Rekordpriset på Nathalie Djurbergs och Hans Bergs verk, 16 miljoner på Bukowskis (som jag tidigare skrev om). Hur skall man tolka det? Är det ett genombrott för konstnärerna på en mycket hög nivå? Grundtanken i hur konstnärerna utvecklar sitt prisläge brukar beskrivas i två steg (förutsatt att det över huvud taget blir något steg alls): Först en respons i konstvärlden som leder till bra utställningsplatser och gott rykte som ”emerging Artist”. Sedan kommer marknaden krypande.
Men det finns flera blindspår. Det här exemplet kan vara en tillfällighet och belastande om inte prisbilden i övrigt följer med. Ja, redan nu kan man säga att den inte gör det eftersom andra verk av paret säljs till långt lägre priser (Bukowskis). Power Ekroth skriver mera ingående om hur konstmarknaden opererar och vilka förklaringar som är tänkbara. (Kunstkritikk)
Kollade på youtube om Djurbergs/Bergs produktion, intressant och en smula frånstötande samtidigt. Befriande politikbefriat. Konstpriser kan väl ses som spekulation i framtida prisuppgång?
Jihad Jane
Jihad Jane Irländsk-svensk dokumentär från 2020 av Ciaran Cassidy Visas på SVT DOX torsdag den 3/12 klockan 22.30. (SVT Play 29/11).
Djurbergs/Bergs ”Shitting Boy” klubbad för 250.000 på Bukowskis-länken.
Var det möjligen ett brittiskt museum som köpte in den ?
Ämnet ger många träffar på Tate;
https://www.tate.org.uk/search?q=shit
https://www.southlondongallery.org/exhibitions/gilbert-george-the-naked-shit-pictures/
Jo, det kan spekuleras men inte på den nivån som vi ser här. Spekulerar man köper man förhållandevis billigt.
Natalie Djurberg och Hans Berg förekommer ymnigt på youtube, bra marknadsföring för ljudfilm. Marknadsföring är en stigande del av priset. Verken öppnar sig för många tolkningar kan man anta.
Skärningspunkten mellan för mycket pengar och för lite hjärnsubstans har här korsats.