Helt klart att intresset för yttrandefriheten har fått en högkonjunktur. Sverige har drabbats av skräcken inför möjliga brinnande koraner. Och Charlie Hebdo trycker upp sina karikatyrer inför den kommande rättegången mot medskyldiga till dådet 2015 (SvT).
Den svenska modellen, och där är man inte ensam, gåt ut på självcensur och det är inte troligt att några anständiga medier solidariserar sig med Charlie Hebdo och trycker teckningarna. I Pakistan protesterar man (Ekstrabladet). Frågan är om det i övrigt kommer att bli några större protester.
Mats Skogkär påminner om ett uttalande jag gjorde för en del år sedan: ”Vilks hade en teori – kanske har han den fortfarande – att om man drev tillräckligt mycket med islam skulle dess utövare så småningom bli lika tjockhudade och luttrade som den genomsnittlige svenske kyrkobesökaren.”
Upprepning mot övertygelse. Just upprepning äger i detta fall svårigheten att komma till stånd. Det blev liksom inte särskilt många upprepningar. Därför har teorin aldrig på allvar kunnat testas. Ser man längs en tidslinje var det relativt öppet 2007 (när mitt äventyr började) medan den slutna självcensuren blev dominerande efter händelserna 2015. Nu får vi se om vi är på väg upp igen.
Jo, alltså som vi tämjde kristendomen.
https://dougherty.se/nyttan-med-yttrandefrihet.nd
ÄNTLIGEN FÅR VILKS STÖD AV KULTURELITEN
Sju ordförande i Publicistklubben, tidigare och nuvarande, går nu samman i ett upprop på Expressens kultursida för Lars Vilks.
De kräver att konstnärens personskydd organiseras så att han kan få leva med sin mångåriga partner.
Vi kräver, i yttrandefrihetens namn, att bevakningen av Lars Vilks omorganiseras så att han kan få leva sina sista år i värdighet och i kärlek.
https://www.expressen.se/kultur/hog-tid-att-visa-lars-vilks-medmansklighet/
Så vaknade de då äntligen.
Alla har rätt till ett värdigt liv. Att vi har folk i och utanför landet som inte klarar yttrandefriheten ska inte få förminska våra rättigheter.
Go for it!
Nu återstår att se om skribenterna mordhotas.
Det er ironisk at krav om sensur nå kommer fra kunsthøyskolene selv, skriver Lars Vilks i dagens Morgenbladet. Den inleds så här
Identitetspolitikken og den politiske aktivismen har spredd seg til kunsthøyskolene. En større diskusjon foregår i Norge der en gruppe studenter og doktorander ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) krever at et provoserende kunstverk fjernes fra skolens lokaler. En del elever ønsker mer obligatorisk queer-teori, feminisme, antirasisme, antikapitalisme, postkolonial teori, ikke-vestlige kunstformer. Altså at man skal ta særskilte hensyn til «BIPOC-kunstnere» (Black, Indigenous and People of Colour).
Tyvärr ligger artikeln bakom en betalvägg
https://morgenbladet.no/kultur/2020/09/det-er-ironisk-kritikk-mot-provoserende-kunst-og-krav-om-sensur-na-kommer-fra