Konstteori
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Sublimiteten
Kants estetik blir än mer komplicerat av att han också för in det sublima som en beståndsdel i det estetiska. Medan det sköna har en förbindelse till förståndet och framträder som form är sublimiteten (som symbol för det goda) kopplad till förnuftet och utan form. Sublimiteten är det gränslösa som bara kan förstås som en abstrakt företeelse, det som är större än allt fattbart. Kant nöjer sig med att placera det sköna och sublimiteten i sitt estetiska system, andra kandidater, som det tragiska eller komiska, behandlas inte. I förlängningen blir detta en besvärande brist enär det sköna och det sublima inte är tillräckligt för t ex möta konstens behov av det expressiva.


   Nästa sida