Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
- USA:Whitney 1993
- Europa: Biennalen 1993
- 1994 - relativt stillsamt
- 1995 - osäker kursriktning
- Tendenser i mitten av 1990-talet
- Utbredning
- Interaktivitet och undersökning
- Förändring: Det nya paradigmet
- 1996 - Mycket och etablering
- 1997 - Ännu ett mäktigt utställningsår - efter etableringen
- 1998 - väntan, sociala undersökningsprojekt och den begynnande globaliseringsvågen
- 1999 - Globalt och Standardisering
- 2000 - Centrum överallt och utställningar hela tiden I
- 2000 - Centrum överallt och utställningar hela tiden II
- Standard pool position with global quality
- Hur kunde det ske?
- 2001-2005 prognos - den allvarliga kvasiforskningen
 
 
Avdelning 1: Konstens uppkomst
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993 
line
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-

1994 - relativt stillsamt
Man skulle kunna förvänta sig en direkt fortsättning på händelserna från 1993 i en eller annan manifest demonstration, men några riktigt stora begivenheter ägde inte rum under året. Spiral Jetty, Robert Smithsons legendariska landartprojekt dök upp (och försvann snart igen) i Great Salt Lake, Rachel Whitereads House uppfördes och blev kontroversiellt i London, Gerhard Richter intog med uppmärksammade utställningar världen över positionen som tidens intressantaste målare, Hannah Wilkes Intra-Venus visades i New York. "Kropp" var alltjämt ett stort ämne; i Salzburg kunde man se Suture med Matthew Barney, Orlans Omnipresence, Cindy Shermans Untitled Film Still, Dara Birnbaums Wonder Woman, Rosemarie Trockel, Inez van Lamsweerde.



   Nästa sida