Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85
- Konsten vid mitten av 1970-talet
- Pattern Painting
- Arkitektonisk skulptur
- New Image
- Julian Schnabel
- East Village, punk och graffiti
- Samtidigt i Europa: Italienskt transavantgarde
- Europa: Västtyskland
- Postmodernism
- Några centrala artiklar
 
Avdelning 1: Konstens uppkomst
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
line
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85

Pattern Painting
Måleriet diskuterades; diskussionen dominerades av en misstro mot måleriet som inte längre ansågs vara ett relevant medium. Detta till trots fick "Pattern/Decoration painting" stor uppmärksamhet genom Robert Ryman, Brice Marden, Robert Mangold. Dessa företrädde något som varken var föreställande eller abstrakt och det gällde även skulptörer som Joel Shapiro, Bryan Hunt och Nancy Graves.

Miriam Shapiro hade bidragit till Womanhouse med "Dollhouse" en miniatyr som innehöll en rad olika dekorativa tyger. Shapiro fortsatte att utveckla det dekorativa med hjälp av ingående handarbete och med växlingsrika material, allt detta med referenser till det specifikt kvinnliga.

En betydande person för inriktningen mot det dekorativa var Amy Goldin som verkade som gästprofessor i Kalifornien i början av 70-talet. Bland hennes elever fanns Robert Kushner som kom att arbeta både med performance och måleri som hade rötter i det dekorativa.

Pattern/Decorative Painting gav också genomslag i installationer, Thomas Lanigan arbetade med teatrala dekorationer med blandingar från många kulturer och Judy Pfaff byggde upp interiörer som närmade sig det kaotiska.



   Nästa sida