Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 1: konstens uppkomst
- Kant
- Klyftan mellan realitet och ideal
- Schiller
- Hegel och Schlegel
- Språket
- Ironin och distansen
- Det stora smörgåsbordet
- Friedrich Schlegel
- Den genuina orten
- Konsternas familj
- Den nya mytologin
- Det sköna och det sublima
- Verkligheten
- Det politiska
- Provokationen
- Modern praxis
- Modernismens konstparadigm
- Kontext
- Kristid
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
line
 
Avdelning 1: konstens uppkomst

Friedrich Schlegel
Den tidige Schlegel sammanfattar mycket av det som i någon form skulle bli konstens kärna. Schlegel uttalade sig främst om poesin men gav den en allmängiltighet som kom att gälla för konstens alla former. Han föreställer sig en ny universalpoesi som inte bara är en stil utan en existensform. Den skall omfatta alla konstarter och samtidigt vara samhällsmedveten. Den skall befinna sig i en ständig utveckling och förändring. Den högsta instansen är det skapande jaget som alltid befinner sig i utveckling. Varje avslutat verk skall framträda som oavslutat för att sedan bli vederlagt av en högre synpunkt, en rörelse utan slut. Rörelsen kallas för romantisk ironi eftersom den balanserar mellan ständigt ökad andlig rikedom och evig upprepning.



   Nästa sida