Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993
Y(oung)B(ritish)A(rtists)
Den engelska konsten kom i viss rörelse redan under 80-talet med Saatchis intresse för det nya måleriet vilket drog med sig ett antal engelska och skotska målare. Men det blev den följande generationen som drog till sig internationell uppmärksamhet inte minst genom att Saatchi kom att uppmärksamma och investera i den. Ett antal engelska och Londonbaserade konstnärer kom snart att bilda en motvikt till den amerikanska dominansen. Det största namnet blev Damien Hirst som organiserade Freeze 1988, en utställning som efter hand kom att uppnå en särskild ställning som symbol för det engelska genombrottet. Men detta skedde främst genom tillbakaverkande kraft. Damien Hirst fick sitt verkliga genombrott med arbetet "Mother and Child" på biennalen i Venedig 1993. I den brittiska konsten fick många kvinnor en framskjuten roll. Rachel Whiteread var fortfarande en relativt traditionell skulptör med sina avgjutningar av negativa sociala rum, medan Gillian Wearing, Sarah Lucas, Tracy Emin representerar en konst med social inriktning. YBA marknadesfördes kraftigt och framgångsrikt under 90-talet. Det årliga Turnerpriset (instiftat 1984) till någon uppmärksammad samtidskonstnär tillsammans med ett antal utställningar i regi av bl. a. British Council gav betydande eftertryck åt den engelska konsten även i ett internationellt sammanhang. Den genomfört strategiska lanseringen av YBA kan exemplifieras med utställningen Brilliant, 1995 i Walker Art Center i Minneapolis. Katalogomslaget visade en bild av ett terroristbombat område i London.
Nästa sida
|