Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 1: konstens uppkomst
- Kant
- Klyftan mellan realitet och ideal
- Schiller
- Hegel och Schlegel
- Språket
- Ironin och distansen
- Det stora smörgåsbordet
- Friedrich Schlegel
- Den genuina orten
- Konsternas familj
- Den nya mytologin
- Det sköna och det sublima
- Verkligheten
- Det politiska
- Provokationen
- Modern praxis
- Modernismens konstparadigm
- Kontext
- Kristid
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
line
 
Avdelning 1: konstens uppkomst

Den nya mytologin
Schlegel lägger fram tanken att konsten skall skapa en ny mytologi som ersättning för den som gått förlorad. Den nya tiden kräver något, annat nämligen att iscensätta en snabb förändring där det skapande subjektet (konstnären) skulle åstadkomma en direkt relation till den tid i vilken man levde. Det rör sig alltså om att utan omsvep förverkliga harmoniseringsprocessen. Detta var en uppgift för poesin: att låta människan erfara den mänskliga naturens kaos, fantasins förvirring och upphävandet av förnuftets lagar. Dessa litterära konstverk skulle bäras upp av ett esoteriskt sällskap och som ett slags ny kyrka föra fram konstens oändlighet, det outsägliga och allegoriska.

Denna storstilade idé var naturligtvis inte möjlig att förverkliga. Den lämnade dock något. Konstens interna värld skapade sina mytologiska gestalter och konstverk i det förbrännande och missförstådda geniets anda och odödliga verk.



   Nästa sida