar, sommarjobb ) som får bilarna att vända för det är fullt. Alla resenärerna kommer för att se Nimis. Blir lite paradoxalt. Alla dessa vanliga människor som uppskattar ditt konstverk och samtidigt inte röstar ner en regering som tillåter islam att breda ut sig i vårt land och samtidigt får dig att leva i exil i ditt eget land.
Det smärtar mig
Bästa hälsningar
Mikael Donnér
Är det dekadensen som gjort att majoriteten blivit iq befriade?
Att de lågbegåvade vägrar dra paralleller till nazityskland?
Det biter inte ens på dem. Att man påstår detta fenomen? Är det en total avsaknad av intelligens vi bevittnar? Eller börjar nazismen bli accepterad?
I min mening behövs det inga atombomber för att förgöra oss vi gör det bra själva.
Och kan du trösta mig, i denna värld där alla idioter har en röst; finns det plats för mig som maniskt försöker pressa de sista dropparna citron ur det abstrakta måleriet? Var är min plats?